• Anonym (Äggdonation)

Äggdonation, vad krävs?

Hej!

Jag har ett tag funderat på att bli äggdonator, andledningen till att jag vill bli donator är att jag har ett par vänner som haft svårt att bli gravida, så om man kan hjälpa andra att bli med barn så hade känts som en god handling.
    Men vad krävs för att vara en lämplig donator. Är snart 30 år, har lätt för att bli gravid, fött två friska barn(ska inte ha fler barn). Är frisk och inga sjukdomar i släkten. Tyvärr röker jag, dock ej mycket och har inte rökt under mina graviditeter, men nu brukar det bli 2-3 cigaretter, när barnen sover. Är detta ett hinder för att bli donator?    

Mvh   

• Svar på tråden Äggdonation, vad krävs?
  • Aleksandra Barnmorska

Hej!

Vad roligt att höra att du vill bli donator!

För att donera ägg ska du:
    vara frisk bör vara yngre än 36 år får gärna ha fött egna barn, men det är inget krav ha en BMI (Body Mass Index) på högst 30
    Kvinnan som vill donera ägg kallas först till en donatorkoordinator för information om behandlingen. Då tas även första omgången blodprov (infektions- och hormonprover). Proverna tas sedan om efter minst sex månader.
    Nästa steg är ett besök hos läkare och ett besök hos kurator, vilka görs vid samma tillfälle. Efter medicinsk och psykosocial bedömning avgörs det om kvinnan är lämplig att donera ägg.

Behandlingen kostar ingenting och en ersättning ges för att täcka omkostnader i samband med behandlingen.
    I Sverige har barn som har kommit till genom äggdonation rätt att få veta sitt genetiska ursprung vid mogen ålder. Detta innebär att äggdonatorn kan bli kontaktad av barnet längre fram. Man uppmanar par som tar emot donerade ägg att berätta för barnet hur det har kommit till världen.
    Uppgifter om donatorn sparas i en journal som arkiveras i minst 70 år. Där finns uppgifter om till exempel hårfärg, ögonfärg, hudfärg, vikt, längd, intressen samt eventuellt släkt och familjförhållanden. Barnet kan kontakta kliniken där donationen har utförts och ta del av dessa uppgifter.
    Donatorn och mottagarparet är däremot helt anonyma för varandra.

Klinker du kan kontakta:

Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge i Stockholm Fertilitetsenheten Telefon: 08-585 814 32 Hemsida

Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Göteborg Enheten för reproduktionsmedicin Telefon: 031-342 10 00 Hemsida Universitetssjukhuset Örebro Fertilitetsenheten Telefon: 019-602 18 95 Hemsida

Akademiska Sjukhuset, Uppsala Reproduktionscentrum Telefon: 018-611 57 07 Hemsida

Universitetssjukhuset, Linköping Reproduktionsmedicinskt centrum Telefon: 013-22 31 70 Hemsida

IVF-Kliniken Umeå i samarbete med Norrlands Universitetssjukhus, Umeå Telefon: 090-785 26 00 Hemsida

http://www.skane.se/sv/Webbplatser/SUS_Malmo/Verksamheter-A-O/RMC/Vill-du-donera/

lycka till 

Svar på tråden Äggdonation, vad krävs?