• Petto 83

IVF Umeå

supernova99 skrev 2014-04-25 09:43:43 följande:

Hej! Måste bara kolla med er här, om jag inte minns fel så va det någon/några av er som hade blödningar under graviditeten. Jag har blödningar från moderkakan. Upptäckte på RUL att moderkakan ligger långt ner. och är nu livrädd att ngt ska hända barnet. Vad har ni för efrarenheter? Visst gick det bra ändå?

Jag hade helt föreliggande moderkaka. Låg som ett lock i botten och det är lite farligt eftersom att moderkakan slits åt alla håll allt eftersom livmodern växer så vi fick göra ett planerat snitt i v.35 och det gick hur bra som helst. Sa dom nått om hur låg den var, tänkte om den var låg på ena sidan? Kommer gå bra ska du se och om du känner dig orolig kan du ju alltid be om ett nytt ul. En av läkarna jag träffade sa att det är lite större risk för låg moderkaka vid ivf eftersom embryot kommer nerifrån i stället för uppifrån.
  • Petto 83
    supernova99 skrev 2014-04-25 13:35:30 följande:

Petto: ok blödde du under graviditeten? Dom sa bara att moderkakan ligger långt ner och på ett sådant sätt som gör att den inte brukar flytta sig. Fick komma på kontroll då jag blödde och ska göra en ny 19/5 så dom håller koll. Och så ska jag åka in akut om det blöder mer än som en mens. Ja läkaren sa att det är vanligare vid ivf, men jag visste inte varför. Vart åker man om det blir akut? Förlossningen? Akuten?

Jag fick 2 blödningar. Första i v.25 men hade även vattenläckage så jag blev inlagd i 10 dagar. Andra fick jag i v.30 och då blev det bestämt datum efter det. Åkt till förlossningen och om du vill rådfråga så ring dit dom har så bra koll. Till mig sa dom att jag skulle undvika tunga lyft och inte anstränga mig så mycket... Hoppas blödningen avtar så du får njuta av graviditeten. Super att du får komma igen på ny koll. Mig sa dom inget till på ul utan bara att den var lite låg men när jag kom in i v.25 så sa dom att den var helt föreliggande och undrade varför jag inte fått veta de då det är risk för blödningar.
  • Petto 83
    supernova99 skrev 2014-04-25 15:04:44 följande:

Till mig sa dom också bara att den va lite låg, inget om blödningar. Fick första nu i v23. Trodde förlossningen startat. Nu har den nästan avtagit och hoppas verkligen att det inte blir fler. Men det känns nästan som att jag får räkna med det. Vad är det egentligen som är farligt? Är det att bebisen inte får näring eller farligt för mamman att mista blod? Läkaren sa att en liten blödning va ingen fara.

I absolut värsta fall kan moderkakan gå sönder och då är du och bebis i fara. Så vid "jätteblödning" lägg dig ner och ring ambulans. Men mindre blödningar beror på att moderkakan slits och kan släppa lite från livmodern. Men som Jennyz skrev så är det bäst att hålla sig nära nus ju längre gången du blir eftersom risken då ökar för blödning.

Men många klarar sig utan större blödningar så ta inte ut det värsta. Håller tummar och tår för er. Kommer säkert gå jättebra ska du se
  • Petto 83

Jennyz: på mig kunde dom se att moderkakan inte vuxit fast i livmodern. Men risken att den gör det ökar tydligen om man gjort snitt innan. Men jag fick ju göra säkert 15-20 ul totalt så dom hann kolla allt och lite till :)

Men sån tur att det ändå gick så bra för er. Du fick verkligen uppleva mycket när eran lillasyster kom till världen.

• Petto 83

Sen kanske dom kollade mig efter det som hände med er. Jag var ju inlagd när eran lilla tös föddes, blev utskriven samma dag men senare än tänkt då läkaren fick ta hand om er lite längre än tänkt. Sen så sa bm som gjorde de flesta av mina ul att det syns olika tydligt om moderkakan vuxit fast.

• Petto 83
    supernova99 skrev 2014-04-26 07:50:38 följande:

Låter lite läskigt när man hör vad ni har varit med om, men det är bara att hoppas att jag slipper med blödningar. Vi hade tänkt åka till Paris i vår men det törs vi inte. Förstår att det känns läskigt att vara i Turkiet i två veckor utan att veta!!

Förstår att det gör det men läkaren jag träffade sa att det var många som inte hade några problem alls. Sen kan man ha föreliggande moderkaka som flyttar sig också. Tror att efter v.28-30 så sa läkaren att den brukar ligga kvar så hoppas att den flyttar sig, då blir ju alla risker mindre :) Men som sagt, dom har bra koll på er så det kommer gå hur bra som helst
  • Petto 83

Så härligt med alla plus i tråden :) Stort grattis till er alla och trevlig Valborg

• Petto 83
    Kvinna32 skrev 2014-05-19 20:44:13 följande:

Nu har han äntligen kommit vår "lilla" kille!! 5105 gram tung och 58 cm lång... Snart en vecka gammal vilken lycka!!

Stort grattis!! Det var en inte en liten kille ni fick :) hoppas allt gått bra för er
  • Petto 83
    hållertummarna skrev 2014-05-30 13:26:00 följande:

hej! jag hoppar in här med en lite akut fråga som jag hoppas att nån av er kan svara på. Jag och min man var på vårat första besök på ivf-kliniken för lite mer än en vecka sen och läkaren sa att jag skulle börja med provera för att få igång mensen och när den kommit igång så skulle vi börja med gonal-f på dag 2 eller tre. nu har jag ätit provera i 7 dagar och mensen kom idag. altså minst tre dagar för tidigt och det går inte att få tag på kliniken idag eller i helgen. så vet nån av er om jag ska sluta med proveran och börja med sprutan om två dagar ändå? sjukt frustrerande att inte få tag på läkaren när det blir så här :/ Btw, GRATTIS till alla er som har plussat :)

Är inte hundra säker men har för mig att man ska äta färdigt hela kurer även om mensen kommer tidigare, blev så för mig varje gång jag åt dom :)
Svar på tråden IVF Umeå