• Anonym (Trångt)

Compact living - tips önskas!

Kommer att flytta till en liten 3:a med tre barn. Barnen kommer inte att kunna dela rum pga att ett barn har funktionshinder och de andra är 14 år och 3 år, känns inte schysst mot stora att dela rum med lilla.

Så de två stora får var sitt rum, jag och lilla måste dela och sova i kök/vardagsrum.

Varken kök eller vardagsrum är särskilt stora så att dela av går inte. Så funderar på sängskåp, bäddsoffa, kökssoffa att sova i samt förvaring där lilla kan ha alla sina leksaker utan att det blir alltför stökigt.

En utmaning för den inredningsintresserade! Som jag dessvärre inte är... 

• Svar på tråden Compact living - tips önskas!
  • Hon den där

Varför flyttar du till en liten 3:a? Bostadsbrist där du bor eller? Har du ingen möjlighet att flytta till en liten 4:a istället? Tycker det låter så jäkla trångt :-P

Lycka till  

• Anonym (Trångt)

Jadu, både bostadsbrist och av ekonomiska skäl.

Det finns större lägenheter men då blir det i betydligt sämre områden. Och då väljer jag hellre att bo trångt.

Men idealiskt är det ju inte ;)

• Mellanmjölkens land

När jag bodde i mina 22m2 studentlägenhet hade jag en underbar bäddsoffa. Man kunde dra ut en del under själva sitsen på soffan. Ville man kunde man dessutom fälla upp den delen så att den hamnade på samma nivå som själva sittdelen = 160cm dubbelsäng

På morgonen var det bara att ta kuddar + täcke och lägga undan i ett skåp, skjuta in sängdelen under soffan och vips hade jag ett relativt rymligt rum.

Förslag på hur du ska göra med lilla + leksaksförvaring har jag lite mer ont om tyvärr

• Anonym (Trångt)
    Mellanmjölkens land skrev 2012-03-11 10:32:56 följande:
    När jag bodde i mina 22m2 studentlägenhet hade jag en underbar bäddsoffa. Man kunde dra ut en del under själva sitsen på soffan. Ville man kunde man dessutom fälla upp den delen så att den hamnade på samma nivå som själva sittdelen = 160cm dubbelsäng

På morgonen var det bara att ta kuddar + täcke och lägga undan i ett skåp, skjuta in sängdelen under soffan och vips hade jag ett relativt rymligt rum.

Förslag på hur du ska göra med lilla + leksaksförvaring har jag lite mer ont om tyvärr
    Kommer du ihåg var du köpte bäddsoffan? :)
  • Vinterankan

Den typen av bäddsoffa som Mellanmjölkens land beskriver är väldigt bra. dels så behöver man inte hålla på och bädda hela tiden och dels så kan man fortfarande sitta i soffan när sängen är utdragen. Kombinera det med ett vardagsrumsbord på hjul så att det är enkelt att ta fram och bort. 

I vår sommarstuga på 18 kvm så har jag ett stuvaskåp från IKEA som tvbänk, där får dotterns leksaker jättebra plats i de lådor som man kan köpa på IKEA också. Utan ben så tycker jag de är helt ok som tv-skåp. 

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49876565/#/S29876566

En annan sak som kan vara bra är t.ex. hyllor för förvaring av böcker eller småsaker i snygga korgar/lådor ovanför dörröppningar. En yta som man sällan använder annars men som det faktiskt passar jättebra med hyllor över. 

• Anonym

Kanske kan något/båda av barnen som får eget rum släppa till lite plats för förvaring? Tex behöver ju du ha kläder mm någonstans.

Om de stora tycker att det känns lite jobbigt att du kommer och går i deras rum, se om du får plats med hyllor eller garderober precis innanför dörröppningen, på båda sidor. Sätt då en stång mellan dessa hyllor och ett draperi på stången så att man kan dra för, och dina hyllor blir utanför barnets revir.!

• M166

Kolla in på närmaste IKEA varuhus och deras utställning. Låter så fjantigt men compact living är dom väldigt bra på.  Kolla styleroom.se också, det är så många som bor trångt men fint. Titta efter ettor och studentrum framförallt, de har de smartaste idéerna. Lycka till!

• SupersurasunkSara

Har du planlösningen samt lite mått på dina möbler så kan jag möblera

Annars är generella tips att sätta hyllor ovanför dörrarna, krokar bakom dörrarna alt smala hyllor för mindre saker.
    Bygga upp sängarna på hurtsar/skåp alt ha loftsängar (rena döden att bädda dock tycker jag).

Du kan ju kanske ha en loftsäng om det är relativt högt i tak som du kan ha soffan under.

Bäddsofforna idag kan vara lika bekväma som en säng men man måste ju bädda undan direkt, vissa är lätta att bädda upp och ner,  andra är jobbigare.

Dela av rummet med bokhyllor så att du får en alkov bakom, gärna med uppbyggd säng så att du har förvaringen under.
    vill du inte ha en hylla med öppen baksida kan man klä baksidan med tapet eller tyg för att få den lite snyggare eller så kan man måla den. (alltså en hylla med rygg som inte är så snygg på baksidan) En öppen hylla kan man fästa tunnt tyg som silar ljuset eller ett spetstyg för att minska insynen men ändå släppa igenom ljus.

Snygga lådor kan man stapla eller så kan man leta efter snygga gamla resväskor och ha på hög, möbler som har fler än en funktion är bra, tex en kista som soffbord eller extra sittplats osv.

• Alvard

Hej!
    Min syster har en bäddsoffa från Ikea som heter Månstad. Den sov hon i flera månader tills hon köpte en säng till sovrummet. Hon hade en mellandyr bäddmadrass också från Ikea och sov riktigt bra där. I soffan finns förvaring för madrass och täcken så det är lätt att få undan det. 
    Förvaring för leksaker och annat är ju svårare. Finns det plats att dela av vardagsrummet så kanske någon form av bokhylla kan användas. 

• SupersurasunkSara

Ops, missade att det var TRE barn. Om du har loftsäng kan lilla ha sitt rum under, kan bli supermysigt!

Hängförvaring kan man sätta under sängen så använder man hela höjden men nästan ingen plats.
    Leksaker i möbler som har fler funktioner som dagt, ett tips är också att ta bort en massa leksaker och förvara i förrådet, regniga eller andra allmänt trista dagar byter man ut leksakerna så är det nästan som att få nya

Men som sagt, har du en planlösning med mått och ungefärliga mått på de möbler som 'måste' få plats i vardagsrum/kök så kan jag se om jag kan komma på nåt bra

• Ravenna

Att använda höjden är A och O inom Compact Living.

Mitt bästa tips för ditt eget sovande är en loftsäng i ett hörn av v-rummet. Det bästa tycker jag är om man kan platsbygga en riktigt rejäl garderob under loftsängen - det ger den extra stöd och det blir mängder av förvaring. Annars kan man lämpligen köra soffa eller teve därunder, eller lillans sovplats.

Hyllor, hyllor, hyllor. Överallt.

Men den verkliga hemligheten till bra compact living är inte att välja vissa möbler, utan att dra ner på lösa prylar. Lägg ner absolut ALLT i förrådet som du inte använder, inkl kläder som det inte är säsong för. En uppsättning tallrikar, inte fler glas i rotation än nödvändigt, låna böcker på bibblan istället för att köpa osv.

• Mellanmjölkens land
    Anonym (Trångt) skrev 2012-03-11 10:46:18 följande:
    Kommer du ihåg var du köpte bäddsoffan? :)
    Tror det var nån lokal butik i Köping för sådär 10 år sen Fick den i studentpresent
  • Mumin80

Angående loftsäng: har haft sån som barn, samt i min 18kvm studentlya under studietiden. Några tips: se till att ha ordentligt med höjd till taket, så att du inte behöver krypa in i sängen. Minst 1 m rekommenderar jag (jag hade tur i studentlyan och hade åstak med 3m takhöjd i ena ändan...). Så välj hellre en lägre loftsäng om du inte har så högt till tak. Men inte för lågt, det ska gå att stada under också Men om du har det som minstingens krypin så kan det ju vara ganska lågt. Annars så kan du ju titta på dom olika dagbäddsmodellerna på ikea, tror dom har en serie som heter Odda, där det finns en säng som är både utdragbar och med förvaringslådor under. Om du väljer loftsäng är mitt andra tips: desto högre säng, desto viktigare med en bekväm trappa upp Bara raka pinnar är väldigt obekvämt när du ska klättra två meter... Men är det bara tre steg upp så är det inte lika viktigt. Kanske titta på Kura-sängen på ikeas barnavdelning?

Svar på tråden Compact living - tips önskas!