Anonym (Dotter) skrev 2012-03-11 14:44:43 följande:
Åh vad snälla ni är som kommenterar och kommer med idéer. Läget är nog mkt värre än ni tror. Tyvärr. Går inte ens att ta dit ngn biståndshandläggare utan att jag får skämmas ihjäl för min förälder. Så illa är det. Och hemtjänst är en omöjlighet innnan huset är riktigt städat.
Dock är jag tveksam till att min förälder faktiskt är berättigad till hemtjänst. Allt förfall, val att inte ta sin medicin osv beror till stor del av ett medvetet val av en annorlunda livsstil. Och där står jag och ska ta reda på det. Borde egentligen varit där nu. Huset är iskallt där. Det är inte gjort upp eld idag. För det saknas tidningar och tändstickor att göra upp eld med. Och h*ns bil är trasig. Så gissa vem som borde åka dit?
Haha, men du, det där är ingen unik situation, här är en till. Men nu är vi vuxna, och det är inte vår sak att skämmas över våra föräldrar. Och jag lovar att hemtjänst och biståndshandläggare inte bara besöker små hembonade stugor.
Om föräldern är berättigad till hemtjänst får du veta om du bara slår en signal till kommunen, och då får du också chans att berätta hur snett ute din förälder är.