ZacksMamma01 skrev 2012-03-12 11:44:40 följande:
Vi har nyss kortat dagsvilan från 1,5 timme till 40 min och första veckan somnade han ovaggad vid 19 på kvällen men nu efter två veckor är det 21 som gällerigen . Är bara rädd att det blir samma sak om vi tar bort dagsvilan helt.
Är det BARNET eller NI som lider av "sömnbristen" undrar jag?
Det är vi som lider. sover han 8,5 timme på natten och vaknar 2-3 ggr så innebär det inte att vi somnar om på två röda. Vi försöker turas om varannan natt, men som mor hör jag honom även med stängd dörr och öronproppar.
Det kan ju faktiskt vara så att han behöver sova längre på dagen också eller tidigare eller kanske båda!
När han vaknar på natten, vad vill han då? Lider han av nattskräck eller dyl? inga allergier som gör att det kliar på honom eller något sådant?
Jag tycker också att ni ska testa att göra ett miljöombyte, har barnet sovit över hos någon utan er? Sover han bättre då? Vi såg tydligt periodvist att man hamnade i onda cirklar med sömnen, med flera uppvak etc. Då gjorde det susen att göra ett litet miljöombyte. Kanske åka iväg alla tillsammans eller låt barnet sova över hos farmor och farfar (under förutsättning att han själv ville det. Och det vill han ofta!)