• hokus pokus

IVF Umeå

Hej!
    Tänkte börja medverka i denna tråd nu när vi ska komma igång med IVF. Var och träffade läkaren på ivf-kliniken i fredags med beskedet att om allt ser bra ut (med mina endometrioscystor) den 24/11 så sätter vi igång då. Så spänd och förväntansfull!

• hokus pokus

Hej alla! Jag började med Gonal-f i onsdags och ska på första ul + ta blodprov imorgon. Känner inte av sprutorna alls. Jag undrar vad ni andra hade för dos på sprutan? Hur många är det som är aktiva i den här tråden?

• hokus pokus
    Pommac1 skrev 2014-11-30 10:59:50 följande:
    Jag tog gonal-f 200 och jag kände inte heller nåt. Det visade sig att blåsorna växte lite långsammare än tänkt vid blidprov och första VUL. Jag fick då höja dosen till 250 och sedan tre dagar senare hade de växt på bra och då började jag känna av äggen.
    Så spännande att höra. På vilket sätt kände du av äggen?
  • hokus pokus

Jag har varit på vul nu och tagit blodprov och det var JÄTTEJOBBIGT! Gråter Läkaren höll på länge med vul och informerade med allvarlig/dyster min att inget verkar ha hänt (ny läkare som jag inte träffat innan). Hon sa vid besöket att hon avvaktar provsvaret och sedan skulle de ringa med besked om jag ska ändra dosen utifrån vad blodprovet visar. Kände mig såååå nedstämd över att jag inte svarar på behandlingen...dessutom frågade hon om jag hade kvar båda äggstockarna och när jag svarade JA sa hon att hon inte kunde hitta den högra...vad betyder det?? Senare under dagen ringde en sköterska och meddelade att allt flyttas fram och att jag ska på nytt vul den 8/12, ingen ändrad dos. När jag frågar varför säger hon "Ja, jag tycker också att det verkar lite konstigt för värdena är ju rätt låga", hon skulle höra igen med läkaren och sedan återkomma. När hon senare ringde meddelade hon bara att läkaren höll fast vid att dosen inte ska ändras, men däremot blir vul den 5/12 istället...jag frågade åter igen varför men hon hänvisade bara till att läkaren sagt så. Känner mig så ledsen...vill ju ha en förklaring och veta hur läkaren resonerar, det kanske är rätt beslut men jag vill bara veta VARFÖR. Snart stänger de ju för julen och jag vill inte slösa bort tiden! Måste ju få plockas innan jul!
    Nästa gång ska jag träffa ytterligare en annan läkare, men är nästan glad att det inte är hon jag träffade idag då hon verkade så medlidsam och velig (men trevlig), jag önskar tydliga och raka besked.
    Någon som har några erfarenheter att dela med sig av?

• hokus pokus
    Pommac1 skrev 2014-12-01 20:12:17 följande:
    Vad konstigt! Har du inte fått göra VUL tidigare? Jag menar att då borde de ju ha upptäckt om du bara har en äggstock? Tycker det var väldigt konstigt. Hon kanske var oerfaren? Förstår om du blir stressad. Men jag antar att det bara är att avvakta och se. Vissa får byta sprutor också om äggen inte vill växa. Det är ju bra att det finns olika och man kan ju inte veta innan hur det ska bli. Det är ju så första gången. Jag tror det blir bättre med tiden när läkarna ser hur just din kropp fungerar.
    Tack för lugnande ord! Det kanske är som du säger att de lär känna min kropp. Jodå, jag har höger äggstock, förra läkaren såg då den innan jag började, har även opererat bort cystor från båda äggstockarna. Men det känns ju inte så bra när hon inte kan hitta den, undrar ju då vad som händer. Hon hade också mkt svårt att avgöra vad som var äggblåsor och vad som var cystor. Hon gav ett allmänt osäkert intryck...kan ju hända att de andra är lika osäkra men svarar på ett sätt som döljer det. Men om de inte ser skillnad, hur ska de då göra det när de ska tömma blåsorna!!?? AAAAH en ny sak att oroa sig för Gråter
  • hokus pokus
    dumdummast skrev 2014-11-30 20:10:44 följande:
    Hej hej!

Jag började i söndags för en vecka sen. Jag hade start dos 300, men jag har menopur. Har sänkt till 225 sen ytterligare till 187. Jag känner av det ordentligt. Är svullen som aldrig förr om magen.

Jag har också ultraljud i morgon. Lycka till
    Hade du menopur hela tiden eller fick du byta vid doshöjning? Annars undrar jag ju också varför de ger olika...vad avgör om man får gonal-f eller menopur?
    Hur känns det för imorgon?
  • hokus pokus
    dumdummast skrev 2014-12-02 17:51:50 följande:
    Jag har haft menopur hela tiden. Började förra omgången på 150 höjdes först efter en vecka. Men gav inte mycket. Nu starkare startdos och jag har svarat ordentligt.

Jag vet faktiskt inte varför det är olika. Litar på att dom kan det bäst, vilken medicin man ska ha.

Är nervös och rädd att det ska göra ont. Är riktigt nervös :)
    Bra inställning att lita på dem :) Själv är jag alltid lite ifrågasättande av mig, kanske också för att jag själv jobbar inom vården ;)

Förstår att du är nervös! Men det kommer säkert att gå bra. De verkar noga med att ge ordentlig smärtlindring och lugnande. Har du sjukskrivit dig/tagit ledigt flera dagar eller ska du jobba på torsdag? Ska verkligen hålla tummarna för dig imorgon att allt går bra! kram
  • hokus pokus
    dumdummast skrev 2014-12-02 18:42:29 följande:
    Ja jobbar också inom vården. Dock inom äldrevården. Men går efter intrycket jag fått av dom och alla förklaringar så verkar dom veta vad dom gör. Även fast det var riktigt jobbigt att behöva avbryta. Det var dock vårat beslut i slutändan. Hon sa vad dom rekommenderade sa även att dom givetvis kunde ta ut den där enda blåsan. Men vi valde att avbryt och börja om. Vilket i dag känns som ett bra beslut ;)

Jo dom verkar ju onekligen det.

Jobbar natt så skulle egentligen jobbat från måndag kväll till torsdag morgon. Men har bytt pass tisdag och onsdag. Så blir hemma till på lördag. Vilket känns riktigt bra.

Tack så mycket :).
    Jo, blev bara orolig för kompetensen när en av dem inte visste hur man såg skillnad på mina cystor och äggblåsorna, men det kanske inte gör något om de av misstag punkterar några cystor också vid ÄP ;)

Skönt att kunna byta pass, själv jobbar jag ju 8-17 varje vardag så måste sjukanmäla mig.
  • hokus pokus
    Pommac1 skrev 2014-12-04 13:19:11 följande:

Är det sant att man får två gratisförsök i Umeå om man inte får något till frysen? Mens på G här är på RD 13 och känner mig helt nere då vi inte fick något till frysen. Men det finns kanske hopp då?

Det är sant! Sluta oroa dig ;)
  • hokus pokus

Idag känns det rätt mycket kring äggstockarna, som mensvärk typ, så nu kanske något händer :) Varför måste vi i Umeå ha TD först på RD 21? Andra verkar ju ha på typ RD 15 el 16. Tar man sig till RD 21 så är man ju gravid för annars har ju redan mensen kommit. Anledningen måste ju då vara att de inte vill att vi ska få minus på stickan utan få mens instället...?

• hokus pokus

Var på 2:a vul igår och allt såg mkt bättre ut. Denna läkaren hade då inte några problem att skilja på äggblåsor och och endocystor (vilket den förra inte kunde), han kändes så trygg och kunnig! Blev så glad när jag fick ny tid hos just honom på måndag. Mitt värde ökar, men långsamt... Låg på 50 dag 5 och149 igår på dag 10, fick känslan av att båda siffrorna är mkt låga. Har dock 5 äggblåsor runt centimetern och ytterligare 6 mkt små blåsor...hoppas alla växer på nu ordentligt över helgen. Fick min dos ökad från 187,5 till 225 fram till vi skulle ses igen på måndag. Känner mig betydligt bättre till mods nu än efter förra vul då allt bara kändes hopplöst, oroligt och förvirrande :)

• hokus pokus
    Kvinna32 skrev 2014-12-06 19:35:26 följande:

Inte för att vara negativ men du behöver inte vara gravid för att ta sig till testdag 21, progesteronet gör för mig att det inte kommer någon blödning förrän jag slutat ta det! Jag brukar testa tidigare fått utslag på dag 10 och dag 14 borde det absolut visa utslag om man är gravid, undantag finns självklart....

Men man tar väl inte progesteron under ruvning?  Eller är Lutinus progesteron?
  • hokus pokus
    dumdummast skrev 2014-12-06 21:48:01 följande:
    Japp lutinus är progesteron

Fick googla hade inte riktigt koll jag bara gör som dom säger
    Kvinna32 skrev 2014-12-06 22:40:55 följande:

Japp lutinus är progesteron! Och för mig gör det att blödningen kommer först då jag slutat med det så det är inte säkert att man plussar bara för att man klarat till testdag 21 tyvärr därför testar jag tidigare

Jaha då förstår jag.

Jag har hjärtklappning till och från och mår illa, någon annan som haft det som biverkning vid sprutning?

• hokus pokus

Hade ÄP idag och de fick ut 14 ägg! De hade sagt att det fanns 12 blåsor innan, så det känns ju superbra. Måste dock vänta till på onsdag för insättning och besked om antal embryon, kommer bli galen av väntan!

• hokus pokus
    dumdummast skrev 2014-12-17 22:48:52 följande:
    Håller tummarna för dig.

Själv kan jag säga att jag är gravid. Tog första testet i söndags 10 dagar innan testdag sen har det blivit tre till efter det. Så nu kan jag äntligen tro på det
    Visste ju redan om det från en annan tråd, men grattis igen! :)
Svar på tråden IVF Umeå