• Mellamella

Hjälp! Jag har fått en faktura på ett lån som jag inte har tagit!

Jag gick igenom posten nyss och hittade där en faktura. Fakturan var på ett sms-lån och det stod att jag skulle betala 2450 kronor. Jag har aldrig i hela mitt liv tagit några lån och det skulle aldrig falla mig in att ta ett smslån. Jag vet till 100% att jag inte har gjort detta och jag känner mig väldigt nervös.
    Lånet kommer från ett företag som kallar sig "Meddelandelån" och jag tänkte ringa deras kundtjänst, men det skulle tydligen kosta åtta kronor minuten? Känns väldigt oseriöst. Jag mailade istället men det jag ju ta tid innan jag får svar. Kommunens konsumentrådgivare har inte telefontid förrän imorgon annars skulle jag ringt dit...

Någon som har varit med om något liknande? Hur löste ni det? Kan jag få betalningsanmärkningar om jag inte betalar? Snälla någon hjälp mig!

Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-12 19:54
    Jag har gjort en polisanmälan och imorgon ska jag skicka iväg ett brev där jag bestrider fakturan. Ska även följa med min sambo till skolan imorgon och få alla papper kopierade.
    Stort tack till alla som har hjälpt mig.
  • Svar på tråden Hjälp! Jag har fått en faktura på ett lån som jag inte har tagit!
  • NPeters

Skriv ett muntligt brev om att du bestrider som du signerar och dessutom kopierar så att du har bevis på att du bestridit om det går upp i tingsrätten. Sen måste en polisanmälan göras. Och printscreena ditt kontoutdrag så du kan bevisa att inga pengar kommit in till dig.

• FruLiNi
    Mellamella skrev 2012-03-12 19:41:05 följande:
    Jag hoppas också på att personen blir ordentligt staffad, sånt här kan man ju bara inte komma undan med. Rimligtvis borde det väl vara en kvinna, då personen valde att ta en kvinnas identitet?
    Du kommer att få hem ett brev med din polisanmälan.

Ta en kopia på polisanmälan och på ditt kontoutdrag (där syns det att du inte fått några pengar) samt ett brev där du bestrider fakturan, skicka det till Meddelandelån.

Sedan kan man "frysa" sina personuppgifter, vet inte hur det går till exakt. Kolla upp din hemföräkring, i den kan det ingå juridisk hjälp vid sådana här situationer...
  • Mellamella
    Aprilia77 skrev 2012-03-12 19:47:04 följande:
    Usch vilken jobbig sits! Hur stort var hela lånet på?
    Lånet var på 2000, sedan tillkom det en avgift på 450. Alltså vill de ha 2450 av mig. Kanske inte låter så mycket, men är man nitton år och pluggar så är det enormt mycket.
  • Mellamella
    FruLiNi skrev 2012-03-12 19:49:59 följande:
    Du kommer att få hem ett brev med din polisanmälan.

Ta en kopia på polisanmälan och på ditt kontoutdrag (där syns det att du inte fått några pengar) samt ett brev där du bestrider fakturan, skicka det till Meddelandelån.

Sedan kan man "frysa" sina personuppgifter, vet inte hur det går till exakt. Kolla upp din hemföräkring, i den kan det ingå juridisk hjälp vid sådana här situationer...
    I slutet på veckan skulle jag ringa polisen och kolla om jag hade fått en handläggare, ska samtidigt passa på att fråga om jag kan "spärra" körkortet på något sätt då.
  • Mellamella
    maaammaaa skrev 2012-03-12 19:56:13 följande:
    Vad du än gör, betala inget. Inte ens påminnelsefakturor.
    Absolut inte. Det har jag knappast råd med.
  • Mellamella

Räcker det att jag kan bevisa att det inte är jag som har tagit lånet för att slippa betala? Eller kan jag bli skyldig att betala om de inte får tag på gärningsmannen?

• annelius
    Mellamella skrev 2012-03-12 19:55:38 följande:
    I slutet på veckan skulle jag ringa polisen och kolla om jag hade fått en handläggare, ska samtidigt passa på att fråga om jag kan "spärra" körkortet på något sätt då.
    Hejsan! Du kan inte spärra ditt körkort men väl ditt personnummer. Det kreditupplysningföretag polisen har telefonnummer och som är de största är UC och Soliditet. Du kan läsa mer om dessa två företag här: 
    https://www.minuc.se/minUC/tjanster/bedragerisparr.html
     http://www.soliditet.se/cms/ID-handling
Svar på tråden Hjälp! Jag har fått en faktura på ett lån som jag inte har tagit!