• Lillatroll

Annan färg än vanlig vattenfärg?

Är lite trött på vattenfärgerna jag har köpt på Konsum. Känns som om det borde finnas bättre färger. Har två barn som verkligen gillar att måla så jag skulle vilja köpa något annat till dom. Någon som har några tips? Finns det inte färg på flaskor? Har för mig jag har sett det på förskolan. Skulle vara roligt om dom själva kunde testa att blanda olika färger och få fram olika kulörer.

• Svar på tråden Annan färg än vanlig vattenfärg?
  • Persimon

Gå till Panduro eller någon annan v'älsorterad affär inom måleri\pyssel och köp bättre färg.

• SIN74

medmerabutiken, välsorterade leksaksaffärer, panduro

• Alexi

Vi kör med flaskfärg från Panduro, funkar jättebra.

• ZuMa
    Maisie skrev 2012-03-10 23:31:00 följande:
    Ikea har flytande färg som fungerar bra.  www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70078892 

De där färgerna är långt ifrån lika bra som de färgerna man köper på exempelvis Panduro. IKEA:s färger är ju bara billiga, men inte så mycker mer än så.  De torkar ihop, innan man har hunnit måla med all färg. Dessutom är det stört på omöjliga att få bort från kläder om det råkar komma färg på de. Men om man vill köpa billgt så funkar de.
  • Lizzie

Finns en butik i Stockholm som heter "lekolar" (fd brio). Där köper många förskolor sina färger. Man får köpa även som privatperson. Du kan ju kolla hemsidan, men tänk på att priserna står utan moms.

• Maisie
    ZuMa skrev 2012-03-10 23:37:37 följande:
    De där färgerna är långt ifrån lika bra som de färgerna man köper på exempelvis Panduro. IKEA:s färger är ju bara billiga, men inte så mycker mer än så.  De torkar ihop, innan man har hunnit måla med all färg. Dessutom är det stört på omöjliga att få bort från kläder om det råkar komma färg på de. Men om man vill köpa billgt så funkar de.
    Har du använt samma färg som vi? För vi känner absolut inte igen det du beskriver. Flaskorna är rätt små och dottern målade för glatta livet med dem tills de tog slut. Hon fick även på kläderna och det gick bort i tvätten utan problem.

En färg som kan vara svår att få bort i tvätten är rött oavsett märke. Jag arbetar på förskola och har använt många olika märken av ready mixed färg. Ikeas färg är ingen dålig färg och jag skulle välja den över vissa märken som vi köpt in till förskolan. Bästa färgerna får man om man handlar på Lek och lär, ABA skol eller andra ställen som säljer till förskolor. De har ofta butiker man kan handla i som privatperson.
  • ZuMa
    Maisie skrev 2012-03-11 08:37:22 följande:
    Har du använt samma färg som vi? För vi känner absolut inte igen det du beskriver. Flaskorna är rätt små och dottern målade för glatta livet med dem tills de tog slut. Hon fick även på kläderna och det gick bort i tvätten utan problem.

En färg som kan vara svår att få bort i tvätten är rött oavsett märke. Jag arbetar på förskola och har använt många olika märken av ready mixed färg. Ikeas färg är ingen dålig färg och jag skulle välja den över vissa märken som vi köpt in till förskolan. Bästa färgerna får man om man handlar på Lek och lär, ABA skol eller andra ställen som säljer till förskolor. De har ofta butiker man kan handla i som privatperson.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70078892/

Jag vet inte om de kanske har gjort om de, sen vi hade de för ca 4 år sen. Men de torkade ihop direkt, och när sonen fick på kläderna (oavsett färg) så satt det som berget. Vi fick en del kläder förstörda pga färgen. Även om man tog på fläckborttagning etc. och tvättade direkt.

Ja, såna ställen som säljer till skolor har oftast väldigt bra färger. De färgerna vi hade på jobbet, var betydligt bättre än Ikeas (jobbat som bildlärare på högstadiet). Många sådana färger kunde man även få "liv" i genom att blanda i lite vatten i flaskan även om färgen "torkat ihop". Det kunde man inte med Ikeas. Den var bara som en torr klump i botten.   
  • Maisie

Vi köpte färgen i höstas så de kan ju ändrat på receptet. Faktum är att jag var glatt överraskad över kvaliteten på färgen. Dottern smetade ner en pyjamaströja med färgen och det syntes inget efter tvätt trots att det dröjde ett par dagar innan vi tvättade. En anledning till att vi köper den färgen är just de små flaskorna. De stora flaskorna passar bättre om det är flera barn som ska använda färgen. 

• ZuMa
    Maisie skrev 2012-03-11 09:13:44 följande:
    Vi köpte färgen i höstas så de kan ju ändrat på receptet. Faktum är att jag var glatt överraskad över kvaliteten på färgen. Dottern smetade ner en pyjamaströja med färgen och det syntes inget efter tvätt trots att det dröjde ett par dagar innan vi tvättade. En anledning till att vi köper den färgen är just de små flaskorna. De stora flaskorna passar bättre om det är flera barn som ska använda färgen. 

Ja, de kan ju ha förbättrat färgen. För det är ju bra pris trots allt, om färgen är bra. (För färgen var bra innan den torkade ihop, och innan vi fick den på kläderna...efter det har jag inte vågat köpa de mer).
  • NinnaBus

Köpte akrylfärg på tub till barnen. Man kan hitta billigare lådor med småtuber i en del affärer. I hobbyaffärer är de oftast ganska dyra. Och sedan ett par små dukpannåer... Barnen har älskat att få måla riktiga tavlor. Och det har varit väldigt uppskattat i present till mor- och farföräldrar när de fyllt år.
    Man får dock tänka på att den färgen kan vara lite svårare att få bort så det är förkläde på barnen och vaxduk på bordet som gäller...
    Lite kul att måla på riktig tavelduk som omväxling också...
    Äldsta målade sin första tavla i 2-årsåldern...

Kanske inte något man gör dagligen men som alternativ någon gång ibland är det jättekul.
    Brukar passa på att köpa billiga pannåer när jag hittar... Har haft tur och hittat lagom stora för barnen för ca 10-20 kr st. Och askar med akrylfärgstuber för ca 50-lappen...      

Svar på tråden Annan färg än vanlig vattenfärg?