• Mellamella

Hjälp! Jag har fått en faktura på ett lån som jag inte har tagit!

Jag gick igenom posten nyss och hittade där en faktura. Fakturan var på ett sms-lån och det stod att jag skulle betala 2450 kronor. Jag har aldrig i hela mitt liv tagit några lån och det skulle aldrig falla mig in att ta ett smslån. Jag vet till 100% att jag inte har gjort detta och jag känner mig väldigt nervös.
    Lånet kommer från ett företag som kallar sig "Meddelandelån" och jag tänkte ringa deras kundtjänst, men det skulle tydligen kosta åtta kronor minuten? Känns väldigt oseriöst. Jag mailade istället men det jag ju ta tid innan jag får svar. Kommunens konsumentrådgivare har inte telefontid förrän imorgon annars skulle jag ringt dit...

Någon som har varit med om något liknande? Hur löste ni det? Kan jag få betalningsanmärkningar om jag inte betalar? Snälla någon hjälp mig!

Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-12 19:54
    Jag har gjort en polisanmälan och imorgon ska jag skicka iväg ett brev där jag bestrider fakturan. Ska även följa med min sambo till skolan imorgon och få alla papper kopierade.
    Stort tack till alla som har hjälpt mig.
  • Svar på tråden Hjälp! Jag har fått en faktura på ett lån som jag inte har tagit!
  • Lena

Skicka ett brev och berätta att du bestrider fakturan och varför

• Coyote

Om du inte gör någonting utan bara struntar i att betala fakturan så kan du absolut få en betalningsanmärkning. Men om du bestrider fakturan och nekar till att du tagit lånet så måste det ju utredas. En polisanmälan vore nog på sin plats också, eftersom någon i så fall tagit lån i ditt namn.

• Mellamella
    Lena skrev 2012-03-12 14:22:54 följande:
    Skicka ett brev och berätta att du bestrider fakturan och varför
    Jag skrev i mailet att jag inte har tagit något lån och därför inte tänker betala. Men inget svar än...
  • Mellamella
    Coyote skrev 2012-03-12 14:25:23 följande:
    Om du inte gör någonting utan bara struntar i att betala fakturan så kan du absolut få en betalningsanmärkning. Men om du bestrider fakturan och nekar till att du tagit lånet så måste det ju utredas. En polisanmälan vore nog på sin plats också, eftersom någon i så fall tagit lån i ditt namn.
    Jag ska absolut göra någonting och inte bara skita i det. Jag har bestridit fakturan i mailet jag skickade till dem.
    En polisanmälan skulle jag absolut kunna göra, men jag vet ännu inte om det är företaget som luras eller om någon annan har tagit lån i mitt namn.
  • malmötjej76

Bättre att polisanmäla direkt i fall att,för att vara på den säkra sidan.... lycka till :)

• Coyote
    Mellamella skrev 2012-03-12 14:29:58 följande:
    Jag ska absolut göra någonting och inte bara skita i det. Jag har bestridit fakturan i mailet jag skickade till dem.
    En polisanmälan skulle jag absolut kunna göra, men jag vet ännu inte om det är företaget som luras eller om någon annan har tagit lån i mitt namn.
    Ring polisen på 11414 och fråga hur du ska göra, det kanske dröjer innan du får svar? Och de vet ju säkert om företaget har fått några tidigare anmälningar på sig. Även om det är företaget som bluffar så behöver ju det också anmälas.
  • Mellamella
    malmötjej76 skrev 2012-03-12 14:31:24 följande:
    Bättre att polisanmäla direkt i fall att,för att vara på den säkra sidan.... lycka till :)
    Ska överväga det... Tack!
  • Mellamella
    cloudberry79 skrev 2012-03-12 14:33:22 följande:
    www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-.../

Följ KVs rekommendation. Jag tycker även du ska göra en polisanmälan, så får du hjälp att utreda om det är någon privatperson som tagit lån i ditt namn eller om det är företaget som utför bedrägerier.
    Tack för länken, ska läsa igenom den när jag har ätit. Ska absolut överväga en polisanmälan.
Svar på tråden Hjälp! Jag har fått en faktura på ett lån som jag inte har tagit!