• prospicientia

Lagar vid försäljning per telefon.

Vad gäller för lagar vid muntligt inspelade avtal per telefon? Finns 8 dagar ångerrätt där också?

• Svar på tråden Lagar vid försäljning per telefon.
  • Faile

Ångerrätt på 14 dagar gäller alltid enligt distansavtalslagen när det handlar om telefonförsäljning. Förutsatt att du inte ringt upp själv och velat köpa.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • prospicientia
    Faile skrev 2012-03-11 14:58:01 följande:
    Ångerrätt på 14 dagar gäller alltid enligt distansavtalslagen när det handlar om telefonförsäljning. Förutsatt att du inte ringt upp själv och velat köpa.
    Okej. Så, 14 dagar från avtalet? De ringde upp för att jag deltagit i en tävling på internet. Min telefon är stulen så jag gick på erbjudandet trots att jag var tveksam. Så svårt att säga nej om man väl börjat prata med dem även om man bestämt sig i förväg för att aldrig säga ja. Så fort samtalet var avslutat hade jag ångrat mig. 

Det gäller deportering av mitt mobilnummer från Telia till Telenor och 24 månaders bindningstid. Kontaktkorttelefon. 

Går det att göra något nu alltså? Kan väl ha ringt i onsdags eller så.
  • prospicientia

"Lagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp."

Om man frågar, menar de då, antar jag. Fick ingen info om det. 

Hoppas det är så enkelt. Så att det inte är andra inblandade. Försäljaren hade väl avtal och sålde för Telenor. Han kanske sålde för Telia i nästa samtal?!  

• prospicientia

"Är köpet gjort via Telenor Kundservice eller Internetbutiken gäller Distans- och hemförsäljningslagen. Du har ångerrätt i 14 dagar från det att du mottagit produkten. Ångerrätten går förlorad om du använder produkten genom att till exempel ringa, ta bilder, skicka sms eller surfa. Vänd dig till Telenors Kundservice om du vill ångra ditt köp.

Är köpet gjort via Telenor First gäller öppet köp i 14 dagar när du tecknat eller förlängt avtal tillsammans med mobiltelefon eller modem. Möjligheten att utnyttja öppet köp går förlorad om du bryter plomberingen och öppnar varans kartong. Vänd dig till Telenors Kundservice om du vill utnyttja öppet köp."

• SoStylish

Som sagt, ring Telenors kundservice och säg att du vill utnyttja din ångerrätt.

Svar på tråden Lagar vid försäljning per telefon.