• Hedwig H

IVF Umeå

Hej! Hoppas att jag kan hoppa in här, trots att jag och min man är helt nya i ivf-svängen. Vi har precis fått vår kallelse och ska till Umeå om två veckor för ett första möte. Eftersom vi inte bor i Umeå måste vi resa dit över dagen och vara borta från våra jobb. Jag har en fråga som någon av er mer erfarna kanske kan svara på. Hur registrerar ni era frånvarodagar (sjukskrivning, tjänsteledigt, semesterdagar etc) när ni är i Umeå för behandling? Kan ett läkarbesök klassas som sjukskrivning? För min man också? Jag har verkligen noll koll känner jag... Jag hoppas verkligen att det går bra för er här i tråden. Kram/Hedwig

Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.se/ där jag skriver om endometrios!
  • Hedwig H
    Micro skrev 2014-03-25 21:26:32 följande:
    Välkommen Hedwig! Vi har varit ner en gång, fick tyvärr avbryta försöket pga för få äggblåsor så det blev inget ÄP. Jag sa på jobbet att jag ska till läkare, har nämligen rätt till läkarbesök på betald arbetstid:) så det beror ju på men annars hade jag tagit semesterdag eller sjukanmält mig men då blir d ju karensdag vilket kostar. Om det är rätt att sjukanmäla kan ju diskuteras...

Tack för svar!
    Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.se/ där jag skriver om endometrios!
  • Hedwig H
    trex2013 skrev 2014-04-17 12:25:42 följande:
    En fråga du nämner cysta, har du endometrios? Jag har endo och två stora cystor på vänster äggstock.

Jag hoppas på att få utskrivet prednisolon inför mitt kommande försök. Äter du kortison?

Jag har också endo men inga cystor vad vi vet. (Eller i alla fall inga synliga cystor.) Däremot misstänker de att min ena äggstock sitter fast i något, vilket kan försvåra ett äggplock. Du hoppas på att du får prednisolon innan, vad är det för medicin och vad är den till för?
  • Hedwig H
    trex2013 skrev 2014-04-22 16:22:43 följande:
    Prednisolon är kortison som kan hjälpa till att dämpa inflammationer och dämpa kroppens immunsförsvar inför en IVF behandling (mkt vanlig att få det utskrivet utomlands vid IVF behandlingar). Om man har endo så är det vanligt att man har ett överaktivt immunförsvar och då stöts ägget bort innan det ens hinner fästa.  Läs här: www.prednisolon.se/anvandning/prednisolon-ivf...
    jag har två chokladcystor på vänster äggstock. de ville op bort den för ett år sedan men jag vägrade. Äggstockens funktion kan ju nedsättas avsevärt efter ett borttagande :(
    Har stor smärta i perioder. Problem med mycket mellan blödningar också.. har du det?
    Ok, det där var ny information för mig - tack! Det är bra att ha i bakhuvudet. Detta är vårt första ivf så vi vet ju ingenting än om hur min kropp kommer att reagera.
  • Hedwig H

Väntrummet: thindra

Sprayar:
    trex2013 (start 28/4-14)
    Hedwig H (startade 17/4)

Sprutar:

Väntar på äggplock:

Ruvar:
    EbbaGrön, syskonförsök, TD 30/4
    Mars, syskonförsök 4 gången

Gravida

Tusa, BF 29/10. Gravid på 1a försöket. Andra barnet.
    Supernova 009: gravid på 4 syskonförsöket BF 25/8

Svar på tråden IVF Umeå