• joh4nn4

Hunden skrämde iväg nya katten! HJÄLP

Hej! Vi fick en katt för tre veckor sedan. Dom första dagarna låg han bara och tryckte under soffan så vi fick ta fram honom på kvällarna och gosa med honom i soffan. Hunden var jättenyfiken och skrämde iväg katten flera gånger så den sprang ner under soffan igen. Det gick bättre och bättre för varje dag och tillslut kunde katt och hund ligga på varsin sida utav mig eller sambon i soffan utan problem och dom låg och sov i sängen med oss bägge två också.

Innan katten kom till oss så bodde den hos en vännina till mig och där hade han fått vara ute och eftersom vi bor på landet så var tanken att han skulle vara de här också. I Torsdags tog jag med mig katten ut så han skulle få bekanta sig med miljön ute och det gick jättebra. Precis när jag tänkte att jag skulle hämta katten så sprang han in under husgrunden och jag ropade och ropade men han ville inte komma. Gick ut och ropade titt som tätt under hela kvällen - fortfarande ingen katt.

På fredag morgon när jag precis hade gått upp från sängen ser jag katten på altanen och jag öppnade dörren och skulle hämta honom, precis i samma sekund kom hunden uppflygandes på altanen som var ute på morgonkiss och katten sprang iväg med hunden efter. Jag tog på mig kläder och sprang ut efter, såg hunden springa fram och tillbaka vid grannens altan så katten måste ha sprungit in där. Jag fick in hunden men eftersom vi skulle till jobbet osv så hann jag aldrig leta upp katten och sen dess har vi inte sett den!

Vad ska vi göra ? Vi har varit ute och letat, ropat, lagt ut torrfoder och tonfisk på utsidan till honom. finns det nått mer vi kan göra? Igårkväll när jag var ute och ropade så tyckte jag att jag hörde ett litet jamande så jag tror att han är i närheten och ligger och trycker någonstans!

• Svar på tråden Hunden skrämde iväg nya katten! HJÄLP
  • Renesmee

Vad tusan sitter du här för GÅ UT ICH LETA MED DIG!

Som djurägare har du ett ansvar-TA DET.

Fortsätt locka, lyssna lokalisera, lägg ut mat, ställ ut en papplåda med filt i tills vidare,göt VAD SOM HELST. Kanske andra kan komma och hjälpa till??

Kanske tom hunden kan sniffa fram katten FAST på ett lungt sätt och I KOPPEL.     

• IceJossan
    Renesmee skrev 2012-03-10 15:04:39 följande:
    Vad tusan sitter du här för GÅ UT ICH LETA MED DIG!

Som djurägare har du ett ansvar-TA DET.

Fortsätt locka, lyssna lokalisera, lägg ut mat, ställ ut en papplåda med filt i tills vidare,göt VAD SOM HELST. Kanske andra kan komma och hjälpa till??

Kanske tom hunden kan sniffa fram katten FAST på ett lungt sätt och I KOPPEL.     

Det kan faktiskt vara bra att ta lite avstånd en stund. Katten är uppenbarligen skärrad, troligen fortfarande, och kan behöva lugna ner sig. För mycket lock och pock blir katten lätt misstänksam över - "Var är hunden?! Bäst att stanna på gömstället." Jag vet hur mina pärons katter är när de inte behagar komma fram. De blir mest sura när man hittar dem och de kommer INTE fram när man lockar. Bäst är det att bara gå därifrån och strunta fullständigt i dem och istället gå ut i skymningen och ropa med sig katterna på en promenad. Inga upprörda röster, inga skärrade rop... Bara vanligt som om det inte vore nån big deal alls. Bara försöka få katten att vilja följa med på eget bevåg.

I skymning och mörker känner sig katten tryggare så då kanske han vågar komma fram. Ha med jättegod mat som du bjuder pyttelite av. Det är även lämpligt att ordna så att ni kan ha en dörr öppen till nånstans där det finns goa sovplatser och mat så att katten går in där och kanske stannar där inne sen tills på morgonen.

Sen MÅSTE ni få hunden att låta bli katten. Annars kommer katten aldrig våga komma hem eftersom hunden ju måste ut ibland och då kan jaga katten om han syns till. Börja med att hunden aldrig får vara lös när katten är ute, tills de är kompisar och kanske kan leka inne till och med.

• joh4nn4

Både jag och sambon har varit ute och letat regelbundet sen han försvann! Någon som vet om det finns någon chans att katten kommer tillbaka till tomten/huset efter att hunden har skrämt iväg den eller ska man leta långt från huset?

Har varit ute och letat jättelänge idag men hittade ingenting! Skulle den ens våga sig fram till oss? eftersom att den inte har bott hos oss så länge tänker jag på och kanske inte litar på oss :/

Vet faktiskt inte alls va vi ska göra så alla tips och råd är välkomna!

• nemo1

Jäkligt dumt att släppa ut katten så tidigt. Och det är eran uppgift att hålla undan hunden. Leta nattetid då chansen är större att den vågar sig fram.

• Renesmee

ursch mår dålig av detta nu..stackars liten katt ensma ute...ursch vill inte säga detta men skämms på er att ni släppte ut katten så tidigt och utan något fall den sparng iväg....gråter...snart....

• joh4nn4

det e en katt på över året som jag fick av en kompis och han är van att vara ute. Hennes andra katt lämnade hon på ett katthem då hon inte kunde ha kvar dom och jag kunde inte ta båda.

Tjejen på katthemmet sa att man ska hålla inne katten i ca tre veckor och det hade jag. Dom två sista dagarna gick han runt och jamade hela nätterna för att han ville ut så jag tyckte synd om honom.

Maten som vi hade ställt ut inatt (som stog på bordet på altanen) var uppäten imorse så han är nog i närheten.

fortsätter leta!

• nemo1

Tre veckor är för lite, spelar ingen roll att det är en van utekatt. Den måsteklära sig var den bor först. Att du dessutom har en hund som skrämmer skiten ur den hjälper ju föga. Lämna bort hunden ngr dagar så vågar nog sig katten tillbaka. Och kommer den tillbaka så släpp inte ut den.

• IceJossan

Det är inte tiden katten ska vara inomhus som är det viktiga, det är hur snabbt katten bor in sig i nya hemmet som är det viktiga. Jag sålde en kattunge till ett hem som hade kattlucka. De skulle låsa luckan när han kom hem men innan de hunnit det hade han sprungit ut och in 10 gånger och var dunderlycklig över att det gick. Han var utekatt från dag 1 för han klarade det. Andra katter behöver hållas inne i veckor, till och med månader innan de kan börja tas ut. Vissa katter kan man öppna dörren till och följa med ut första gångerna, andra behöver man ta ut i famnen och sedan i sele innan den får gå ut själv.

Din katt var uppenbarligen inte helt sams med hunden ännu och det betyder att det var på tok för tidigt för att låta honom gå ut själv. Sele hade varit på sin plats tills katt och hund blivit helt samspelta och katten därmed helt trygg med hunden.

Svar på tråden Hunden skrämde iväg nya katten! HJÄLP