• Kebnekaisa

Har problem med glasögonen, De är snea och därför blir jag rödögd då jag ser på TV tror jag.

Har varit på Synsam och rättat till dem ett antal gånger. Men de verkar ju inte få till det!

Kan det var så att glasögon blir så snea så den medicinska funktionen i glaset förstörs?

Var brukar de flesta gå då de ska kolla vilken sorts glasögon de behöver?

Räcker det med en optiker?

Jag har varit hos en "ortoptris". på en läkarögonmottagning.

Jag har en skelögdhet är LITE långsynt tror jag, och kanske LITE astigmatisk? Äsch, Jag vet inte. Tycker inte att hon varit så bra! Vet inte vad jag ska vända mig???????

• Svar på tråden Har problem med glasögonen, De är snea och därför blir jag rödögd då jag ser på TV tror jag.
  • Belana

Jag går hos optiker och det räcker bra för min normal närsynthet (-3,75) och lite astigmatism. Något mer behövs inte för mig. Det är 20 år nu som jag haft synhjälpmedel... (sen jag var 15)

Men röda ögon låter mer som om du är torr i ögonen än som om det är fel på brillorna. Om du ser dåligt, dvs det som glasögonen kan påverka, så får du väl snarare ont i huvudet/nacken och/eller blir väldigt trött mentalt av att tolka allt.

• Kebnekaisa

Åhhh, vad varm och glad jag blir över ett svar!! Jaha, Kan det vara så!?

• Kebnekaisa

Det där nmed rödögdheten menar jag!

• Kebnekaisa

Jag ska ju egentligen bara ha dem när jag ska se på tv, läsa och läsa på familjeliv
    Men inte ens det orkar jag med, att använda dem!

• Belana

Men då har du nog orsaken där. Man blir ju trött av att se dåligt, hjärnan får jobba som en idiot med att tolka intrycken och när man blir trött så kan man få torra ögon som svider. Det finns ögondroppar hos optiker och på apoteket, jätteskönt!

Ett tips kanske? Byt bågar om du inte orkar använda dem - jag hatade mina glasögon och använde jämt linser och fick torra ögon och inte 100% skärpa. Men så hittade jag mina nuvarande bågar som jag älskar och änvänder dem ofta!

• Kebnekaisa

Jo, jag har ju bänt sönder de här bågarna , Jag hatar nämligen när de sitter åt,
    Jag tror att jag bänt så mycket att de inte fungerar att själva glaset sitter "rakt framför" ögonen,

Jag får väl gå till den där ortroptrisen igen, men det kändes som att hon inte r i k t i g t luskade rätt på vad som var fel på mina ögon.

• Kebnekaisa

glasögonen är ju repiga så jag kan ju ändå byta!

Men de flesta går alltså till vanliga optiker i butiker och det SKA räcka som undersökning??? Eller???

• Kebnekaisa

Jag använder ju bara mina vid datorn tvn och läsning,
    så det kan ju inte vara SÅ omfattande problem jag har. ???

• Belana

Jepp, det räcker mer än väl med en optiker. En lång utbildning har de, det är inte Kalle/Lisa från gatan som är optiker direkt.

Nej det låter inte som så stora problem, inte speciellt allvarligt när du ska ha dem då. Om du är översynt så har dina ögon svårt att fokusera på nära håll, och de jobbar som attan när de försöker skapa skärpa.

• Kebnekaisa

Låter bra! Så läkarna behöver inte vanligt glasögonfolk då, kanske? Det kanske bara är de grova sjukdomarna man går med dem till? !

• Belana

Den enda jag känner som behövde en ögonläkare för sina brillor hade fått en tandborste i ögat när hon var liten, så hon hade tryckförändringar och sånt som kan göra en blind. Min mamma är översynt som du, och hon går bara till optiker.

• Kebnekaisa

Hmhm, då får jag väl ta mig i kragen och hitta någon, i Stockholm.
    JAg har varit lite skraj för de optiker som inte är så bra/ tillmötesgående då jag vill bända upp bågarna.

• Kebnekaisa

Jag är lite omständig med det där.
    Jag har nästan börjat fundera på monokel (-såna där glasögon som man håller fast med näsan liksom

• Belana

Jag går på Blic på Hornsgatan, de har varit suveräna! Billiga också.
    Att bända bågar är en utdöende konst, så många bågar numera görs på farbrik, inna gjordes mycket i butik. Det säger ju inget om hur de kan analysera ditt synfel.

Nu gråter sonen, så god natt!

• MrsBoa

Du kan ha fel styrka, gör en ny undersökning och byt glas. Om de är väldigt repiga så påverkar det oxå. Sitter du mycket vid datorn?? Det påverkar ännu mer än vad man tror.

• Kebnekaisa

Jag har varit förbi optikern.
    Det HÄR med PRISMA, ÄR sånt som de INTE kan fixa hos en optiker i en vanlig butik!!!!
    Man MÅSTE gå till en ortoptist för denna syn-åkomma, då man skelar, alltså!!!

He, jag som trodde jag hade ett så "trivialt" synfel!!! Detta med att jag skelar lite, med ögonen!!!!
    Jag använder glasögonen dessutom bara framför TV, datorn och om jag läser, och JAG KAN se utan dem!

(Det finns väl de som inte ens kan se utan sina glasögon va och ändå räcker det med att en optiker fixar deras glasögon????)
    Men det kanske handlar om att prisma-glas är ett avancerat glas????

• MrsBoa

Det finns olika kompliserade synfel...
    Be din opiker om remiss till ögonläkaren, det går mycket fortare då.

Svar på tråden Har problem med glasögonen, De är snea och därför blir jag rödögd då jag ser på TV tror jag.