• Angie99

Uppsagd från provanställning pga graviditet

Jag började den 1:a Mars på en ny anställning med 6 månaders provanställning.
    Allt har funkat bra och jag har trivts med både arbetsuppgifter så väl som kollegor.
    Jag talade om för min chef idag att jag är gravid, varpå han valde att avsluta min provanställning omgående!
    Det är ju så uppenbart fel och jag är så arg!
    När jag frågade hur han trodde facket skulle reagera så svarade han att "vi kommer ju säga att din anställning avslutades pga av att du inte passar in här".
    Eftersom jag bara varit medlem i facket sen 1/3 så kan de troligtvis inte driva frågan rättsligt, utan bara kalla till förhandling. Om inte det ger nått, vad gör man då?
    Det här kommer ju påverka mig både ekonomiskt och psykiskt och jag vill ju inte att den lille ska ta skada...

Nu undrar jag om det finns fler som varit i samma situation, och i så fall vad har ni gjort?

• Svar på tråden Uppsagd från provanställning pga graviditet
  • Mini 82

Angie,
    Jag vill gärna vänta med att berätta men då känns det som att jag ljuger för dem, tjänsten är ett mammavik på ett år... och jag har jobbat med det företaget innan är så rädd att det ska bli dålig stämning. Ska ringa facket och fråga vad de tycker. Har fö varit medlem i mer än ett år så där är inga problem.
    Ska iaf spela in samtalet:) tack för tipset. Ska dit på ons nästa vecka. Uppdaterar efter det!

• Angie99
    Uppdatering:

Arbetsgivaren har nu kommit med ett motbud på 3 månader. Jag tycker det är för lite. Vad tycker ni?

Någon som vet hur det funkar med föräldrapenning om man bara varit anställd i 4 månader? Kan man räkna det jobbet när man räknar sgi? Alltså tar man då den lönen man hade gånger 12 för att få fram årsinkomst?
  • Viggo och pyrets mamma
    Angie99 skrev 2012-03-16 16:54:43 följande:
    Uppdatering:

Arbetsgivaren har nu kommit med ett motbud på 3 månader. Jag tycker det är för lite. Vad tycker ni?

Någon som vet hur det funkar med föräldrapenning om man bara varit anställd i 4 månader? Kan man räkna det jobbet när man räknar sgi? Alltså tar man då den lönen man hade gånger 12 för att få fram årsinkomst?
    Vad gäller f-penningen så kommer de ta med den lönen i beräkningen men inte enbart räkna på den utan de räknar bort all tid du varit arbetslös och ser vad du haft för snittlön de senaste 12 mnd (eller vad de nu räknar på) du arbetat. Men detta gäller bara såvida du inte har några glapp i din sysselsättning, alltså du får inte ha en enda dag då du inte varit antingen anmäld på arbetsförmedlingen, arbetat eller studerat, för då nollas du på SGI:n och har du då inte hunnit arbeta tillräckligt många dagar efter den dagen så kan du riskera att få lägsta nivå på alla dina dagar. 
    -Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • Angie99

Kollade med försäkringskassan nu och om anställningen har pågått i minst 6 månader så är det den (enbart) som ligger till grund. De tar alltså månadslönen x 12 för att få fram årsinkomsten.

För att uppfylla grundkravet så ska man - precis som du säger, inte ha några glapp. Dvs anmäla sig på arbetsförmedlingen den första arbetslös dagen. Ska man använda sig av en inkomst bakåt i tiden (om man har haft olika kortare anställningar) så får det inte heller där vara några glapp.

Detta innebär att jag måste få arbetsgivaren att gå med på att anställningen ska fortsätta provperioden ut, dvs 6månader. Annars kommer jag få en lägre SGI... Facket ska prata med arbetsgivaren idag igen. Håll tummarna!

• Mini 82

Hej, uppdatering: intervjun gick jättebra men jag berättade om graviditeten och de sa att det blir svårt eftersom hon som ska vara ledig går i mitten av juni... Det skulle innebära att jag bara kan jobba ca 1 månad. Jättesynd för hon sa att det lutade åt mig annars:( men jag är ändå glad att jag berättade hade säkert blivit dålig stämning om det kommit fram senare. Hon sa att hon definitivt ska tänka på mig längre fram. Företaget växer och de nyanställer löpande. Så vem vet det kanske finns något när jag varit mammaledig.
    Angie 99 hur har det gått? Håller tummarna för att arbetsgivaren ska ta sitt förnuft tillfånga:)

• Angie99

Vad bra! Jag tror du gjorde rätt. Hoppas du får nått där sen då. Du kan ju alltid ringa efter mammaledigheten och säga att nu är du ledig!

Förhandlingen pågår fortfarande. Jag har inte accepterat deras bud på 3,2 månader då jag bara kommer ha jobbat där i strax över 4 månader totalt, vilket inte är tillräckligt för att basera föräldrapenning på.
    Mitt på att anställningen ska löpa de 6 månaderna ut (alltså ca 4, 7 månader) kvarstår. De har inte svarat på det än...

• Barbabok

För att få SGI-baserad FP krävs 240dgr (ca 8mån), inte 6 mån. Har man bara 6 mån får man de första 180dgr med grundnivå dvs 180kr/dag, sen efter ens SGI. Men det kanske var så du menade?  

han kommer i juni
  • Barbabok
    Barbabok skrev 2012-03-26 13:39:29 följande:
    För att få SGI-baserad FP krävs 240dgr (ca 8mån), inte 6 mån. Har man bara 6 mån får man de första 180dgr med grundnivå dvs 180kr/dag, sen efter ens SGI. Men det kanske var så du menade?  

Såvida man inte redan har en SGI fastställd ska tilläggas, då krävs bara 6 mån.
    han kommer i juni
  • Angie99

Vilken djungel! Jag hänger inte riktigt med...
    På FK sa hon till mig att har jag jobbat 6 månader så tar de den lönen gånger 12 för att få årsinkomsten och räknar sen ut SGI på det.
    240 dagar är väl bara arbetsvillkoret? Att man måste ha arbetat eller varit inskriven på arbetsförmedlingen/studerat sammanhängande under de senaste 240 dagarna?

Så här står det på hemsidan:
    "För att du under de första 180 dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse."

Då fattar jag det som att du kan ha varit arbetslös under de 240 dagarna, bara du har haft rätt till en ersättning på över 180:- om dan, vilket A-kassan ger.

Eller har jag fattat fel?

• Barbabok

A-kassa är inte FP-grundande, bara inkomst av arbete. Däremot måste inte alla dagar vara arbetade, men anställningen ska ha pågått 240dgr. 

han kommer i juni
  • Angie99

Jag har ringt igen...

För att få FP på SGI nivå under de första 180 dagarna så måste du uppfylla 2 krav.

Arbetsvillkor:
    "måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd" betyder just det. Anställningen behöver INTE ha varat i 240 dagar för att du ska uppfylla 240-dagars villkoret. Den tiden som jag var arbetslös mellan nuvarande anställning och den förra, räknas också som arbete så länge man var inskriven på arbetsförmedlingen.

SGI över grundnivå
    Sen måste man ju ha en SGI som är över grundnivå och då räknas inte A-kassa, utan man baserar det på din senaste inkomst från en anställning som varade minst 6 månader. Har man t.e.x. inte haft nått jobb efter studenten eller pluggat eller så så får man grundnivån. Annars går man tillbaka tills man hittar en anställning som varade minst 6 månader och räknar på den. (Förutsatt att du har skyddat den anställningen genom att alltid vara inskriven på arbetsförmedlingen när du varit arbetslös.)

Jag är förövrigt smått optimistisk gällande mitt krav till arbetsgivaren eftersom facket nu har fått ett muntligt godkännande på att de godtar det! *Hoppas hoppas hoppas*

• Mini 82

Angie99, jag hoppas också!! Håller tummarna.
    Själv har jag jättesvårt att känna mig motiverad att söka jobb. Känns som att ingen vill ha mig nu. Kan ju bara jobba Max 4 månader till. Tycker inte om att vara arbetslös börjar bli riktigt less. Söker du andra jobb?

• Angie99
    Jaaaaaaaa! Det gick igenom!!! Jag får behålla min anställning till den 31/8 med full lön men jag kommer vara arbetsbefriad under tiden. Så skönt att de erkände att de gjort fel och tog konsekvensen.

Mini: Jag förstår att det känns så. Jag hade t.o.m. en från arbetsförmedlingen som ringde upp mig för hon ville rekommendera mig till ett företag. Jag sa att jag var gravid och har inte hört nått sen dess... Man blir ju inte direkt önskvärd. Klarar du ekonomin? I så fall kanske det bättre att ta det lugnt de här sista månaderna och försöka tänka på bebisen istället. Jag ska nog kolla runt lite efter nått sommarjobb som inte är så tungt. Typ nån kiosk, café eller liknande som man kan göra bara några dar i veckan under sommaren. Annars bor vi i ett gammalt hus så tror inte jag kommer bli uttråkad. Det finns massvis att göra här hemma...
  • nyponbuskar

Skönt att det slutade bra!!

Jag började nytt jobb den 1 april och ska efter RUL på fredag berätta att jag är gravid. 
    Har också provanställning till 1 oktober, satsar på att jobba till 1 september..
    och hoppas att det går vägen! :) Är så sjukt nervös!!  

• Angie99
    nyponbuskar skrev 2012-04-18 17:21:43 följande:
    Skönt att det slutade bra!!

Jag började nytt jobb den 1 april och ska efter RUL på fredag berätta att jag är gravid. 
    Har också provanställning till 1 oktober, satsar på att jobba till 1 september..
    och hoppas att det går vägen! :) Är så sjukt nervös!!  
    Mitt tips är att spela in samtalet och fråga under samtalets gång om de har varit nöjda med dig och sånt.
    Hade jag fått göra om det så hade jag börjat med att fråga hur de tyckte det funkade, om de trivdes med mig osv. Och sen frågat om de kunde se några hinder för en fast anställning. Sen hade jag sagt att jag var gravid.
    Och gå med i facket om du inte redan är med!

Lycka till på RUL. Jag var igår och fick se en liten tjej göra kullerbyttor.
    Och lycka till med jobbet!
  • nyponbuskar

Tack för tipsen! Jag jobbar på arbetsförmedlingen, vilket ju är en väldigt stor myndihet.. Och de borde inte vilja hamna i blåsväder om att ha sparkat någon som är gravid.. Och jag älskar verkligen jobbet!! Och det var 350 sökande, så de borde ju se någon kompetens med mig!!

Grattis till lyckat rul och till en tjej :) :) jag längtar så till vårt!!

• Mini 82

Angie, grattis till att du fick rätt och förlåt för sent svar. Har tydligen missat att det skrivits i tråden:) skyller på gravidhjärnan.
    Vi klarar ekonomin okej, jag har A-kassa och min man jobbar så det går iaf. Letar också bara kortare anställningar nu men har nog egentligen gett upp. Känns ok att inte jobba tre månader till.
    Grattis till lyckat Rul och den lilla tösen vi väntar en liten gosse!!

Lycka till med allt

Svar på tråden Uppsagd från provanställning pga graviditet