Anonym (mamma) skrev 2012-03-15 10:44:01 följande:
Usch vad ont det gör att läsa det, jag har själv barn där pappan har boendet. Det var ett förhållande med psykisk misshandel i många många år och därefter manipulation och förfalskning av namnteckningar för att få barnen folkbokförda hos sig.
Nu känner jag inte till bakgrunden till er situation men åtminstone jag har gråtit över mina barn i snart 10 år. Tyvärr blir man väldigt väldigt liten efter åratal av kränkningar och förminskningar så självförtroendet är helt kört i botten.
När man väl rest sig upp och ska kämpa för sina barn så har jag varje gång mötts av personer på familjerätt mm som viger sina liv åt att Sveriges alla pappor ska ha rätten till sina barn under alla omständigheter. Att dessutom barnen aldrig någonsin vågar säga emot deras pappa eller vågar prata med någon överhuvudtaget gör inte saken bättre.
Tro mig, även jag såg fram mot barnens 12-årsdag men det är bara en illusion att det plötsligt skulle lösa sig då för det gör det inte. Om sedan den andre föräldern är manipulativ och har påverkat barnen under deras uppväxt så hjälper inte heller att gå till rätten, det gör bara er relation ännu mer infekterad.
Nu är mina barn tonåringar och vi längtar alla tre tills de börjar gymnasiet och eventuellt kan söka sig till en skola som innebär flytt och på så sätt kan flytta från pappan utan att det blir "till mig" vilket han skulle kunna gå över lik för att undvika.
Familjerätten har vänt de senaste åren och arbetar mycket för att barn ska ha minst växelvis boende med sina pappor oavsett om dessa pappor misshandlat mamman eller barnen tidigare. Tror det har något att göra med jämställdhetsstatistiken faktiskt.