• Anonym (Panik)

Hjälp! Hur stänger jag av vattnet till toaletten

Är så panikslagen just nu. Var onykter inatt och väldigt kissnödig, satte mig lite väl hårt på toaletten och hela porslinscisternen, eller vad det nu heter, sprack, hur det ens är möjligt fattar jag inte?. Det forsar vatten från toaletten och jag har gjort allt vad jag kan komma på för att stänga av vattnet till den toaletten men vet inte om det går eller ens är möjligt. Jag har panik för att släppa in främmande människor i min lägenhet av många orsaker och hoppas att jag ska klara detta själv med hjälp av er. Bor i en lägenhet från 70-talet så kanske är det inte ens möjligt? Har läst att i vissa hus behövs det göras från källaren. Har googlat och försökt själv, lossade en stor mutter som jag trodde skulle strypa vattenförsörjningen men då började det  spruta därifrån. Hittar verkligen ingenting som kan stänga av vattenförsörjningen som jag läst att man ska kunna. Kanske bor jag i en för omorden lägenhet. Som tur är så har jag en gästtoa. Har sån panik, för kan inte tänka mig att släppa in gubbar i lägenheten.

Förstår att många moralister kommer tycka en sak, men jag vill bara ha tips på hur jag själv kan stänga av vattnet.

OBS: är ett badrum så det rinner ner i brunnen

• Svar på tråden Hjälp! Hur stänger jag av vattnet till toaletten
  • Anonym (Panik)

Såklart för de flesta men jag tillhör inte den kategorin

• Mascaraklumpar

Finns det någon varmvattenberedare i lägenheten? I så fall kan kranen sitta någonstans på den. Annars vet jag tyvärr inte. Hoppas det löser sig.

• Anonym

är det behållaren som vattnet rinner in i som är spräckt, dvs det som är "ryggstödet" på toastolen? 

I så fall ska du öppna locket till den och  därinne finns en arm med en gummiboll i änden, kan man säga. Beroende på dess läge, rinner det in mer vatten i cisternen. (Vicka på armen så ser du hur det hänger ihop) När cisternen är så full att armen är vågrät, då slutar det att strömma in vatten i cisternen. Så se till att fixera armen i det läget, så rinner inte mer vatten in. 

Men du måste nog släppa in någon snart! För även om du har golvbrunn så är badrummet ju inte byggt för ständig översköljning från toan, liksom

Om du inte klarar av att ha folk hemma, kan du inte be en kompis vara i lgh när " gubbarna" kommer? och du är ute p stan. så slipper du den akuta paniken.

• Anonym (Panik)
    Anonym skrev 2012-03-12 00:18:09 följande:
    är det behållaren som vattnet rinner in i som är spräckt, dvs det som är "ryggstödet" på toastolen? 

I så fall ska du öppna locket till den och  därinne finns en arm med en gummiboll i änden, kan man säga. Beroende på dess läge, rinner det in mer vatten i cisternen. (Vicka på armen så ser du hur det hänger ihop) När cisternen är så full att armen är vågrät, då slutar det att strömma in vatten i cisternen. Så se till att fixera armen i det läget, så rinner inte mer vatten in. 

Men du måste nog släppa in någon snart! För även om du har golvbrunn så är badrummet ju inte byggt för ständig översköljning från toan, liksom

Om du inte klarar av att ha folk hemma, kan du inte be en kompis vara i lgh när " gubbarna" kommer? och du är ute p stan. så slipper du den akuta paniken.
    Ja, behållaren. Går inte att öppna ryggstödet för toan är för nära väggen så att säga. Sprickan är enorm så kanske jag tjänar på att slå sönder den så jag öppnar upp och kommer åt saker inuti. Tyvärr, släpper varken in familj eller vännen men tack för din hjälp
  • Anonym (Panik)
    Mascaraklumpar skrev 2012-03-12 00:17:28 följande:
    Finns det någon varmvattenberedare i lägenheten? I så fall kan kranen sitta någonstans på den. Annars vet jag tyvärr inte. Hoppas det löser sig.
    Nej, bor i en väldigt gammal lägenhet
  • norrlandsflicka

På våran toalett sitter det en liten kran vid vattenledningen som går in till toan. Den kranen skruvar man igen. Man måste böja sig ner för att se kranen, den sitter som lite under toaletten till höger.

• norrlandsflicka

Läste lite slarvigt, undrar om du ska prova sätta tillbaks den där muttern och skruva den åt andra hållet, alltså skruva igen den? Kranen vi har kan väl likna en mutter. Har en toa från 70-talet.

• Anonym (Panik)
    norrlandsflicka skrev 2012-03-12 00:29:53 följande:
    På våran toalett sitter det en liten kran vid vattenledningen som går in till toan. Den kranen skruvar man igen. Man måste böja sig ner för att se kranen, den sitter som lite under toaletten till höger.
    Har hittat något skruvliknande på toaletten som inte verkar vara i kontakt med några ledningar. En lång "skruv" med en stor hatt som står ut flera centimeter från toaletten.
  • Anonym
    Anonym (Panik) skrev 2012-03-12 00:36:11 följande:
    Har hittat något skruvliknande på toaletten som inte verkar vara i kontakt med några ledningar. En lång "skruv" med en stor hatt som står ut flera centimeter från toaletten.

du kanske kan fota och lägga upp en bild, så vi lättare förstår och kan hjälpa?
Svar på tråden Hjälp! Hur stänger jag av vattnet till toaletten