• Thesse86

IVF Umeå

Hejsan alla!! Jag och min sambo har påbörjat en IVF behandling på IVF kliniken i Umeå. Vi hade spraystart för ca två veckor sedan och sprutstart den 5/2 mest troligt. De har beräknat att vi ska göra ÄP och återförande v. 8 =) Är det någon som ska göra detta samtidigt som oss? Hade vart jätte roligt att få följas åt!

• Thesse86

Micro: Hej! va roligt att vi är ganska så nära i tid =) Jag har sprayat med Suprecur i två veckor exakt i dag och jag har inte en enda biverkning eller känning av detta. Har börjat bli orolig att det inte fungerar på mig, tycker ju som att jag borde känna av något eftersom att jag går in i "klimakteriet"...var tvungen att skriva till dem i dag och fråga. Ska ta blodprov på tisdag, så får höra på onsdag om det har givit rätt resultat så att vi får börja med sprutorna samma dag. Vill ju så gärna att allt ska fungera så att man inte måste dra ut på hela förloppet, är redo nu! Det känns så jobbigt att behöva vänta, det var ju nog att vänta de där fyra månaderna från att de skickade remissen. Var är ni ifrån? Vi tillhör Sunderby Sjukhus.
    Hur länge ska du/ni spraya? Vad har ni för historia, om jag får fråga? =) Få människor pratar om detta, och det är inte förrän nu som man inser att man inte är själv i att ha problem att få barn på naturlig väg. Det är tur det finns alla dessa forum så att man kan få råd och stöd och prata av sig =)

• Thesse86
    Micro skrev 2014-02-04 15:09:05 följande:
    Thesse: Har du varit o tagit blodprov idag? Ringer Umeå imorgon? Jag ska även göra vul vid blodprovet, slapp du det? Jag är på spraydag 7, inga symptom än:)
    Jag var på morgonen och tog provet. IVF kliniken skall få svaret imorgon bitti så då ska dom ringa mig efter lunch om jag förstod det rätt. Så jag hoppas att det visade bar så att vi får börja med sprutorna. Jag behövde inte göra något VUL, jag ska göra ett sprutdag 9 för att se till att allt står rätt till. 

Jag pratade med en sjuksköterska på kliniken angående att jag inte har haft några biverkning, och hon berättande att vissa inte får några biverkningar och att det fungerar i alla fall. Hon tyckte jag skulle vara glad att jag har sån tur som slipper en massa biverkningar, så nu känns det lugnt :)

Tog du ditt blodprov idag?
  • Thesse86
    Snowgirl skrev 2014-02-04 15:30:43 följande:
    Sen måste jag tillägga att jag är oändligt tacksam för det barn vi har fått. Blir det inte fler så blir det bra ändå på något sätt. Det är bara tråkigt att vi är så många som får kämpa med så mycket motgångar när det går så enkelt för de flesta.
    Jag håller med dig! Vi har dock inte försökt allt för länge. Jag fick veta när jag var 24 (är snart 28) att jag hade PCOS och läkaren sa att när jag tänker på att skaffa barn skulle jag återkomma eftersom att jag möjligtvis skulle behöva hjälp med ägglossning. När jag och min sambo bestämde oss för att skaffa bara, för ca ett år sedan gjorde min läkare en utredning. Denna visade dock att utöver min uteblivna ägglossning hade min sambo dåliga spermier. Det kom som en smäll i ansiktet - att det skulle vara fel på oss båda. Läkaren tycke dock att vi skulle försöka med Pregotime fyra månader, men det gav bara ägglossning de två första gångerna. Det kändes hemskt och fruktansvärt jobbigt att bara vänta mellan ÄL och att få ta grav test, och när de var negativt fick man vänta igen på ÄL och så fortsatte det i en enda stor ond cirkel. Jag kan inte föreställa mig påfrestningen av att behöva försöka i så många år utan att få ett barn - detta året har varit fruktansvärt och det har tagit stundvis så mycket på förhållandet. Ni är starka där ute och jag tycker ni är fantastiska som inte ger upp och fortsätter att kämpa - jag hoppas jag är lika stark som er om våra IVF försök inte skulle fungera. Men just nu hoppas vi på att IVF ska fungera och jag har en bra magkänsla över detta. Och jag önskar alla lycka till med era försök och jag hoppas att ni får ert efterlängtade barn! :)
  • Thesse86

Micro: jag har hört talas om den där blödningen man skall få vid nedregleringen, men jag fick ingen sån eftersom att jag började spraya mitt uppe i en provera kur så jag fick min mens som "planerat" under nedregleringen. Jag får inte naturlig mens utan jag äter provera var tredje månad för att få en blödning. Jag tror mensen de vill att man ska rapportera är den naturliga mensen, men säkrast är nog att skicka ett email till dem om du får en till blödning av Suprecur :) Sprayar du nu eller tar du sprutor? :)

• Thesse86

Tog mitt blodprov igår och för en liten stund sedan ringde de från IVF kliniken och berättade att jag hade svarat bra på nedregleringen och den har haft önskad effekt. Så i kväll tar jag min första spruta, Puregon 150E. Jag är så exalterad jag tror jag dör, har sett fram emot denna dag i en evighet känns det som. Nästa torsdag ska jag göra VUL och få reda på när de ska göra äggplocket!! Så sjukt att om ca 5 veckor kan jag veta om jag är gravid eller inte :D :D

Nån som använt Puregon och fått biverkningar? Hur fort kommer de i så fall?

-en väldigt lycklig och nöjd tjej!

• Thesse86
    Micro skrev 2014-02-05 17:42:22 följande:
    Thesse: Fick du en kallelse till Sunderbyn i posten? Jag fick datum å tid redan i Umeå men vet inte avdelning mm. Jag ska ju ta både blodprov o vul. Tyvärr kl 9, halva arbetsdagen lär gå bort o jag har inte berättat för kollegorna, chefen tänkte jag berätta för då eftersom man blir borta en hel del, vet att hon kommer vara förstående.
    Har just tagit första sprutan och det gick mycket bättre än förväntat. Kändes knappt så jag vet inte vad jag har oroat mig för :)

Jag fick tid och datum för ultraljud av Umeå fast jag har för mig att hon sa att Sunderbyn kommer att höra av sig med mer information ganska så snart eftersom att jag ska dit nästa torsdag. Jag förstår dig om att inte riktigt vilja berätta för kollegorna och chefen, men måste du säga exakt vad du ska göra? Jag har bara sagt att jag ska genomgå en behandling i Umeå och att jag kommer att behöva vara borta ganska mycket under vissa perioder. Jag förklarade att jag inte ville berätta av det är jag gör pga att det är privat. Men det är ju alltid upp till en själv :) Nu har jag ju tur att jag bara jobbar extra eftersom att jag pluggar så det är ganska skönt för jag har planerat mina studier så att jag är ledig v. 8 när det är beräknat att vi ska göra  ÄP och ET. Riktig lyx :)
  • Thesse86

Snowgirl: tack!! :) :) Hur går det för dig? Läste att du ansökt om att få förlängd frys tid på era embryon. Har du hört nått? :) Lyckades ni bli gravida på ert första IVF försök, eller krävde det flera försök?

• Thesse86
    Micro skrev 2014-02-05 23:19:58 följande:
    Thesse: skönt att det gick bra med sprutan. Var på Sunderbyn gjorde du blodprovet? Visst gjorde du inte vul igår? Jag kommer bara att berätta för chef o möjligen en jobbarkompis.
    Micro skrev 2014-02-10 20:03:05 följande:
    Thesse hur går det för dig? Biverkningar? För mig går det bra sprayar fortfarande 1 v kvar. En del biverkningar, är så ofantligt trött å inte så kul med pms o låg hormon nivå i helgen stackars sambon:)
    Hej! Förlåt för min inaktivitet. Jag tog mitt blodprov hos Dr Hassler i Luleå, betydligt mycket enklare än att åka till Sunderbyn. Jag ska VUL på torsdag - hoppas på positiva resultat :). I dag tog jag mitt andra blodprov så får se vad Umeå säger imorgon om jag måste ändra min dos. Annars går det hur bra som helst, inga biverkningar förutom förstoppning vilket är jätte jobbigt , har provat olika "lösningar" men inget funkar :/ aja det är inte länge kvar nu med alla dessa hormoner :) Jag har haft jätte tur och inte haft så mycket PMS eller humörsvägningar, så sambon är glad ;D men det är väl det minsta de får stå ut med, det är ju vi som ska kliva upp varje morgon och ta sprayet och sedan vara vaken tills att man ska ta det för tredje gången. och sen inte prata om alla dessa sprutor ;) Fast sprutorna var ju inget, tänkte att det skulle bli jobbigt, men det känns ju inte ens :)

Vad har ni för roliga datum att se fram emot? :)

Svar på tråden IVF Umeå