• bonaqua2012

Får ej fullt OB-tillägg på helgen? rätt eller fel?

Hej!

Är en tjej som jobbar inom handel ( klädbutik), , är snart 20 år.
    Timanställd.
    Jobbar alltid lördagar
    och 1-2 gånger i veckan.

Jag fick nyss reda på mina löner.

I veckan får jag 100 kr,
    helgen får jag 130 kr.

Butiken är tydligen inte registrerad/medlem med/inom handel kollektivavtal.

Känns som att man blir lite utnyttjad att just jobba helger, men att man nästa får lika mycket som man jobbar i veckan.
    För vem gillar att jobba helger?
    man jobbar helger för att det oftast är dubbelt betalt.

Och jag är glad att ens ha timjobb i dagens läge, men det känns fel att jag tar varje helg men inte får 100% OB.

Deras svar är: vi har inte råd att betala er mer. därför får du bara 30 kr extra på helgen.

Så ni som vet, är detta helt lagligt att göra och klassas inte som någon utnyttjning ?

Har ej skrivit på någon jobb kontrakt än. Men har det hemma och skall vara inne nästa vecka

• Svar på tråden Får ej fullt OB-tillägg på helgen? rätt eller fel?
  • misplacedname

Helg-OB för mig inom vården är då fan inte ens i närheten av dubbla lönen. Bara ungefär hälften av lönen. Nästan dubbla lönen får jag storhelg.

• faithfully

Det där låter ju som en rimlig OB-lön. Det tror jag att de flesta får. OB är inte automatiskt 100% av din lön för att det blir en obekväm arbetstid. Tycker inte du är utnyttjad, utan det där är en knegarlön som man får räkna med med ett sånt yrke du har och även inom vården. Skulle man få 100% för att jobba helg i en klädbutik så skulle betydligt fler jobba i en klädbutik kan jag säga ;) När jag jobbade i snabbmatsbranchen fick jag 15 kronor extra per timme kvällar och helger. Nu är jag sjuksköterska och får 20 kronor kanske, 90% av lönen får jag på storhelger (påsk, jul, nyår)...

• Hallonröd

Kolla med facket om det är rätt av dem att göra så! När jag jobbade inom handeln så var det alltid dubbelt på helgerna.

• faithfully
    Hallonröd skrev 2012-03-11 11:58:15 följande:
    Kolla med facket om det är rätt av dem att göra så! När jag jobbade inom handeln så var det alltid dubbelt på helgerna.
    Hon ingår inte i något kollektivavtal som hon sa och då är det ju som kört..

TS: hitta en klädbutik som är med i ett avtal! Kom ju på att när jag jobbade på COOP forum fick jag nog dubbel lön på helgerna och tjänade ganska bra.
  • So far away

Inom handels gäller detta.
    Vardagar: 50% ob mellan 18-20.00
    75% ob från kl 20
    Helger: Lördag 100% efter kl 12
    Söndag 100% hela dagen.

• bonaqua2012
    faithfully skrev 2012-03-11 11:56:54 följande:
    Det där låter ju som en rimlig OB-lön. Det tror jag att de flesta får. OB är inte automatiskt 100% av din lön för att det blir en obekväm arbetstid. Tycker inte du är utnyttjad, utan det där är en knegarlön som man får räkna med med ett sånt yrke du har och även inom vården. Skulle man få 100% för att jobba helg i en klädbutik så skulle betydligt fler jobba i en klädbutik kan jag säga ;) När jag jobbade i snabbmatsbranchen fick jag 15 kronor extra per timme kvällar och helger. Nu är jag sjuksköterska och får 20 kronor kanske, 90% av lönen får jag på storhelger (påsk, jul, nyår)...
    Undrade för att jag har just jobbat i en klädbutik i Stockholm, med 107 kr i lön veckan, och 214 kr på helgen, de sa att de följer reglerna som är just för handel och det är dessa priser son gällde då.

Men jag var tvungen att sluta pga att jag fick pendla 5 timmar varje dag och blev inte så lönt att fortsätta då mycket gick till pendlandet. också timanställning.

Men ja, får väl skylla mig själv om jag frågar på sådana här forum då det alltid finns de som tror att de vet allt. Som du nämnde om att man skulle få 100% skulle fler jobba inom butik, men regler säger 107 kr och dubbla ob på helgen.
    Detta fick jag utan problem, därför jag tyckte de var konstigt att en butik ger, men inte en annan.

Men ja, får kolla med någon som vet, my bad
  • faithfully
    bonaqua2012 skrev 2012-03-11 12:04:22 följande:
    Undrade för att jag har just jobbat i en klädbutik i Stockholm, med 107 kr i lön veckan, och 214 kr på helgen, de sa att de följer reglerna som är just för handel och det är dessa priser son gällde då.

Men jag var tvungen att sluta pga att jag fick pendla 5 timmar varje dag och blev inte så lönt att fortsätta då mycket gick till pendlandet. också timanställning.

Men ja, får väl skylla mig själv om jag frågar på sådana här forum då det alltid finns de som tror att de vet allt. Som du nämnde om att man skulle få 100% skulle fler jobba inom butik, men regler säger 107 kr och dubbla ob på helgen.
    Detta fick jag utan problem, därför jag tyckte de var konstigt att en butik ger, men inte en annan.

Det förra företaget du jobbade på var väl bunden till ett kollektivavtal då, det är ju en regel, men så länge du inte är bundet i någon kollektivavtal nu som du själv säger, varför ska de följa dom reglerna?
  • bonaqua2012
    bonaqua2012 skrev 2012-03-11 12:04:22 följande:

Vill bara tillägga att de förra jag jobbade hos inte heller ingick inom kollektiv avtal men endå följde deras anvisningar.
  • faithfully
    bonaqua2012 skrev 2012-03-11 12:09:28 följande:
    Då var det ju en schysst arbetsgivare och lite tur :)
  • Kimona
    misplacedname skrev 2012-03-11 11:49:37 följande:
    Helg-OB för mig inom vården är då fan inte ens i närheten av dubbla lönen. Bara ungefär hälften av lönen. Nästan dubbla lönen får jag storhelg.
    Ja jag tror jag får 33 kr i ob inom vården kvällar/helger. Storhelger är det typ 80 spänn
  • Sinne12

Man är i fel yrke helt klart. Det är säkert så som skrivits att Handels avtal säger 100% påslag i OB. Men hjälper ju inte TS om de inte har kollektivavtal.

Men som jmf så jag inom vården får 45,50 kr extra på helg. (Storhelg 92 kr extra). Så, 30 kr extra/h på helg är inte sett generellt skitkasst, även om det kanske är det för handels.

Så rent lönemässigt om jobbet känns bra borde inte det hindra. Däremot finns det en rad andra nackdelar med att inte ha kollektivavtal, så hur är det med sjukersättning osv?

• Hallonröd
    faithfully skrev 2012-03-11 12:00:58 följande:
    Hon ingår inte i något kollektivavtal som hon sa och då är det ju som kört..

TS: hitta en klädbutik som är med i ett avtal! Kom ju på att när jag jobbade på COOP forum fick jag nog dubbel lön på helgerna och tjänade ganska bra.
    Nej  jag vet men man kan kolla med facket ändå...bra att veta om det är alldeles galet eller ganska ok. Då har hon lite "kött på benen" om hon ska förhandla med dem.
  • Hallonröd
    So far away skrev 2012-03-11 12:02:06 följande:
    Inom handels gäller detta.
    Vardagar: 50% ob mellan 18-20.00
    75% ob från kl 20
    Helger: Lördag 100% efter kl 12
    Söndag 100% hela dagen.
    Just det...finns lite tidsgränser man går efter Flört
  • Vinterankan

Som många skriver så är ju avtalet inom handels 100% OB men om de inte är anslutna enligt kollektivavtalet så behöver de inte följa handels avtal. 

Och om de inte har avtal så är 30% OB verkligen inte dåligt det heller. Handels har extrema avtal gällande OB och ofta så är det svårt att få jobba bara helg som timanställd just eftersom att det är så höga löner då att de fast anställda har förstatjing på de passen. (I alla fall så har det varit så för mina kompisar som jobbat inom handeln, själv har jag aldrig gjort det utan fått nöja mig med 0-15 kr i OB i de branscher jag jobbat).

• jådåsåatt

Jag hade aldrig jobbat på ett ställe som inte ger mig en avtalsenlig lön. Sök jobb som bara den i andra butiker som har kollektivavtal istället är mitt råd.

Svar på tråden Får ej fullt OB-tillägg på helgen? rätt eller fel?