• Fru S

IVF Umeå

Hej! vi har försökt få barn i en evighet (slutade med p-piller för 12 år sen). Har gjort några IVF-försökt tidigare, senast 2012. Blev gravid en gång men fick tidigt missfall två dagar före första VUL. Tog en paus från allt men har köpt ett  tre-pack och ska ge detta ett sista försök innan jag är alltför gammal. Har dessutom provat akupunktur från i våras. Hade för högt TSH-värde i våras men i aug hade jag fått ner värdet under 2,5 och fick okej att börja behandlingen. Började i okt och tjatade till mig ett till test som då visade på 0,07, alldelens för lågt alltså. Fick sänkt dos av Levaxin lagom till sprutstart. Hade återföring den 21/11 av två fina ägg. Tog ett nytt TSH-prov i torsdags som nu visade på 4,9!! Har fått öka dosen Levaxin igen. Kan medicinerna ha påverkat värdet?
    Har haft bruna flytningar från i onsdags som nu övergått till blod. Har TD 9/12 men tjuvtestade i lördags när jag började blöda lite mer. Ett svagt streck syntes på stickan. Tog ett nytt test imorse, lite starkare streck tyckte både jag och min man! 
    Läkaren sa i och för sig att man kan få en blödning när man sätter in två ägg fastän det ena kan ha fastnat men jag törs knappt tro på detta. Tycker dock att strecket borde ha blivit svagare idag om det är pga missfall jag blöder. Det kommer inte som vid mens men ändå ganska mycket tycker jag. Det mesta kommer ut med Lutinus-kladdet men det är ändå väldigt mycket blod för att det ska kännas bra. 
    Oj, vad långt detta blev, hoppas ni orkar läsa allt. Vet att ni inte kan ge min några svar men det är skönt att ventilera sina känslor lite. 

• Fru S

testade imorse igen, tyckte strecket blev lite starkare men blöder fortfarande så jag blir helt villrådig. Om det är missfall borde väl inte strecket bli starkare eller? Möjligen att det är samma ett tag innan hormonet i kroppen börjar gå ner.
    Vad tror ni?

• Fru S

tessilina - Tack! jo tyvärr är det ju bara att vänta.
    Jag skulle nog ringa dom istället för att få ett besked, vet när jag hade kontakt med dom tidigare så sa dom att ringa istället för vi ligger efter i mailen. Hoppas du får besked snart, man vill ju som du säger ha ett riktmärke hur länge man måste vänta. 

BK1986 skrev 2016-12-06 12:39:37 följande:

Fru S: Det ser onekligen ut som en stegring. Tror nog det kan vara som läkaren sa. Ett har fäst och det andra inte. Verkar ju rimligt om hcg ökar och du inte blöder mer. Håller tummarna för det! :)

tyvärr så blöder jag fortfarande. Men det är som färskt blod, typ som att jag skulle ha ett sår som inte slutar blöda. Har faktiskt ringt kliniken nyss, dom ringer upp senare i eftermiddag, måste fråga om jag ska sluta med Trombylen, tycker jag tappar så mycket blod nu. 
    Tänkt att man inte ens ska kunna glädja sig när man äntligen får ett postivt test! 
  • Fru S

Helt villrådig! Min man tycker dagens streck är minst lika starkt om inte starkare än igår och jag tycker det är typ samma. Vad tycker ni? Och hur strark kan strecket bli? Jag tänker om graviditeten nu har avstannat så kanske man får samma styrka på strecket ett par dar innan hormonet gått ur kroppen. Fast om man fått det starkaste det kan bli så blir det ju inte starkare även om hormonnivån stiger. Blir helt tokig av detta!!

• Fru S
    Kvinna32 skrev 2016-12-07 22:17:20 följande:

Har du nån bild på dagens test FruS?

Dagens test var ju bilden högst upp dvs onsdagens test.

har testat imorse med ett vanligt Clearblue-test och det blev ett starkt plus nästan på en gång! Hittills idag blöder jag mindre än igår så jag hoppas blödningen avtar mer under dagen och att det inte betyder att något har lossnat och åkt ut helt nu. 
    Törs inte riktigt tro att det är sant! 

Nån som vet hur fort testen blir svagare om man får missfall så här tidigt? 
  • Fru S
    BK1986 skrev 2016-12-08 10:13:40 följande:
    I det här läget tror jag att det går väldigt fort att hcg sjunker. Det enda som går göra är ju att be om blodprov för att kolla nivåer och ev ökning.
    Tack för ditt svar. Tänkte nästan be om blodprov imorgon när jag pratar med kliniken, om det nu fortf visar plus imorgon. 

Jag blöder mycket mindre än igår, hittils i alla fall. Var nyss på toa och när jag torkade mig var den en ganska stor "klump" på pappret som ser ut typ som en hinna som har rullat ihop sig lite. Har dock inte haft ont eller så som man kan ha vid mens. Nån som vet om man kan "släppa" en del av slemhinnan utan att det är nån fara? Eller vad kan det vara för hinna som kommer ut? (gud man kan bli knäpp för mindre känner jag!)
  • Fru S
    Norris skrev 2016-12-08 13:21:41 följande:

Återföring av två blastisar på tisdag!
    Nu börjar man bli smått nervös/orolig/förväntasfull :)
    Ni som har fått ta lutinus, hur har ni gjort? 3 gånger om dagen? Hur gör ni när ni e på jobbet? Jag får gå upp kl 4 på morgonen för att ta den. Då hinner jag ligga ner en stund så det inte rinner ut direkt igen.

Lycka till med ruvningen!! Och du med BK1986! 

Jag tar Lutinus kl 5,45, kl 13,45 och kl 21,45. När jag är på jobbet försöker jag sitta närmsta kvarten i alla fall. Hemma ligger jag i soffan eller sängen minst 30 min.
    Jag upplever att Lutinus rinner mycket mindre än vad den förra sorten gjorde (tror den hette Progesteron, var som en liten krita typ) Mitt börjar rinna mest efter nån timme, typ när det är nån timme kvar till nästa dos. 
    Nu blöder jag ju som sagt också så det är svårt att veta när det rinner ut men på kliniken sa hon att det är ingen fara att allt åker ut för fort, kroppen hinner ta upp det den ska ändå. Men besvärligt är det! Jag har ju sista dagen med Lutinus imorgon men som jag sa till min man imorse, skulle hellre hålla på med Lutinus i 9 mån om jag bara slipper blödningarna!
  • Fru S
    Kvinna32 skrev 2016-12-08 20:40:07 följande:

FruS jag skulle be att få fortsätta med lutinus till vecka 12 i ditt fall om du nu är gravid vilket jag tror och hoppas på. Jag fick det nu senast då vi fick sonen innan honom hade vi fått två missfall. Jag tycker dina test blir starkare enligt bilden för varje dag. Du har inte testat med clearblues digitala med veckoindikator?

Varför är det bra att fortsätta med lutinus? Har inte kroppen börjat producera progesteron själv nu? Har inte använt clearblues digitala med veckoindikator, funderar på att ta ett till veckan för att se om bubblan hänger kvar. Förutsatt att det nu är plus imorgon också när jag har TD.
  • Fru S
    Kvinna32 skrev 2016-12-08 22:22:11 följande:

Progesteron är det som håller kvar graviditeten och lutinus hjälper då till genom att förstärka det. Däremot tvistar de lärda om det ger någon effekt men efter två missfall fick jag prednisolon från 1 a mensdagen, trombyl från återföring och lutinus i 12 veckor och då lyckades vi så jag tror på det iaf...

Blöder du mindre nu?

Okej, jag trodde inte man fick det efter testdagens. Ska fråga idag när jag pratar med kliniken.

Jo jag blöder lite mindre men fortf lite för mycket för att det ska kännas bra.
  • Fru S

TD idag och ett starkt plus direkt på stickan! Har pratat med kliniken och fått datum för koll den 30/12 (vilket känns som hundra år bort!) Törs inte riktigt tro på att detta är sant förrän jag har passerat v8, då vi fick missfall förut, och tills vi varit på koll och ser om allt ser bra ut. Hon jag pratade med tyckte att min blödning lät helt ofarlig så jag hoppas det är så. Blöder mycket mindre idag även om det fortfarande kommer hela tiden. Så nu ska jag försöka att inte nojja så mycket och njuta av detta tills jag är bevisad motsatsen, även om det är jättsvårt!

jag vill bara säga till er alla som håller på, ge inte upp! Vi har som sagt försökt i 12 år och gjort flera IVF-försök, men plötsligt händer det! Stor kram till er alla. 

Svar på tråden IVF Umeå