• Pickeli

2 åring som sover så lite, hjälp

Tycker inte heller det låter så förskräckligt lite. Alla har ju olika sömnbehov, stora som små. Mina barn vaknar också strax för halv 6. Den lilla somna strax efter 19 och den stora somnar runt 20. Sover stora killen på dagen så somnar han sällan före 21.

Är det BARNET eller NI som lider av "sömnbristen" undrar jag?

Google it!
  • Pickeli
    gryning2 skrev 2012-03-12 11:34:09 följande:
    Det kan ju vara nog så jobbigt för föräldrarna om barnet knappt sover mer än vad de själva behöver göra. Mina barn vaknar också i ottan mellan 5-6 varje morgon och det leder till att vi måste lägga oss tidigt, senast 22 för att orka med att komma upp på morgonen. Nu somnar mina barn vid 19-tiden så vi har en stund på kvällen som vi kan ägna åt vad vi känner för. Det är guld värt tycker jag. Man kanske vill se ett TV-program eller bara varva ner med någon annan hobby. TS skriver ju att pojken somnar vid 21 och jag kan tänka mig då att de måste välja mellan att lägga sig tidigt och få noll egentid eller vara uppe en stund och då bli trötta istället. Man kanske väljer bort sömnen för att man behöver en stund för sig själv också.
    Ja?

Jag undrade främst vem som led av det för att ge vidare råd och tips.
    Google it!
  • Pickeli
    Flickan och kråkan skrev 2012-03-12 11:33:45 följande:
    Framför allt så somnade de väldigt snabbt på kvällen vid 19-tiden. När vi hade dagsvilan så var det sega nattningar och ofta tuppade de inte av förrän runt 20-21-tiden. och då blir det ju totalt mindre sömn för dem för ofta vaknar de samma tid på morgonen oavsett när de somnar på kvällen.
    Håller med!

Nattningen blev lättare, barnet somnade av sig själv. Och för oss blev nattsömnen framförallt längre. vilket betydde mer egentid för oss.
    Google it!
  • Pickeli

Ett tips ts är att avveckla dagsvilan lite successivt. Det blir tufft om man bara kapar dagsvilan totalt innan barnet anpassat sig. De dagar barnet är rejält trött och somnar självmant på dagen så tycker jag att du ska låta det sova. Men jag tycker du kan sluta "söva" honom om du nu gör det.

Google it!
  • Pickeli
    Lantani skrev 2012-03-12 11:41:43 följande:
    Här har jag en kille som inte alls sover på dagen, somnar runt 19 på kvällen och vaknar vid 05 på morgonen..
    Det märks tydligt på honom att han verkligen behöver mera sömn än han får, hans humör är hemskt just nu och det är bara skrik och bråk konstant hela dagarna. Funkar oftast att lägga honom vid 18,30, men då finns risken att han vaknar ännu tidigare liksom... 
    Han kanske behöver en tidig dagsvila? har ni testat det eller blir det bara värre?
    Google it!
  • Pickeli
    ZacksMamma01 skrev 2012-03-12 11:44:40 följande:
    Vi har nyss kortat dagsvilan från 1,5 timme till 40 min och första veckan somnade han ovaggad vid 19 på kvällen men nu efter två veckor är det 21 som gällerigen . Är bara rädd att det blir samma sak om vi tar bort dagsvilan helt.

Är det BARNET eller NI som lider av "sömnbristen" undrar jag?

Det är vi som lider. sover han 8,5 timme på natten och vaknar 2-3 ggr så innebär det inte att vi somnar om på två röda. Vi försöker turas om varannan natt,  men som mor hör jag honom även med stängd dörr och öronproppar.
    Det kan ju faktiskt vara så att han behöver sova längre på dagen också eller tidigare eller kanske båda!

När han vaknar på natten, vad vill han då? Lider han av nattskräck eller dyl? inga allergier som gör att det kliar på honom eller något sådant?

Jag tycker också att ni ska testa att göra ett miljöombyte, har barnet sovit över hos någon utan er? Sover han bättre då? Vi såg tydligt periodvist att man hamnade i onda cirklar med sömnen, med flera uppvak etc. Då gjorde det susen att göra ett litet miljöombyte. Kanske åka iväg alla tillsammans eller låt barnet sova över hos farmor och farfar (under förutsättning att han själv ville det. Och det vill han ofta!)
    Google it!
  • Pickeli

Har ni testat samsovning?

Google it!
Svar på tråden 2 åring som sover så lite, hjälp