• Kv89

IVF Umeå

Hej! Hoppas det är ok att jag hoppar in här, jag och min sambo har först på egen väg i ungefär 2 år. Man hittar ingen orsak förutom att jag har endometrios. Så man anser väll att det är orsaken till vår barnlöshet.

Vi ska på vårt första möte i Umeå nu på torsdag. Jag fick min mens igår (fre), antar att det är försent att påbörja behandling denna månad då. Får nästa mens kring 3-4e maj. Hoppas på att få börja då. Jag har endel frågor jag hoppas få svar på. Dom kommer här nedan.

** Nån av er som kan svara på vilket protokoll dom i Umeå brukar köra på vid endometrios eller oförklarig barnlöshet? Eller vid första ivf försöket?

** Om vi leker med tanken att jag får mens 4e maj, jag har en mens cykel på 27 dagar (varierar mellan 26-28dagar) när sker vanligtvis äggplocket då om man kör korta protokollet ? Får man veta det vid första besöket?

** Nån av er som kan svara på hur länge umeå brukar odla äggen som regel? Får man veta det innan oxå eller vet man inte det fören äggplocket är över?

** Hur gör ni med frånvaro av jobbet? Vi har 30mil enkel väg till umeå så det är ju inte gjort i en handvändning. Har ni sjukskrivit er som en vanlig sjukdom eller har ni sjukskrivit er och berättat att det är pga ivf? Eller har ni helt enkelt tagit sem/komp? Eller har man rätt att vara bort med lön under ivf?

** Får man hjälp med boende om man behöver bo kvar mellan plocket och insättningen?

** Kommer göra VUL på mitt hem sjukhus. Hurmånga gånger gör man det innan äggplocket? Och när i processen?

Svaren på dessa frågar finns säkert redan men jag har varken tid eller lust att gå igenom allt som står här ????

• Kv89

Tusen tack för ditt svar, som jag misstänkte så är det mesta individuellt.

Jag jobbar just nu dom vikarierande sjuksköterska. Ska få en tillsvidaretjänst from maj. Har varit tveksam till att berätta för min chef om ivf iomed det. Är rädd att hon på något sätt ska dra tillbaka min tänkta anställning, vilket jag ioförsig har väldigt svårt att tro. Vill vara ärlig med allt om ivf och iomed att det innebär endel frånvaro på jobbet så känns det bättre om jag är ärlig istället för att ljuga om nån sjukskrivning för ex magsjuka. Har förövrigt 1 sjukdag per år typ så mina kollegor/chef skulle nog börja undra om jag helt plötsligt blev "sjuk" strödagar där under en kort period.

Får se vad dom säger i Umeå på torsdag så får jag ta frånvaro bekymret sen.

• Kv89

Hej! Jag och min sambo har nu varit på första besöket på ivf kliniken i Umeå. Vi ska köra långa protokollet, börjar sprayade den 28e. Äggplock beräknas bli ungefär 1 månad senare.. är såååå himla glad över att äntligen komma igång. I min naiva tanke tänker jag att det kommer gå vägen på första försöket. Vill inte tänka på att det kanske inte gör det. ???? vi fick träffa läkaren Sofia, hon verkar ju hur bra som helst, fick verkligen förtroende för henne. Nån annan som haft henne?

Hon sa att vi måste skydda oss under behandlingen så att vi inte blir gravida på egen hand (hur sjukt låter inte det?) Men nån av er som vet om det egentligen räcker att han inte kommer i mig? Eller måste vi använda kondom? (Suck) känns ju som att chansen till en graviditet är såpass minimal vid ett avbrutet samlag när man försökt så länge. Hur har ni gjort? Är det enda orsaken till att man ska skydda sig eller finns det någon annan orsak?

• Kv89

Hej, en fråga till er som gjort långa protokollet och sprayat med synarela från dag 21 i cykeln. Har det någon betydelse om jag hade ägglossning dag 12 istället för 14? Börjar jag oavsett med sprayen på dag 21? Har mejlat Umeå men fick bara till svar att eftersom jag fick mens 7/4 så ska jag börja spraya 27/4 som då är dag 21. Men det är det ju inte? Det är ju dag 20 eller tänker jag fel? Är rädd att allt ska bli fel nu. Vill börja på rätt dag. Nån som vet om det har någon betydelse om jag börjar på dag 20 eller 21? Dom ska ringa upp mig j eftermiddag så får väll svar då men tänkte om nån av er kunde ge mig ett svar.

• Kv89

Hej! Är på dag 5 med synarela sprayen. Är det bara jag som nyser så fort jag tagit sprayen? Och då tar jag ändå "vanlig" nässpray dagligen pga allergi. Försöker hålla mig i minst 10 min iallafall. Sen kväver jag mina nysningar för att synarelan inte ska åka ut. Haha. Nån mer som nyser av sprayen? Är det vanligt?

• Kv89

Hej! Är på spraydag 8 med synarela, började på dag 21. Förväntade min mens igår men fick endast mörkbruna flytningar under hela dagen, så även idag, nån som vet om det är vanligt att mensen skjuts iomed synarelan och isåfall hur många dagar? Nån som inte alls fått sin mens? Och om den är sen eller ej kommer betyder det då att man är nedreglerad? Är mensen som kommer som vanligt eller är den annorlunda på något vis?

Pratade med en barnmorska på kliniken förra veckan och då kunde vi boka in blodprov redan då (fast jag inte hade börjat med synarelan dagen innan) fick den 15e maj. Det betyder alltså att jag kommer spraya i 18 dagar innan provet tas?! Har det gått så lång tid för er andra? Jag trodde att jag skulle ta blodprovet någon dag efter min mens bara? Är det den 15e så kommer mitt äggplock bli framskjutet 1v från det dom först preliminärt bokat, som det lät på hon jag pratade med. Därför jag blir fundersam om det verkligen stämmer att man brukar ta blodprovet (för att se om man är nedreglerad) 18 dagar efter start?

• Kv89

Hej! Nån som vet om Umeå har öppet på helgerna? Läser att ex Falun och Uppsala brukar köra insättningar på helgerna..

• Kv89

Frökenankare, jag gör långa protokollet, är på spraydag 16 med synarela idag, ska ta blodprov på mån och får väll se då när jag får börja med bemfola injektionerna, planerat äggutag verkar bli sista veckan i maj, längtar!!!

En fråga, nån av er som använt synarela? Jag fick min mens som väntat för 1v sedan idag. Men jag har fortsatt haft s.k spottings, har tidigare haft det innan mens sedan 1,5 år tillbaka men aldrig så här efter mens. Är det en biverkan på synarela eller bör jag vara orolig?

• Kv89

Hej! Jag har en fundering som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag spraya med synarela sedan 27e april (började dag 21) i måndags tog jag blodprov för att kontrollera om jag var nog nedreglerad vilket jag inte var, så jag måste fortsätta spraya till nu på måndag 22/5. (Nästan 1 månad alltså) då ska dom ringa från kliniken för uppstart med sprutorna. Första bm jag pratade med i tisdags sa att jag kommer börja med sprutorna på måndag. Men bm jag pratade med idag säger att dom börjar aldrig med sprutorna mån eller tis. Utan endast ons/tors eller fredagar. Det betyder att äggplocket skjuts fram ännu mer än vad det redan gjort. Första tanken var att äggplocket skulle bli v21, men det sköts fram till början på v22 av oklar anledning, sen iomed att jag inte var nog nedreglerad så sköts det fram till slutet av v22 (enligt mina uträkningar) men nu när dom sagt att dom bara börjar med sprutor ons/tors och fredagar så skjuts det fram till början på v 23. Blir galen!! Vill bara få allt gjort nu! Vad är rätt? Nån sv er som vet om det är dom dagarna som gäller för sprutstart?

• Kv89

Hej! Är på dag 5 med bemfola injektionerna idag. Har börjat fått känsliga/onda bröstvårtor. Nån som vet om det är vanligt? Eller är det nått som gått fel då?

Svar på tråden IVF Umeå