• Pitebo

IVF Umeå

Hoppar in även här. Hej allesammans!!

Vi gjorde vårt första IVF ny i april.

Har haft upprepade missfall och tiden har gått mellan mina plus. Så i höstas sökte vi hjälp. Utredningen visade inget fel så vi vart skickade med remiss till IVF kliniken i Umeå.

Har inte direkt mått som en prinsessa under behandlingen. Har sjuk fobi för allt som tillförs kroppen. Infarten i armen under äggplocket gjorde mej nästan neurotisk!!! Huvva!

Fick iaf ut 24 ägg den 10/4 varav 18 hade en lyckad date med min mans "killar". Då vi haft problem med en massa missfall innan ville embryologerna odla blastocyster. Och självklart inföll ET på påskafton och då hade dem såklart stängt. Så det vart totalfrys för oss. Lika bra det då jag vart riktigt dålig hela påsken, överstimulering. Inget att rekommendera!

Fick sedan brev om att vi har tio eskimåblastisar som väntar på oss. Blir väl insättning i mitten på juni, håller nu på att krevera i otålighet här hemma. Vill bara att tiden ska gå. Känns som att vi bara fick allt jobbigt och vart snuvade på målgången lixom.

Vill föresten bara skryta lite om deras fantastiska barnmorska Kajsa. Hon var så otroligt fin med mej när jag ringde i upplösningstillstånd fredagen innan ÄP.

Jisses så skenant så här i efterhand. IVF tar verkligen inte fram ens bästa sidor. Haha!

Grattis till alla er plussare! Om jag är avundsjuk?

-Jag är grön av avund!!

• Pitebo
    Micro skrev 2017-05-02 19:46:33 följande:

Välkomnen Pitebo, jag är Lulebo:) förstår att d kändes snopet att d blev totalfels men 10 blasto är ju superbra. Vi fick övergå till äggdonation och pga väntetiden på äd i Umeå går vi utomlands. Fick en pojke på första försöket o har nu gjort 4 syskonförsök, varav andra blev en grav som slutade m missed abortion ( missfall som inte stöttes ut). Om vi inte ska göra några andra behandlingar innan så blir det fet för oss oxå i mitten av juni. Funderar hur vi ska vidare. Kul om vi kan följas åt.

Åh vad roligt, att ni lyckats en gång! Håller tummarna för ett litet syskon i mars då!

Är så otroligt nervös inför FET, känns meningslöst på ngt vis. 10 blastocyster känns som ett kvitto på att det inte är själva befruktningen som är vårt problem. Känns mer som om jag skulle kunna ha ngt med immunförsvaret.

Ja det vore så roligt om vi båda lyckades och får en mars-bebis (Ja alltså inte en bebis bebis från planeten mars....hihi)
  • Pitebo

Var på återbesök på kliniken igår. Har träffat lite olika läkare men fick nu träffa doktorn som "rår" om ivf-klinik i Umeå. Jisses vilken skillnad! Jag som tjatat om våra upprepade missfall vid våra spontana graviditeter har inte fått ngt som helst gehör för detta, med de läkare i träffat innan. Nu behövde jag inte ta upp det själv utan fick veta att jag skall få lutinus och trombyl vid insättningen pga alla våra mf. Ska få tillbaka våran eskimåblastis i ostimulerad cykel. Vi fick även reda på kvalitén och hur det hade gått. Alla de tio de frös in höll toppkvalitet. Hade ngr fler blastisar dem inte tyckte var värda att frysa in.

Så nu längtar vi galet mycket till juni!

• Pitebo

Åh vad roligt nor

Norris skrev 2017-05-26 12:08:12 följande:

Då har vi varit på VUL idag. Vi förväntade oss att se en tom livmoder. Men nej, två små underbara liv fanns det!!

Så fantastiskt!! Vi trodde verkligen att det var helt kört. Så fel man kan ha :)

Bf 4/1 2018

Åh vad glad jag blir för er skull!!! Grattis!
  • Pitebo

Ringde och fick tid för VUL idag. Så går allt i lås får vi tillbaka en av våra amå eskimåblastisar om ngn vecka!

Så nervöst! Är nu extremt orolig att ingen skall klara upptining, vet att chansen är små att det inte skall finnas ngn att återföra då dem frös in tio blastocyster. Men ni vet ju hur man är, rädd att precis allt ska gå fel. Man har ju investerat och satsat så mycket. Och när vi inte fick ngt ET pga den där förbaskade överstimuleringen är man ju nojig för allt nu.

Och tjejer de där om ÄL sammanfaller dumt så kunde man tydligen styra det med en äl-sputa, frågade idag då jag lix hade dem på tråden. :)

• Pitebo
    Kv89 skrev 2017-05-29 12:25:53 följande:

Hej! Är på dag 5 med bemfola injektionerna idag. Har börjat fått känsliga/onda bröstvårtor. Nån som vet om det är vanligt? Eller är det nått som gått fel då?

Tror inte att ngt gått fel. Man kan få en massa konstiga biverkningar. Fråga på kliniken.
  • Pitebo
    Kv89 skrev 2017-06-07 16:15:36 följande:

Hej allihopa! Idag gjorde vi äggplocket i Umeå. Vi fick ut 11 ägg, är det bra? Känns lovande iallafall. Vårt första ivf nämligen.

Var såååå nervös inför detta äggplocket. Usch!

Men jag hade föreställt mig värre än vad det var. Det var väll egentligen själva "rengörningen" dom gjorde inne i sidan (vid livmodertappen antar jag) som var obehaglig och sen sticken för att lägga lokalbedövningen. Det gjorde ont. Men sen kände jag ingenting då dom stack in i äggstocken. Kände det stack till lite i äggstocksområdet under tiden dom sög ut vätskan men inte alls som det kändes då dom bedövade. Skönt att få detta gjort nu. Väntar ivrigt på samtalet i morgon för att se när vi får komma tillbaka och om några ägg blev befruktade. Morfinet gjorde mig helsnurrig och illamående. Så nu ska det vilas.

Hur gick det? Fått svar på hur många som blivit befruktade? Håller tummarna för er!

Vi ska dit och göra VUL imorgon för ett FET med en av våra blastocyster. Så nervös och hoppas att äggblåsan vuxit till sej sedan sist.
  • Pitebo

Tjoho! Som jag väntat, äntligen får vi tillbaka en ekimå på fredag! Efter sprutor och äggplock, överstimulering och totalfrys får vi äntligen lite tillbaka!

• Pitebo
    NZZZZ skrev 2017-06-09 22:26:19 följande:

Hej!

Detta verkar vara en aktiv tråd så jag väljer att ställa mina frågor här! :)

Jag och min blivande man har fått diagnosen manlig infertilitet och behöver därför använda oss av donator. Har funderar på om vi ska testa inseminationer i Danmark eller om vi ska gå på ivf direkt för att öka chanserna. Som ni alla vet så är det oerhört påfrestande med negativa besked och insemination verkar vara en dyr process med dåliga odds enligt statistiken.

Mina frågor lyder:

- Är IVF lika effektiv med fryst sperma i jämförelse med färsk?

- Vi vill gärna ha syskon om vi har turen att få barn. Är det därför bättre alternativ med ivf för ha embryon i frysen (ifall donatorn skulle sluta donera spermier)?

Hjälp mig gärna om ni har lust. :)

Vet faktiskt inte riktigt. Men kanske nån annan, buffar tråden lite åt dej...

• Pitebo
    Kv89 skrev 2017-06-09 20:03:32 följande:

Tack för svaren snälla ni! Känns som jag kommer med nya funderingar varje dag. Men det är ju vårt första ivf försök också.

Hade ju äggplock i onsdag, alltså 2 dagar sedan idag. Har molvärk nedre delen av magen samt uppblåst, inte så där jättemycket men ja så det är jobbigt att ha en byxa som klämmer åt. Det gör mest ont då jag går, känns som att det ligger en tyngd över livmodern som guppar då jag går.. haha svårt att förklara, nån som upplevt samma?!

Sen tar jag ju lutinus nu 3ggr/dag och ut kommer ju (ursäkta) "gegga" från det som är ljusbrunt, igår mörkare brunt. Antar att det är gammal blödning från äggplocket då jag blödde endel efter det. Men blir ändå fundersam på hur länge man egentligen blöder eller som det verkar nu, komma ut gammalt blod. Nån som varit med om att det kommer ut bruna flytningar/lutinus flera dagar efter äggplocket?

Hur länge hade ni ont i magen och var ni lite uppblåsta?

Är såå rädd att det ska vara nått onormalt jag känner eller att jag ska vara överstimulerad (men mår ju inte illa och är ju inte konstant svullen om magen) så att vi inte kan göra återförande på måndag.

Hur går det för dej? Hur många befruktade ägg fick ni?

Många fina hoppas jag! Hoppas även att du mår bättre nu!
Svar på tråden IVF Umeå