• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Chan2
    Norris skrev 2012-08-16 10:16:08 följande:

Till mig sa dom att man brukar köra korta metoden när man har oregelbunden mens, just för att det är svårt att pricka in när man ska börja spraya annars. Typiskt att jag nyss hade mens. Får tålmodigt vänta på att nästa behagar att dyka upp. Förhoppningsvis innan oktober iaf =)
    Konstigt att de sa att det är pga oregelbunden mens som de kör korta metoden,  då min mens är regelbunden men jag ska köra på korta med start idag. Känns som om de ej stämmer iaf....
  • Norris
    Chan2 skrev 2012-08-16 10:42:53 följande:
    Konstigt att de sa att det är pga oregelbunden mens som de kör korta metoden,  då min mens är regelbunden men jag ska köra på korta med start idag. Känns som om de ej stämmer iaf....
    Han kanske bara menade att man inte brukar välja den långa metoden vid orgelbunden mens men att den korta går bra även vid regelbunden?
    Det kan ju vara fler faktorer som måste räknas in, jag frågade inte så mycket igår
  • Norris

Vart skickar man förresten blanketten om reseersättning? Till landstinget eller?

• drömmer om ett barn
    Mirage: Det värsta tycker jag är tiden då man inte gör någonting utan bara väntar. Antingen på att få sätta igång med behandlingarna eller vänta på sin testdag, då är det seeeegt! Flört Men så länge man sprayar eller sprutar och går på läkarbesöken så händer det något nytt hela tiden och då går tiden snabbt.

Kommer det att bli någon titthålsoperation för att konstatera om det är cystor?

Norris: Härligt att höra att det gick bra på infomötet! Glad Jag satt länge med sprutan i handen innan jag vågade sticka. Kändes bra att ha provat på men sen lät jag ändå min man ta hand om större delen av injektionerna. Denna omgång tror jag att jag kommer fixa detta på egen hand men får se hur vi gör. Vad bra gjort av din sambo att ta sprutan på sig själv! Är det Puregon eller någon annan spruta du ska använda?

Vi tänkte först boka Hotell Björken men det blev Hotell Aveny mitt i stan istället. Ett jättemysigt hotell med en underbar resturang som har fantastiskt god mat. Tyckte det var skönt att bo i centrum också när vistelsen var så pass lång. Hade det bara varit en natt kanske vi hade valt patienthotellet.

Blanketten för reseersättning kan man lämna direkt i receptionen på Umeå lasarett eller skicka till denna adress: Norrbottens läns landsting, Administrativ service, Box 511, 961 28  Boden.

Chan2: Nu händer det grejer, vad spännande! Skrattande Kommer du ta sprutan själv? Klart att det ska bli en Gravid snart, håller tummarna för dig!

Kvinna32: Vad bra att du fick tag på kliniken, kanske det är mejlkontakt som är bäst nu när det är mycket på gång efter sommarstängningen.

Men vad konstigt att det inte blev någon långtidsodling när ni fick så många embryon! Förvånad Det är flera här i tråden som fått blastocyster till frysen och jag tror iallafall att det var genom landstingsfinansierade försök. Vad dumt att dom inte gör allt i sin makt för att öka chanserna när dom vet att det är större chans att lyckas med blastos!

Jättetråkigt att höra att du fick missfall efter förra försöket.. hoppas det går vägen för er denna gång! {#emotions_dlg.flower}

Freja150: Har hört att vissa har fått lite problem med sömnen efter spraystart. Hoppas att det inte blir värre och att du slipper övriga biverkningar. Skönt att du är igång nu! Glad
  • fiffa
    Chan2 skrev 2012-08-16 10:42:53 följande:

Jag har gjot den korta metoden,  jag har väldigt oregelbunden mens. Läkaren sa att det är mycket svårt att nedreglera och hitta den exakta dagen. Jag är nu i v17+2. efter mitt första ivf försök
  • fiffa

Hur skriver man in sig på listan förresten

• Chan2
    fiffa skrev 2012-08-16 13:32:26 följande:

Jag har gjot den korta metoden,  jag har väldigt oregelbunden mens. Läkaren sa att det är mycket svårt att nedreglera och hitta den exakta dagen. Jag är nu i v17+2. efter mitt första ivf försök
    Oooh så skoj! Grattis {#emotions_dlg.flower}

Nu vart jag glad.. man vill som höra sånt då man är på G att börja själv och vi ska ej göra mer försök än det som man får via landstinget så det är extra spännande/nervöst tycker jag.

drömmer om ett barn: Min sambo sa igår att "sprutan den får jag ta själv!" Så jag antar att det blir så men jag kontrade med att han minsann får lov att vara med för det är vi som ska bli gravida Flört
  • Emilotta

fiffa: vad härligt att du kommit så långt i graviditeten!

Du tar bara den senaste versionen av listan och kopierar in den i ett svar och lägger till dig själv innan du svarar.

• fiffa

okej tack, ska fixa det nu. Ja nästa vecka blir spännande med RUL. Bokade själv tiden i god tid så vi skulle få komma i v18. De var ju så länge sedan man fick se pyret. eftersom man fick göra ett UL i v8

• fiffa
    Väntrummet
    * Äppelkaka (syskonförsök, andra ivf)
    * drömmer om ett barn, 3:e IVF
    * Smilla03  (väntar på nya instuktoner när dom öppnar i Aug)
    * Norris (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 15/8)
    * mammaidamaria (första IVF som startar i Aug)
    * Mirage (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 13/8)

Sprayar
    * Freja150 (Första IVF)

Sprutar
    * Chan2 (from 16/8, 1:a IVF)

Väntar på ÄP/ET
    * vårt 2012 (om allt går vägen FET v.35)
    * kvinna32 FET v.38

Ruvar

Gravida 
    * A79
    * Mustikka
    * Emilotta (första ivf)
    * fiffa (första ivf)