• hästälskaren

Hur mycket orkar hästen bära?

hej, 

ja går rakt på sak:  

jag ska eventuellt köpa 2 Nordsvenska brukshästar, och jag vet att dom är mycket starka.
    men hur tung kan man vara när man rider dom? kan tillexempel 2 st som väger 70 kilo sitta på hästen samtidigt? eller hur mycket orkar den?

och: hur mycket orkar dom dra?? om jag nu ska pröva använda dom på gården, t.ex. till att dra ved. 

Tack för svar :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-10 15:24
    ska inte stå 70 Kilo, ska stå 50.

• Svar på tråden Hur mycket orkar hästen bära?
  • Musen

Hej! Vet ej vikten ville bara säga att det är bra val av häst, jag förstod nästan att det skulle bli antingen islandshäst eller nå nordsvenskar. Det är bra och tåliga hästar:) alla hästar är väl bra på sitt sätt men som en skogsmulle häst är det bra raser. I din förra tråd skrev någon att det blir dina föräldrars hästar men även om man är under 18 kan man äga en häst. Jag ägde mina hästar jag fick när jag var liten och det var 2 skogsmulle hästar det å :) men din malsman måste skriva under som målsman att hon godkänner att du är ägare. Vilket bara påpeka att om du vill så kan du äga en häst fastän du inte är 18. Lycka till!

• KramKalas

hur mycket en häst kan bära beror dels på kroppsbyggnad, hur väl musklad den är men också ryttarens kunskap och balans.. hellre en välbalanserad 100kg ryttare framför en 50kg med dålig balans

Svar på tråden Hur mycket orkar hästen bära?