Inlägg från: Sveasson |Visa alla inlägg
  • Sveasson

    Hur menas det på matte läxan?

    Sexåringen fick matteläxa med sig hem, förmodligen världens enklaste och mest logiska men varken jag eller sambon känner oss säkra på hur det menas. Hur tolkar ni det, för enkelhets skull delar vi upp det i fyra rutor.
    Vilka tal tror ni ska adderas i ruta 1 och 3 och vilka ska subtraheras i ruta 2 och 4.


  • Svar på tråden Hur menas det på matte läxan?
  • Sveasson
    SIN74 skrev 2012-03-10 19:08:05 följande:
    Det handlar om att göra barnen medvetna om hur man kan dela upp uppgiften och få full förståelse för hur likamedstecknet betydelse. Om man bara kör 12+3= så blir det lätt att de lär sig att "12+3 blir 15." Som man kan se på de två sista uppgifterna ska de kunna dela upp talet.
    Så de två sista måste vara 10 + 2 och 14+ 4  ?
  • Sveasson
    SIN74 skrev 2012-03-10 19:35:44 följande:
    Ja förutom minus på sista ;)

    eller 11+2, 12+2, 13+2
    14-4, 14-3, 14-2. 14-1
    Oj, ja det är klart
    Så man kan med andra ord välja fritt på de sista. 
    När ni förklarade så känns det helt självklart och logiskt,
    men jag fattade verkligen inte själv hur det menades.
    Undrar om alla andra föräldrar till barn i hans klass fattade den läxan.
  • Sveasson
    SIN74 skrev 2012-03-10 19:43:51 följande:
    Ja, tanken är att eftersom man måste välja själv måste man också lära sig att förstå hur det hänger ihop.

    Det är inte ovanligt att föräldrar oavsett årskurs frågar om just matteläxan. Matten är inte upplagd som på vår tid. Det är klart bättre nu anser jag. Fråga på bara!
    Ja det kan jag hålla med om, den är absolut bättre nu. Men som du säger, det är väldigt mycket nytt, många uttryck vi aldrig hört om innan. Tack för att du hjälpte till att reda upp det :)
Svar på tråden Hur menas det på matte läxan?