• Anonym (svar)

Behöver svar, flytt, umgänge, kostnad, tingsrätt, hela baletten!

Jag vill ha varannan helg, han vägrar, funderar dra det vidare.
    Barnet är 1.5 år gammalt.
    Jag vill flytta från den här kommunenoch känner att om vi har varannan helg så spelar det någon roll om barnet inte bor i samma kommun som sin pappa.
    Jag vill flytta dit min kärlek bor, han har jobb så han kan inte flytta hit och det vill jag inte heller att han ska, där har vi en underbart stor familj, släkt med mycket kärlek och han har ett stort socialt nätverk, det har inte jag, har inga vänner, familj eller släkt här, bara mitt barn och hens pappa.
    Det jag undrar är, kommer jag få igenom varannan helg genom familjerätten eller måste jag driva det vidare till tingsrätten? Kommer det kosta mig något?
    Jag har ensam vårdnad.
    Om jag flyttar, hur blir det med umgängesresor? Ska jag betala dem och resa med barnet?
    Jag pratade med barnets pappa, han vägrar att barnet ska flytta och han säger att om vi nu skulle flytta så ska jag betala resorna och resa med barnet då jag väljer flytta eller så säger han att han kan stämma mig på umgängesbrott för att jag flyttar bort från honom med barnet, men jag skulle inte neka honom träffa sitt barn så hur kan det bli umgängesbrott?
    Ni som är kunniga, hjälp mig!

• Svar på tråden Behöver svar, flytt, umgänge, kostnad, tingsrätt, hela baletten!
  • Mandy1981

har du ensam vårdnad så har du rätt att flytta vart du vill utan hans godkännande. när det gäller umgänge så sägs det att du som har ensam vårdnad ska främja umgänget men det betyder inte att du ska stå för resorna. ni kan ju boka tid för samtal, kanske ni kan dela på resekostnaderna?? eller byter av varann med åkandet. allt efter förmågan. vi haft samma problem att jag flyttade 24 mil ifrån honom till mitt nätverk igen. han tyckte det vart för krångligt och vi gjorde en överenskommelse att jag avstår från underhållet och han ifrån umgänget. han vill inte träffa barnet verkar det som eftersom avtalet var hans ide. barnet är ju oxå väldigt lite så det finns ingen riktig anknytning heller, känns tufft men pga all hot och kränkningar från hans sida så är detta den bästa lösningen för oss.

• Anonym

Man får inte försvåra umgänge även om man har enskild vårdnad.

Varför ska barnet bara vara med sin pappa varannan helg? Det behövs tätare umgänge än så för att barnet ska få en bra relation med sin pappa.

• Cecese

Har ni något avtal på umgänge och hur ser det ut? 
    För att ändra avtalet på familjerätten måste ni vara överens annars måste det tas till rätten.

• Anonym (svar)
    Anonym skrev 2012-03-11 22:27:39 följande:
    Hur har ni barnet idag?
    Vi har ett muntligt avtal mellan varandra.
    Barnet är nu hos honom måndag till tisdag, fredag till söndag,
    ny vecka och då blir det onsdag till torsdag.
    Barnet åker till sin pappa efter frukost och kommer hem före sängdags.
  • Anonym (svar)
    Anonym skrev 2012-03-11 21:27:24 följande:
    Man får inte försvåra umgänge även om man har enskild vårdnad.

Varför ska barnet bara vara med sin pappa varannan helg? Det behövs tätare umgänge än så för att barnet ska få en bra relation med sin pappa.
    För att få en stabil vardag, bo på ett ställe under längre tid.
    För att jag ska också få en chans till ett liv utan att hela tiden tänka på umgänge, jag bor som sagt här utan ett socialt liv, det enda jag gör är att se till att barnet är hos sin pappa, mår dåligt.
  • Anonym (svar)
    Mandy1981 skrev 2012-03-11 21:21:25 följande:
    har du ensam vårdnad så har du rätt att flytta vart du vill utan hans godkännande. när det gäller umgänge så sägs det att du som har ensam vårdnad ska främja umgänget men det betyder inte att du ska stå för resorna. ni kan ju boka tid för samtal, kanske ni kan dela på resekostnaderna?? eller byter av varann med åkandet. allt efter förmågan. vi haft samma problem att jag flyttade 24 mil ifrån honom till mitt nätverk igen. han tyckte det vart för krångligt och vi gjorde en överenskommelse att jag avstår från underhållet och han ifrån umgänget. han vill inte träffa barnet verkar det som eftersom avtalet var hans ide. barnet är ju oxå väldigt lite så det finns ingen riktig anknytning heller, känns tufft men pga all hot och kränkningar från hans sida så är detta den bästa lösningen för oss.
    jag önskar han skulle lämna oss ifred, han var inte intresserad av sitt barn före vi separerade, så varför inte hålla det, nej, känns som han jävlas med mig bara.
    han vill inte stå för kostnaden, han tycker inte han har råd och han tycker att om jag flyttar, är det mitt ansvar att se till att hen kommer till honom.
  • Anonym
    Anonym (svar) skrev 2012-03-11 22:35:26 följande:
    Vi har ett muntligt avtal mellan varandra.
    Barnet är nu hos honom måndag till tisdag, fredag till söndag,
    ny vecka och då blir det onsdag till torsdag.
    Barnet åker till sin pappa efter frukost och kommer hem före sängdags.
    Du kan inte ändra på umgänget utan giltig orsak.
  • Anonym (svar)
    Anonym skrev 2012-03-11 22:43:02 följande:
    Du kan inte ändra på umgänget utan giltig orsak.
    Attans, tycker så synd om barnet som åker mellan oss på det här sättet, efter frukost och kommer hem någon timma före sängdags
  • Anonym
    Anonym (svar) skrev 2012-03-11 22:55:56 följande:
    Attans, tycker så synd om barnet som åker mellan oss på det här sättet, efter frukost och kommer hem någon timma före sängdags
    Ändrar du på umgänget för att du flyttar så kan han vinna om han stämmer dej.
Svar på tråden Behöver svar, flytt, umgänge, kostnad, tingsrätt, hela baletten!