• Angie99

Uppsagd från provanställning pga graviditet

Jag började den 1:a Mars på en ny anställning med 6 månaders provanställning.
    Allt har funkat bra och jag har trivts med både arbetsuppgifter så väl som kollegor.
    Jag talade om för min chef idag att jag är gravid, varpå han valde att avsluta min provanställning omgående!
    Det är ju så uppenbart fel och jag är så arg!
    När jag frågade hur han trodde facket skulle reagera så svarade han att "vi kommer ju säga att din anställning avslutades pga av att du inte passar in här".
    Eftersom jag bara varit medlem i facket sen 1/3 så kan de troligtvis inte driva frågan rättsligt, utan bara kalla till förhandling. Om inte det ger nått, vad gör man då?
    Det här kommer ju påverka mig både ekonomiskt och psykiskt och jag vill ju inte att den lille ska ta skada...

Nu undrar jag om det finns fler som varit i samma situation, och i så fall vad har ni gjort?

• Svar på tråden Uppsagd från provanställning pga graviditet
  • Tirem

Du har liten chans tyvärr i detta fall..
    Arbetsgivaren har rätt att avsluta din provanställning utan att ange orsak till uppsägningen!

• Sweet life

Detta är varför jag spelade in samtalet med min arbetsgivare när jag berättade om min graviditet och var provanställd... Nu slutade den graviditeten i ett sent missfall, men jag ville gardera mig..

• Sara 751

Jag hoppas verkligen att facket hjälper dig för det är inte lagligt att göra så. Du har rätt till skadestånd om du inte får arbeta kvar pga graviditet. Eftersom du är gravid tror jag att det ser ganska uppenbart ut att det var pga av graviditeten. Hoppas det ordnar sig för dig. Det här är verkligen fel.

• Sara 751

En arbetgivare har inte heller rätt att neka en gravid anställing om personen skulle ha blivit anställd om hon inte var gravid.

• Sweet life
    Sara 751 skrev 2012-03-12 16:17:20 följande:
    Jag hoppas verkligen att facket hjälper dig för det är inte lagligt att göra så. Du har rätt till skadestånd om du inte får arbeta kvar pga graviditet. Eftersom du är gravid tror jag att det ser ganska uppenbart ut att det var pga av graviditeten. Hoppas det ordnar sig för dig. Det här är verkligen fel.
    Nej, men facket och arbetstagaren måste kunna bevisa att det var för graviditeten hon vart uppsagd...
  • JackTequila

Alltså seriöst, varför berättade du det innan provanställningen gick ut?

• Tirem

Klart inte arbetsgivaren får avsluta anställningen p.g.a graviditet men arbetsgivaren har heller igens kyldighet att uppge orsak till auusägningen.

Att fälla arbetsgivaren i detta fall är inte särskilt troligt och jag har svårt att se att det kan bli tal att utbetals något skadestånd då det saknas bevis att hon fått avsluta sin tjänst p.g.a. graviditet!

• Angie99

Jack - Provanställningen går ut 31/8 alltså 14 dar innan BF. Jag kunde väl omöjligt ha väntat?

Jag hoppas också de kan hjälpa mig. Det är väl ganska uppenbart att det är pga av graviditeten eftersom de sa upp mig på studs. Hade det varit någon annan orsak så borde väl de ha kallat mig till möte och inte tvärtom. Men som sagt, det kan ju bli knepigt att bevisa. Önskar att jag hade spelat in det också men hade ingen som helst tanke på att det kunde bli så här...

• Angie99
    Sara 751 skrev 2012-03-12 16:38:09 följande:
    lagen.nu/1995:584#R17
    Tack för detta!
    Det står ju inget där om att andra villkor gäller vid provanställning.
    Facket kommer kalla till förhandling och då ska jag ta med mig detta och utskrifter från JämO.

Det fulaste av allt tycker jag är att han sa att "vi kommer ju att säga att din anställning upphör för att du inte passar in här". Dels vet han ju om att det han gör är fel och försöker komma undan, och dels så kränker han ju mig ännu mer genom att säga att jag inte dög. Kan inte det räknas som förtal?
Svar på tråden Uppsagd från provanställning pga graviditet