• Kv89

IVF Umeå

Vi fick remiss skickad i slutet på feb i år, fick komma på första mötet i början på april (mejlade dom ett par ggr å tjatade lite haha), började det långa protokollet i slutet på april och nu på onsdag är det dax för äggplock för oss. Såå nervös! Är äggplocket verkligen såå hemskt ni som gjort det? Har aldrig någonsin provat morgon eller liknande heller, jobbat som ssk så jag vet ju hur man kan må på det men som sagt aldrig tagit något starkare än alvedon. Så jäkla nervös!

• Kv89

Hej hej. Dax för äggplock i morgon. Vad jag förstått så kan det bli återförande på fredag men även på mån. Blir inte mån för många dagar??

Och när får man reda på när man ska vara tillbaka för återförande? Samma dag som äggplocket? När man är kvar på kliniken? Vi ha ca 30 mil enkel resväg så det hade underlättat att veta pga jobb osv ???? hur var det för er?

• Kv89

Hej allihopa! Idag gjorde vi äggplocket i Umeå. Vi fick ut 11 ägg, är det bra? Känns lovande iallafall. Vårt första ivf nämligen.

Var såååå nervös inför detta äggplocket. Usch!

Men jag hade föreställt mig värre än vad det var. Det var väll egentligen själva "rengörningen" dom gjorde inne i sidan (vid livmodertappen antar jag) som var obehaglig och sen sticken för att lägga lokalbedövningen. Det gjorde ont. Men sen kände jag ingenting då dom stack in i äggstocken. Kände det stack till lite i äggstocksområdet under tiden dom sög ut vätskan men inte alls som det kändes då dom bedövade. Skönt att få detta gjort nu. Väntar ivrigt på samtalet i morgon för att se när vi får komma tillbaka och om några ägg blev befruktade. Morfinet gjorde mig helsnurrig och illamående. Så nu ska det vilas.

• Kv89

Hej igen!

Nu har jag pratat med kliniken och av 11 ägg så har 9 st blivit normalt befruktade. Yeej!! Dom vill odla till blastocyter så på måndag ska vi tillbaka för insättning. Är det större chanser med blasocyter än 2-3 dagars?

Hur länge blödde ni efter äggutaget? Har idag mått illa till och från, är det vanligt så här dagen efter äggplocket? Mådde rejält illa och väldigt ont i magen igår kväll, var tvungen att gråta en skvätt. Hehe

• Kv89

Tack för svaren snälla ni! Känns som jag kommer med nya funderingar varje dag. Men det är ju vårt första ivf försök också.

Hade ju äggplock i onsdag, alltså 2 dagar sedan idag. Har molvärk nedre delen av magen samt uppblåst, inte så där jättemycket men ja så det är jobbigt att ha en byxa som klämmer åt. Det gör mest ont då jag går, känns som att det ligger en tyngd över livmodern som guppar då jag går.. haha svårt att förklara, nån som upplevt samma?!

Sen tar jag ju lutinus nu 3ggr/dag och ut kommer ju (ursäkta) "gegga" från det som är ljusbrunt, igår mörkare brunt. Antar att det är gammal blödning från äggplocket då jag blödde endel efter det. Men blir ändå fundersam på hur länge man egentligen blöder eller som det verkar nu, komma ut gammalt blod. Nån som varit med om att det kommer ut bruna flytningar/lutinus flera dagar efter äggplocket?

Hur länge hade ni ont i magen och var ni lite uppblåsta?

Är såå rädd att det ska vara nått onormalt jag känner eller att jag ska vara överstimulerad (men mår ju inte illa och är ju inte konstant svullen om magen) så att vi inte kan göra återförande på måndag.

• Kv89

Hej pitebo!

Vid äggplocket fick vi ut 11 ägg, dagen efter va 9st av dom normalt befruktade, så dom ville långtidsodla tills i morgon (mån) så hoppas många (eller alla) fortfarande lever och frodas i morgon då det är dax för återförande, så spänd inför det. Är ruvar dag 1 i morgon då eller är dag 1 på tisdag? När man fått tillbaka en blastocyt "bode" jag väll kanske kunna plussa dag 7? Har ju läst att dom ska fästa inom första dygnet om allt går som planerat?!

Jag mår bättre, hade ont i magen tills igår, lördag, som ilningar, kramper och hugg/stickningar snarare än molvärk. Konstigt. Har endometrios och det påminde endel om menssmärtorna jag brukar ha. Men idag är dom helt borta, klämmer jag på magen känns det men inte alls som senaste dagarna. Blödningen tror jag är slut. Ursäkta men jag har haft brunfärgade lutinus ända sedan plocket, som successivt avtagit, igår fick jag helt plötsligt ljus ljus rosa på papperet då jag torkade mig, men sen inget mer, idag är det mer beige färg på lutinus. Nån som vet om det ska vara helt vitt eller om det är normalt med beige färg av lutinus?

Så med det sagt så mår jag bättre och är mer än redo att ta emot vårt lilla ägg i morgon. Så nervös, har ALDRIG varit gravid under dom här 2 åren vi försökt. Hoppas verkligen att det går vägen.

Ursäkta att det blev lite frågeställningar mitt i svaret till dig Pitebo.

• Kv89

Hejsan! Idag var vi till kliniken och fick en fin blastocyt insatt. Va 9 befruktade fick vi tillbaka en, och en direkt till frysen idag, sen är det några som odlas vidare tills i morgon då dom inte hade hunnit utecklat sig optimalt ännu. Hoppas på fler till frysen. Känns annars lite snopet att det blev så få till frysen av ändå så pass många ägg (11 från början) har haft lite molvärk och stickningar i magen nu i eftermiddag/kväll (4-5 timmar efter återförandet) vad beror det på? Finns det möjlighet att ägget redan håller på att bädda in sig?

Så nu är frågan när en blastocyt vanligtvis fäster i livmodern? Jag har ju läst att det fäster inom första dygnet men Embryologen sa idag att det fäster när ägget är ca 7-8 dagar gammalt medan läkaren sa bara att det "fäster nästan direkt" och det är ju en tolkningsfråga. Nån som vet mer?

• Kv89

Kvinna32

Nån som kan tala om för mig hur man svara på nåns inlägg, jag får inte till det utan jag får helatiden starta nytt inlägg så att säga.

Iallafall, det blev totalt 3st till frysen, känns skönt att inte behöva börja om med hormonerna ifall det här inte lyckas eller vid syskonförsök i framtiden. Men blev ändå lite besviken att det inte vart fler på nått vis. Men hellre det än några med halvdan kvalité.

Är på rd3 idag. Tålamodet är inte det bästa må jag säga. Dagarna går ju i snigelfart. Finns det nått hopp om att ev få ett liiitet pluss i morgon på rd4? Eller är det slöseri med tester? Ovitrelle borde vara ur kroppen då det är 10 dagar sedan den togs idag.

• Kv89

Ja jag tror att jag va lite överstimulerad men det va inget läkaren sa något om så jag vet inte helt säkert.

som sagt då testade jag idag för att jag va nyfiken såklart, negativt! Men vaknade med bruna flytningar, hade det ett par dagar efter äggplocket men senaste 3-4 dagarna har det varit normala vita. Så nu tappade jag hoppet ???? fast å andra sidan har jag inte bim fören på onsdag (om 5 dagar) borde väll inte börja blöda redan nu ifall det inte fastnade?

Fast å andra sidan har jag senaste 2 åren haft såkallade spottings/mellanblödningar som börjar ca 7-4 dagar innan mens. Tänk om det är det som är igång? Ååh neeejj!!

• Kv89

Hej, usch hatar att jag börjar tappa hoppet, är på ruvardag 6 idag med blastocyt, tjuvtestade negativt idag. Blöder även lite lite, är endast lite beige/brun färgat lutinus/flytning. Började igår, hade även så före och första dagarna efter insättningen. Sen har det varit vitt tills igår då jag va på toa och skötte magen, då kom det färskt ljusrosa på papperet och sen har det varit beige/brunt. Kan det ha börjat blöda pga av krystning? Blödde ju ingeting innan så det verkar ju konstigt tycker jag att det vart i samband med det. Känner nästan ingenting i magen längre, ytterst lite molvärk då och då, haft känningar i brösten ända sedan jag började med lutinus men det har nästan försvunnit nu. Blir orolig. Kommer bli knäckt om detta inte går vägen. Blev så ledsen då det inte visade ens liiite positivt i morse eftersom man läst att många plussar redan då blev blastisar. Vad tror ni om mina blödningar och neg grav. Test?

• Kv89

Blödningarna har snarare blivit värre. Nu kommer det mörkrött/brunt slem (ursäkta) sen har jag mensvärk. Usch, grät så mycket i går så jag har alldeles svullna ögon idag. Pratade m kliniken och som jag vet är det ju vanligt att man blöder, bara avvakta och se ifall det blir värre eller om det avstannar. Låter ju inte lovande direkt iomed att jag har mensvärk och blöder mörkrött. Dock är det inte så mycket som vid en vanlig mens utan kan ha vanligt trosskydd. Känns skit oavsett iallafall.

Hoppas verkligen jag har fel

• Kv89

Åh det går inget vidare, jag tror att jag haft min mens som kom på rd 7, är inte det lite tidigt?

Testade neg idag på rd 10. Vill inte ge upp hoppet riktigt trots att jag inte känner några som helst grav symtom. Blödningen (mensen) höll i sig i 3 dagar och idag har det varit gammalt blod som kommit ut. Brukar inte ha så lång mens annars heller, svårt att bedöma mängden då jag alltid annars använder tampong. Men tyvärr var det nog mensen. Pratade med umeå och fick tidigarelägga min testdag tills på sön. Är det neg då är det ju kört. Väldigt svårt att tro att det på nått vis ska vara pos ändå. Dock har jag idag känt som lite ilningar i tjejmagen och i ljumskarna. Men vågar inte ens tänka tanken på att kanske.. kanske! Usch ruvartiden tar verkligen kål på en.

• Kv89

Till pitebo! Stort grattis till ert plus.

För oss gick det inte vägen denna gång därav frånvaron härifrån. Varit så nere. Usch!

Men nya tag i aug då vi gör en frysåterföring. Hoppas på bättre lycka då. Nån som vet om det är större chans att lyckas vid ett FT under normal cykel?

• Kv89

Hej, jag var aktiv i denna tråd i maj/juni då vi gjorde vår första ivf. Det långa protokollet, det misslyckades och jag har efter det inte känt mig på hugget att gå in här, nu 5 september gjorde vi ett FET i ostimulerad cykel. Och hör och häpna , jag tror jag är gravid! Haft känningar i magen på ett annat vis än tidigare, sen började känningar i brösten komma smygandes igår. Kunde inte hålla mig ifrån att testa i morse på ruvardag 5. Såå svagt men ändå tydligt att det finns ett svagt svagt rosa streck där. Så lycklig så jag grät när jag uppmärksammade det då jag borstade tänderna i morse, helt övertygad om att det skulle va neg.

Efter 2 års försök är det äntligen vår tur. Hoppas den håller i sig nu!

Bifogar bild på testet, visst inbillar jag mig inte bara?

• Kv89

Tusen tack hörni, känns så overkligt, aldrig trodde väll jag att detta skulle hända oss.

Har fortsatt tagit gravtest och idag är det inget snack om saken att det är positivt... åh så himla lycklig MEN är livrädd varje gång jag går på toaletten att det ska vara blod i trosan, har alltid haft så kallade spottings 4-7 dagar innan mensen kommit. Idag är jag på bim-3 (bim på tors) inget blod och positivt gravtest. Men jag är såå rädd. Har ju läst såååå många inlägg att dom fått positivt men sen 1v efter börjat blöda och graviditeten avstannat. Hemska mardröm. Men jag måste försöka tänka bort det jag väntar ju ett barn nu inte ett missfall. Men det är svårt. Känns så overkligt då jag aldrig någonsin varit gravid, aldrig fått se det där extra strecket. Nu vet jag att det är möjligt. Hoppas hoppas att den håller i sig nu bara

• Kv89

Hej allihopa! Detta är så sjukt!

Var idag iväg på VUL, är i vecka 8+3. Har varit såååå sjukt orolig att det ska visa sig att fostret dött i magen. Sjukt nervös i morse, dock har jag ju haft så tydliga grav syntom. Illamående, kräkts 1-4 ggr per dag, trötthet, ömma brösten osv. Döm om vår förvåning när man hittar 2 (!!!) Tickande hjärtan i min mage.. jag är själv tvilling (tvåäggs) så tankarna har ju funnits där men läkarna på ivf kliniken sa att chansen till tvillingar gar är såååå himla liten. Man satte ju bara in ett embryo.. Båda två var lika stora och har varsin hinnsäck och varsin moderkaka. Kan det vara enäggstvillingar då? Eller har vi på nått konstigt sätt även lyckats bli spontant gravid samtidigt? Och att det isåfall rör sig om tvåäggstvillingar. Detta var alltså ett frysförsök i naturlig cykel. Vill inte minnas att vi hade oskyddat sex i samband med ägglossningen. Vi är chockade men såklart otroligt tacksamma och lyckliga

Svar på tråden IVF Umeå