• Pitebo

IVF Umeå

LottaU skrev 2018-11-06 13:42:34 följande:

Jo, det känns verkligen läskigt men jag är himla peppad! Oliver blir 1 i december, kan såklart inte låta bli att drömma om att ha sett ett plus tills dess. :)

Vi har inget i frysen, så blir att köra hela karusellen igen! Kör korta protokollet som sist, men med gonal-f plus menopur den här gången (bara menopur sist). Hoppas på fler ägg och kanske att någon klarar sig till frysen så att vi har fler än en chans då det kostar så himla mycket med allt.

Så himla bra med nio blastisar i frysen! Vilken häftig tanke om det blir ett syskon av dem att båda gjordes samtidigt men att den ena varit nedfrusen något år. :)

Hej igen! Ja tanken har slagit oss med, att med nio blastisar (dom var ju tio från början med vår dotter) skulle indirekt alla våra barn kunna komma från samma omgång. Vi hade en sjuj*vla tur att få ut 24 ägg varav 18 blev befruktade och tio av dom frös dom ner som 5-dagars. Och sen tog det på första insättningen, vi fick ju vänta i två cykler då jag vart överstimulerad.

Ja det är ju jättedyrt nu när man inte får det landstingsfinasierat. För varje insättning, även om man har i frysen går väl på mellan 11-15 tusen.

Hur gick det för er förra gången, alltså innan er son vart till?
  • Pitebo
    FrökenBlåklocka skrev 2018-11-06 17:38:23 följande:

Vi gör oxå ivf just nu hade insättning förra veckan onsdag och har testdag den 19 nov.

Hej igen!

Hur har det gått för er sedan sist, var ju ett tag sedan vi pratade? Minns att ni var i startgroparna då jag väntade dottern. ????

Ska hålla tummarna för er!

PS. Har du tjuvtestat ngt? DS
  • Pitebo
    LottaU skrev 2018-11-08 15:25:16 följande:

En svindlande tanke, kan jag gissa. :)

Ok, drygt att vänta två cykler. Hur mådde du som överstimulerad? Var det er första ivf?

Trist att de tog bort bruttolöneavdraget, då hade en kommit billigare undan. Men skall väl ändå känna sig väldigt turlig som har en ekonomi som tillåter egen finansiering. :)

Vi hade sån otrolig tur att vi vid första ivf-försöket fick guldägget! Lyckan och chocken känns fortfarande. Är såklart medveten om att det kan ta längre tid med syskon, om vi ens kommer lyckas. Men det känns som att vi måste försöka iaf!

Jo vi prickade första försöket vi med.. :) Men vårt "problem" var inte att bli gravida, vilket vi blev även spontant. Bara att det gick lång tid mellan graviditeterna och att alla slutade i missfall.

Men med ivf, progesterontabletter och trombyl gick det vägen.

På ren svenska var det förjävligt att bli överstimulerad. Låg på en tvåa av tre i grader. Hade så mycket vätska i buken så jag såg gravid ut!

Åh, är så avundsjuk på er som ska få dra igång! Som jag tidigare nämnt tänkte vi iaf vänta in sommaren innan vi försöker igen med en liten eskimå. Vilken obeskrivlig lycka om man skulle ha samma flax igen!
  • Pitebo
    LottaU skrev 2018-11-08 15:25:16 följande:

En svindlande tanke, kan jag gissa. :)

Ok, drygt att vänta två cykler. Hur mådde du som överstimulerad? Var det er första ivf?

Trist att de tog bort bruttolöneavdraget, då hade en kommit billigare undan. Men skall väl ändå känna sig väldigt turlig som har en ekonomi som tillåter egen finansiering. :)

Vi hade sån otrolig tur att vi vid första ivf-försöket fick guldägget! Lyckan och chocken känns fortfarande. Är såklart medveten om att det kan ta längre tid med syskon, om vi ens kommer lyckas. Men det känns som att vi måste försöka iaf!

Jo vi prickade första försöket vi med.. :) Men vårt "problem" var inte att bli gravida, vilket vi blev även spontant. Bara att det gick lång tid mellan graviditeterna och att alla slutade i missfall.

Men med ivf, progesterontabletter och trombyl gick det vägen.

På ren svenska var det förjävligt att bli överstimulerad. Låg på en tvåa av tre i grader. Hade så mycket vätska i buken så jag såg gravid ut!

Åh, är så avundsjuk på er som ska få dra igång! Som jag tidigare nämnt tänkte vi iaf vänta in sommaren innan vi försöker igen med en liten eskimå. Vilken obeskrivlig lycka om man skulle ha samma flax igen!
  • Pitebo
    FrökenBlåklocka skrev 2018-11-08 18:47:12 följande:

Mår för bra. Enda ovanliga är kaffe suget är borta. Men annars inget ovanligt. Jag är numera pessimist och tror inte detta sista försök kommer att gå alls.

Åh, så tråkigt att läsa. Förstår ju såklart att man blir bränd när de där magiska strecken aldrig tycks vilja visa sej.... Hur många dagar var embryot? Och hur ser er ivf-resa ut hittills? Hur många ägg, insättningar osv?
  • Pitebo
    FrökenBlåklocka skrev 2018-11-10 13:12:02 följande:

Två stycken 2 dagars.

försök 1 gav oss en insättning och inga I frysen. Tror de var ca 6 ägg som plockades. Mens kom som vanligt för att bekräftas med minus på test dag.

försök 2 även här 6 uttaget men noll insättning så inget klarade sig.

försök 3 (och sista) 8 ägg uttaget 3 klara sig, 2 insatt och 1 skulle testat frysa med slutade dela sig.

Enda som skilde sig mellan de 2 första och sista är att vi bytte från gonal-f och orgalutran till menopur och orgalutran. Känns som menopur ju gav bättre resultat i min kropp men vad hjälper de nu när noll i frysen. Så hoppet ligger i de som sattes in. Men helt ärligt har jag helt tappat hoppet och vill bara att de ska vara över.

Men räknas verkligen den andra svängen, när det inte blev någon insättning? Har fått för mej att det bara räknas om man kommer till ET? Men jag är som sagt inte insatt så långt.

När ska du ha mens, om du räknar efter insättningen som dag två efter ägglossning?
  • Pitebo
    LottaU skrev 2018-11-11 23:32:55 följande:

Sån tur att ni hittade en kombo som funkade!

Låter inte kul! Blev du inlagd?

Är lite rädd för överstimulering då jag skall kombinera menopur och gonal-f, men försöker lita på läkaren. :)

Idag kom mensen, imorgon ringer jag kliniken och börjar med sprutorna! Skräckblandad förtjusning. :)

Åh, vad jag vill att det skall funka!

Förstår att det känns bra att vänta lite till. Vårbebis låter ju mysigt. :) Jag har dock velat köra syskonförsök sedan Oliver föddes, typ. Haha.

Ja egentligen vill dom att jag skulle stanna kvar på sjukhuset men det var under påsken så jag vill bara hem igen, har ca 3 mil till nus. Men jag proppsade på att få fara hem ist. Har inte mycket till övers för sjukhus faktiskt. Haha!

Vet inte hur vanligt det är med överstimulering. Men tror att dom vet vad dom gör speciellt om man gjort ett protokoll innan. Då vet dom ju hur man svarade på medicinerna. Jag hade bemfola, orgalutran och ovitrelle. Och så lutinus och trombyl efter insättningen.

Men beror väl lite på hur äggreserven ser ut och hur lätt man är att stimulera, eller? Jag hade en mycket god reserv och svarade på en låg dos. Som sagt fick ut 24 ägg. Men jag vet faktiskt inte riktigt vad det är som gör att man blir överstimulerad, förutom att det ofta hör ihop med "för många" ägg.

Konstigt det där att man "längtar" efter mensen. Men man gör ju det, så man äntligen får dra igång. Haha!

Ja när vår dotter var en vecka gammal började jag också fundera på syskon. Men får lugna mej till sommaren då vi är mitt uppe i att renovera huset vi köpte. En sak i taget helt enkelt.
  • Pitebo
    LottaU skrev 2018-11-12 20:58:34 följande:

Haha. Förstår precis! Skulle inte heller vilja ligga på sjukhus om det fanns alternativ. :)

Tror också de vet vad de gör, mest att jag nu skall testa nån ny kombination. Har inte sån toppen äggreserv, så kanske lugnt för mig hur som.

Skoj med hus! Vi har också ett som vi renoverar, men oj vad det står stilla nu. Har lite panik över det, men det ger sig väl framöver. Vårt sovrum blev beboligt veckan innan Oliver föddes, men elen (frånsett taket) är fortfarande från en skarvsladd till rummet intill. Kanske blir klart nästa år. Hoppas. :)

Haha! Ja det där med skarvsladdar känner man ju igen.

Snart kommer ju lillan att börja krypa så vi får väl göra ett ryck jag och sambon.... Kanske är nyttigt ändå att få det färdigt.

Men läääängtar ju tokmycket efter ett syskon. Tror att man kanske blir lite knäpp efter man gjort ivf. Man vet liksom att det kan dröja. Man tar det inte förgivet, även om man hade flax sist.
  • Pitebo
    FrökenBlåklocka skrev 2018-11-12 20:47:16 följande:

Jag tror det räknas som ett försök. Enligt de jag hittar för norrbotten gäller:

"Om paret är berättigat till landstingsfinansierad behandling ersätts upp till tre fullskaliga IVF-

försök som definieras hormonbehandling där äggplock skett och man erhållit ägg även om

utebliven återföring. Om behandlingen ger upphov till frysta embryon skall dessa i första

hand återföras innan nästa fullskaleförsök genomförs. Om tre fullskalebehandlingar inte

lyckas och frysta embryon finns kvar bör återförande även av dessa erbjudas om det är

medicinskt rimligt."

Mens är beräknad 15 nov så torsdag, ordinarie testdag är 19 nov.Vågar inte hoppas och när allt annat misslyckas varför skulle vi ha tur nu? Så less på ivf och att alltid ha sån jävla otur i livet... Mens är beräknad 15 nov. Första försöket avslöjade ju mensen sig med blod på lutinus pinnen så får se om de är samma nu. Oavsett om de skulle bli plus har vi en lång historia med att bli gravid men få upprepade missfall vid vecka 6-7. Så de hela har lärt mig ta allt med stor nypa salt och pessimist.

Nu börjar det dra ihop sej. Hur känner du dej??

Hoppas så innerligt för er skull!!
  • Pitebo
    FrökenBlåklocka skrev 2018-11-15 19:10:14 följande:

Som en klocka på tisdagen döck mensen upp så nu är de mens och litunus fram till måndag så jag kan ta test och meddela resultat. Så de verkar som alla tre försök slutade i negativt. Jaja få försöka tänka annat å glömma hela drömmen om barn just nu.

Nej vad tråkigt!! Känner så med er... :(

Har kliniken sagt något, tänkte om dom har ngn plan B för er?
  • Pitebo
    LottaU skrev 2018-11-23 11:55:52 följande:

Idag bestämdes det att jag tar ovitrelle imorgon och äggplock på måndag! Känner viss oro då det inte ser så bra ut på ul, men hoppas att de får ut nåt ägg som tar sig hela vägen tillåterföring! Håll gärna tummarna. :)

Åh vad spännande! Berätta gärna hur det går för er!

Håller tummarna för er!!
  • Pitebo
    LottaU skrev 2018-11-27 15:04:16 följande:

Noll befruktade. Hur himla överjävlig är världen? Jag vill gömma mig bakom en sten! Känns som att vi inte ens fick försöka. :(

Men nej!!! Åh, fy. Stackare... Hoppas att tiden hjälpt lite och att det ändå känns liiiiite bättre nu.....
  • Pitebo
    SevenSeas skrev 2018-12-01 13:51:39 följande:

Hej hej! Ny medlem på FamiljeLiv, har inte läst hela tråden .(sorry). Jag (33) och min sambo (36) har försökt bli gravida i 4 år. Vi gjorde en fertilitetsutredning och fick remiss till IVF-kliniken i Umeå (nu mera Livio Fertilitetscemtrum). Första försöket fick de ut tre ägg, inget blev befruktat. Andra försöket samma sak - tre ägg, men ingen befruktning då heller. De två första äggplocken gjorde fruktansvärt ont, jag grät som aldrig förr. Efter dessa två försök blev både jag och min sambo så djupt besvikna, sorgsna, nedstämda och psykiskt nedbrutna att vi inte orkade fortsätta. Vi tog därför en välbehövlig paus.

Efter närmare ett års "uppehåll" bestämde vi oss för att göra vårt tredje och sista landstingsbetalda försök. Denna gången gjorde det inte alls ont vid äggplocket och det hela resulterade i fyra ägg varav ett blev befruktat. Hade ÄP onsdagen 21/11 och fick tillbaka ett fyr-celligt embryo fredagen 23/11. Testdag 12/12. Nu håller vi tummar och tår så hårt vi kan och jag hoppas innerligt att både vi och ni ska lyckas bli gravida och att hen bestämmer sig för att stanna kvar där inne.

Hej! Vad roligt att du hittat hit. :)

Hoppas ni får se de där magiska strecken nu. Vilken julklapp det skulle vara!!?
  • Pitebo
    SevenSeas skrev 2018-12-02 21:53:43 följande:

Tack så hjärtligt mycket :) Vi håller både tummar och tår så hårt vi kan. Känner dock en viss tveksamhet, det liksom hugger i magen lite nu och då. Gör riktigt ont :( Tror jag ska ringa kliniken imorgon och fråga om detta är "som det ska"!? Hur går det för Er?

Ja, alltså just nu njuter vi bara av vår dotter.

Hon kom till på första försöket, men vi har 9 blastocyster (fem dagars embryon) i frysen. Vi hade en enorm tur och fick ut 24 ägg varav 10 av dom vart blastisar. Så till våren/sommaren blir det nog ett syskonförsök.
Svar på tråden IVF Umeå