• mliabel

Hur hög puls vid träning är okej som gravid??

Jag är i v.27 och är rädd för att träna allt numera. Man ska var försiktig med magmusklerna, akta fogarna, inte för mycket tryck på de redan belastade benen och så klart, inte för hög puls.

Jag har inte den bästa konditionen till att börja med, och vet faktiskt inte vad min vanliga maxpuls ligger på. Det jag vet nu är att min puls som gravid ligger på mellan 160-170 på crosstranern i 10 km/h. Så ganska lugnt tempo men rätt så hög puls ändå. Har en vilopuls på 80.

Vad är okej att ligga på? Eftersom det känns som jag belastar kroppen så mycket nu med styrketräning vore det kul att få gå på crosstranern i alla fall. Men vill ju inte ge barnet syrebrist.

• Svar på tråden Hur hög puls vid träning är okej som gravid??
  • maaammaaa

Pulsen ska ligga under 150 om man är gravid och kring 35. Vad en 27 åring tål, ja du tala med en gymfysioterapeut

• Tesdy

Någon sa till mig att man inte skall överstiga 140 men det gör jag bara jag går i en trappa. Sen tror jag det är väldigt individuellt för vi alla har olika max pulser. Jag som 36 åring har en ovanligt hög maxpuls för min ålder. Skall enligt alla tabeller ligga på 194 men ligger mer rätt i 210...

Som maaammaaa skriver så låter 150 mer troligt att utgå ifrån. Sen så får man känna efter själv.

• mliabel

Okej tack! Tror jag också har en rätt hög maxpuls normalt. Ligger som sagt i 170 när jag går i medeltempo på crosstrainern. Cyklade på en skittcykel idag. Då ligger jag runt 120-130. Får fortsätta med det.

• Snart 3 barnsmamma

Pulsnivån har de frångått då det är individuellt. Om du är van att träna så är det bara attköra så länge det känns bra.

Jag kör crosstrainer 2-3 ggr/vecka och går efter orken. Styrketränar 3-4 ggr/vecka och då med så stor belastning jag orkar och kör det som känns bra. Är gravid med min tredje och denna gång ska jag hålla igång ända till slutet vilket jag inte gjort med de andra två. Denna gång har jag inga fogproblem eller rygg vilket hjälpt av all träning

http://saraleven.blogspot.com

• maaammaaa
    Snart 3 barnsmamma skrev 2012-03-22 12:22:51 följande:

Pulsnivån har de frångått då det är individuellt. Om du är van att träna så är det bara attköra så länge det känns bra.

Jag kör crosstrainer 2-3 ggr/vecka och går efter orken. Styrketränar 3-4 ggr/vecka och då med så stor belastning jag orkar och kör det som känns bra. Är gravid med min tredje och denna gång ska jag hålla igång ända till slutet vilket jag inte gjort med de andra två. Denna gång har jag inga fogproblem eller rygg vilket hjälpt av all träning

saraleven.blogspot.com

Min fysioterapeut sa att gravida ska inte använda stora vikter. Det är många övningar som man ska undvika som gravid, om du inte gjort det så gå och tala med en fysioterapeut på ditt gym.
  • Snart 3 barnsmamma
    maaammaaa skrev 2012-03-22 12:30:49 följande:
    Min fysioterapeut sa att gravida ska inte använda stora vikter. Det är många övningar som man ska undvika som gravid, om du inte gjort det så gå och tala med en fysioterapeut på ditt gym.
    Hänger mer ihop med om du är van att träna eller inte. Har 39 dagar kvar på min graviditet och kört med tunga vikter. Stora skillnaden  denna graviditet mot förra är att jag inte har haft ont alls, inte i rygg eller fogar. Är noga med tekniken. Fokus på axlar, rygg, armar för överkroppen och ben, rumpa och stabiltetsövningar för nedre.
    Känner min kropp väl (är även utbildad massageterapeut).
Svar på tråden Hur hög puls vid träning är okej som gravid??