• Anonym

Dom sätter 3,5 månaders i gåstol!

Nu får ni hjälpa mig!

En av mina närmsta vänner har en dotter på 3,5 mån. Förra veckan när jag var där satt i hon en hoppgunga när jag kom. Hon hoppade inte i den utan hängde med fötterna i golvet. Jag talade om att man inte rekomenderar hoppgunga, gåstol och liknande förrens vid 6 mån då barnens ryggar kan ta skada av det.

Hon skrattade bort det och sa att hon bara hängt i den en liten stund och att de satt henne där bara för att testa.

Igår var jag och hälsade på dom igen och då satt hon i en gåstol med fötterna hängandes i luften då hon inte når ner och dom hade virat handdukar mellan henne och sitsen för att hon inte skulle tippa.        

Jag blev uppriktigt rädd för flickans skull och frågade varför de satt en sådan liten bebis i en GÅSTOL men då blev de arga och sa att hon minsann är stark i nacken och att det inte är värre att hänga i en hoppgunga eller gåstol jämfört med en bärsele som de också använder.

Idag har hon lagt upp en film på facebook där de fäst ett snöre i stolen och kör runt med henne i lägenheten.

Är jag ute och cyklar eller kan det vara riktigt skadligt för henne? Hur ska jag i så fall få dom och förstå det? 

• Svar på tråden Dom sätter 3,5 månaders i gåstol!
  • MSörensen

Nä, det låter inte alls bra =S

• Anonym

Åh stackars liten!
    Har tyvärr vart med om samma sak (därför e jag anonym nu)
    Hon satte med sin lilla son vid 3-4 månader i gåstolen :(

Förstår inte varför man ska stressa fram med utvecklingen hos bebisar! 

• 3 barns mamma

Min son satt i gåstol för han verkligen njöt av det när han var ca 3 månader. Han nådde ner till golvet han har alltid varit stabil lyfte på huvudet direkt när han föddes och låg på min mage. Han fick sitta Max 5 minuter åt gången just för ryggen. När han var 4 månader fick han sitta lite längre kanske 20 minuter och han åkte runt och njöt som bara den. Jag pratade om detta med Bvc och hon tyckte inte det var dumt alls hon märkte ju hur han var hur stadig och framåt han var.

• Anonym
    3 barns mamma skrev 2012-03-11 12:17:06 följande:
    Min son satt i gåstol för han verkligen njöt av det när han var ca 3 månader. Han nådde ner till golvet han har alltid varit stabil lyfte på huvudet direkt när han föddes och låg på min mage. Han fick sitta Max 5 minuter åt gången just för ryggen. När han var 4 månader fick han sitta lite längre kanske 20 minuter och han åkte runt och njöt som bara den. Jag pratade om detta med Bvc och hon tyckte inte det var dumt alls hon märkte ju hur han var hur stadig och framåt han var.
    Vad onödigt. Han kunde förstås njuta av något annat i de fem minutrarna, något som inte var skadligt för honom. Han efterfrågade väl knappast gåstolen när han var tre månader? Någon av er föräldrar måste väl ha tyckt att det var skojigt att sätta honom där? Och tjugo minuter vid fyra månader är ju också befängt, oavsett hur stadig och framåt han än var.  
  • Vinterankan

Vår dotter satt i gåstol när hon var runt 4,5 månader också. Hon gjorde det för att hon ville sitta upp, hon avskydde det halvliggande läget i babysittern och då tyckte vi att det var väl bättre att köpa en gåstol som hon sen kan ha kul med än en sådan där bumbostol eller vad det heter. Hon tyckte det var jättekul att sitta i den och trycka på knapparna. Men hon kunde stå upp och krypa i den åldern också så hon var nog ganska stark. 

• thegoddess

En del barn är helt enkelt tidigare och vill sitta. Min dotter hade kolik och kolik barn är tydligen ofta mycket starkare i rygg och nacke för dom spänner sig så. Hon satt själv vid 4,5 mån på golv och 4 mån satt hon lite i gåstol och var då nöjd vilket hon absolut inte var av att ligga på rygg mage eller baby sitter. Vid 7 mån tog hon sitt första steg. Och gå stolen var tråkig. Jag har sett många bekantas barn i 3-4-5 mån åldern som absolut inte kunnat sitta i gåstol för dom inte är stabila så det är väldigt olika.

• Kina79

Min yngsta dotter satt själv utan stöd när hon var 4 månader och sprang i gåstolen. Ca 20 minuter åt gången. När hon var 5 månader och nån vecka började hon krypa - sen vägrade hon gåstolen, för då var krypandet roligare Så jag sålde den när hon var 6 månader, då hade den gjort sitt hos oss Vid den tiden när jag alltså borde börjat använda den Oskyldig

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Envira

om bebisen inte är stabil så ska de såklart inte sitta i gåstol och hoppgunga..
    Det finns säkerligen bebisar som är tidiga och klarar av sådant, men om du ser att bebisen är ostabil och de måste vira handdukar runt henne så är det ju synd om lillan :( 

• 3 barns mamma

Ja där håller jag med handdukar och dylikt ska ju inte behövas då är barnet inte redo alls för sånt

• Anonym

Vi använde aldrig nått sånt just för att när dottern var 6 mån hade hon precis lärt sig gå mot möbler. Lite sent med gåstol då... Nånstans vid 4-5 mån hade det kanske varit aktuellt. 3,5 mån låter tidigt men det beror ju på barnet!

Svar på tråden Dom sätter 3,5 månaders i gåstol!