Inlägg från: ZacksMamma01 |Visa alla inlägg
  • ZacksMamma01

2 åring som sover så lite, hjälp

Vår son är 2,2 år och sover såå lite och så dåligt.
    Han somnar vid 21 och vaknar strax före halv sex. Vaknar 2-3 ggr på natten.
    Han sover 40 minuter på dagis (har nyligen kortat ner från 1,5 timme)
    Vi är helt slut. Han sover nästan mindre än vad vi gör.
    Ska det aldrig vända? Jag trodde i min enfald att barn skulle sova bättre ju äldre de blev?

När jag läser på familjeliv så tycker jag de flesta verkar sova så länge på natten.
    och vaknar någon på natten så verkar de sova till 07,30 i alla fall.

Jag tycker vi har provar allt. Mer mat/mindre mat på kvällen . Somna i egen säng(vilket inte är några problem) somna i vår säng. Etc.. Och allt därimellan.

Finns det fler med barn 2-3 som sover lite och dåligt?

Någon som haft barn som sover dåligt? När vände det (om det vände)?

Vi håller på att bli tokiga av sömnbrist.

• Svar på tråden 2 åring som sover så lite, hjälp
  • ZacksMamma01

Oki ska prova att ta bort dagssömnen.  Där är jag lite självisk för jag tycker det är såå skönt med en tupplur på dagen på helgerna:)

Sov era barn bättre på natten efter ni tog bort dagssömnen?

• ZacksMamma01

Vi har nyss kortat dagsvilan från 1,5 timme till 40 min och första veckan somnade han ovaggad vid 19 på kvällen men nu efter två veckor är det 21 som gällerigen . Är bara rädd att det blir samma sak om vi tar bort dagsvilan helt.

Är det BARNET eller NI som lider av "sömnbristen" undrar jag?

Det är vi som lider. sover han 8,5 timme på natten och vaknar 2-3 ggr så innebär det inte att vi somnar om på två röda. Vi försöker turas om varannan natt,  men som mor hör jag honom även med stängd dörr och öronproppar.

• ZacksMamma01

Har ni testat samsovning?

Japp...då sov både han och vi väldigt dåligt.
    Vi har även testat att sängen i vårt sovrum och då sov vi dåligt allihopa också.

När han vaknar på natten, vad vill han då? Lider han av nattskräck eller dyl? inga allergier som gör att det kliar på honom eller något sådant?

Han skriker till vi kommer och sätter oss på sängkanten/ lägger oss bredvid.
    Ibland vill han ha välling.
    Inga allergier . Är glad och pigg fram tills sovdags.

För två veckor sedan sov han hela natten, då vi  varit på skojlandet på eftermiddagen.
    men dit kan vi ju inte åka varje dag. Jag tycker vi är ute mycket på lekparker mm  och träffar folk, så han är ju inte understimulerad.

• ZacksMamma01

vaggning? fattar inte? vaggar ni honom till sömns annars?

Han somnade ovaggad är ett uttryck. Dvs han somnade på en gång. :)
    Igår kväll gav vi honom lite tjockare välling och vad hände? Han sov hela natten till kl 06,20.Tjohoooo
    Vi får se hur veckan artar sig. Det finns hopp i alla fall.
    Dagsvilan kommer absolut försvinna snart.

Idag är både  jag/sonen/pappan utsövda och på ypperligt bra humör !

Svar på tråden 2 åring som sover så lite, hjälp