• nile10

Barn med hög feber,hur gör ni på natten?

När min dotter får hög feber vill hon sällan dricka. Nånting alls. Har försökt med det mesta,glass,saft,vatten,mjölk,festisar, dricka själv, pipmugg, sugrör, osv
    Hon är inte så jätte bra på att dricka annars heller.
    Nu har hon haft feber sen i torsdags. Idag steg den upp till 40 grader.  
    Var till vårdcentralen där de konstaterade att hon inte hade streptokocker i halsen, men snabb sänkan var lite för höjd. Läkaren gav de vanliga tipsen,febernedsättande,avsvällande näsdroppar,högt sängläge mycket att dricka osv.
    Jag har idag fått tvingat i henne vätske ersättning med den medicinspruta. hon drack lite själv när feber var som värst. Hon piggnade till på kvällen men ville inte dricka. Vägrar glass.
    Kissat dåligt. 
    Jag är orolig att hon ska bli uttorkad.
    Jag funderar på hur ni brukar göra på natten?
    Hon hade 38,5 innan jag gav henne febernedsättande inför natten. 

• Svar på tråden Barn med hög feber,hur gör ni på natten?
  • JenJa

Om hon sover gott så tycker jag inte du behöver göra nått. Vaknar hon och är ledsen och somnar inte och har feber så erbjud nått att dricka och kanske ytterligare nått febernedsättande.

Eller va det något annat du tänkte på?

• Ramborg

Jag skulle inte oroa mig så länge hon kissar normalt. Gör hon det?

42.
  • nile10

Hon kissar dåligt. Men är inte längre lika slö som hon var tidigare idag.

• TwistedSister

Du måste försöka få i henne mer vätska då så hon inte blir uttorkad. Ge lite i taget, ofta. Saft eller juice eller vad hon nu tar, med tesked om det skulle vara så. Om mina barn har hög feber så brukar jag ha dem hos mig på natten och halvsova lite till och från för att hålla koll så inte de får feberkramp eller så, det kanske är helt överdrivet men så gör jag. Tycker det är jätteläskigt.

• TwistedSister

38,5 är egentligen inte så hög feber för små barn, då kan man nästan skippa febernedsättande om de inte har ont eller allmäntillståndet är dåligt. Men uppemot 40 grader brukar jag ge febernedsättande.

• Pirum

Du kan testa att ge mer dricka ca en timme efter att du gett febernedsättande. Då bör den ha fått full effekt och då kan det vara lättare att få i henne dryck. 

• nile10
    TwistedSister skrev 2012-03-12 21:07:24 följande:
    Du måste försöka få i henne mer vätska då så hon inte blir uttorkad. Ge lite i taget, ofta. Saft eller juice eller vad hon nu tar, med tesked om det skulle vara så. Om mina barn har hög feber så brukar jag ha dem hos mig på natten och halvsova lite till och från för att hålla koll så inte de får feberkramp eller så, det kanske är helt överdrivet men så gör jag. Tycker det är jätteläskigt.

Det är ju just det. Hon dricker ingenting. isglass funkade igår. Jag får försöka tvinga i henne vätska med medicinspruta men hon spottar ut det mesta ändå. Nä 38,5 är inte mycket egentligen. Men det var läkaren som tyckte att jag skulle ge henne alvedon var 4:e timma för att hon var så hängig och för att "förebygga" nästa febertopp.
  • TwistedSister
    nile10 skrev 2012-03-12 21:15:57 följande:
    Det är ju just det. Hon dricker ingenting. isglass funkade igår. Jag får försöka tvinga i henne vätska med medicinspruta men hon spottar ut det mesta ändå. Nä 38,5 är inte mycket egentligen. Men det var läkaren som tyckte att jag skulle ge henne alvedon var 4:e timma för att hon var så hängig och för att "förebygga" nästa febertopp.
    Ja men var hon hängig så är ju allmäntillståndet dåligt. Du får bara bita ihop å tänka att du ska ha i henne vätska, hon kanske spottar ut det mesta men lite får hon väl i sig och många bäckar små om du ger henne ofta. Tills du ser att hon kissar normalt bara men du behöver nog inte väcka henne för att dricka på natten om hon kissat någorlunda idag i alla fall (typ minst 3 gånger läste jag nånstans).
  • hannis

Vi ger massor vätska på dagen och har med en flaska vatten till natten. Vaknar sonen får han vatten och sover han hela natten så låter vi honom sova.

• virre85

När mina barn haft feber och jag har börjat ge feber nedsättande har jag ofta ställt klockan under natten för att ge mer febernedsättande när det är dags, men detta är för att jag varit så rädd för feberkramper som jag hade när jag var liten. Dessa kommer ju när febern åker upp och ner har jag fått berättat för. Så jag har velat försöka hålla febern jämn. Mina har dock väldigt lätt för att komma upp i 40grader så fort alvedonen släpper.

Fast nu var ju detta väldigt ot, sorry. Ang vätska har jag gett vatten iom att jag ändå varit uppe, men har de sovit har jag inte försökt väcka dom. Mina dricker dock bra när de har feber.  

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Paincake

Min son fick virushalsfluss när han var dryga året och tokvägrade att dricka. Efter ett par dygn med 40 graders feber blev han uttorkad och vi fick åka in och vätska upp honom på sjukhuset i några dagar. Alla frågade om vi testat glass, saft och allt... Och, ja. Det hade vi gjort. Flera gånger om, t o m och han stenvägrade.

Men till slut träffade vi en ängel till undersköterska som tänkte lite utanför boxen. Hon frågade om vi hade testat att ge honom torra kex för att han skulle bli törstig och det funkade! Så det är mitt tips till dig: Mariekex och vanligt vatten. 

Lycka till! 

• Ramborg
    Paincake skrev 2012-03-12 21:46:52 följande:
    Men till slut träffade vi en ängel till undersköterska som tänkte lite utanför boxen. Hon frågade om vi hade testat att ge honom torra kex för att han skulle bli törstig och det funkade! Så det är mitt tips till dig: Mariekex och vanligt vatten. 

Lycka till! 

O så smart. Vad glad jag blir över såna kloka människor. Tack för tipset!
    42.
  • nile10
    Paincake skrev 2012-03-12 21:46:52 följande:
    Min son fick virushalsfluss när han var dryga året och tokvägrade att dricka. Efter ett par dygn med 40 graders feber blev han uttorkad och vi fick åka in och vätska upp honom på sjukhuset i några dagar. Alla frågade om vi testat glass, saft och allt... Och, ja. Det hade vi gjort. Flera gånger om, t o m och han stenvägrade.

Lycka till! 

Imorgon står det göteborgs kex på min inköpslista! Tack för tipset!
  • Physical
    nile10 skrev 2012-03-12 22:15:11 följande:

Imorgon står det göteborgs kex på min inköpslista! Tack för tipset!

Gick det bra med kexen?
  • nile10

Det funkade hyffsat första dagen. Då Toog hon flaskan själv och drack ett par klunkar då och då. Andra dagen så tyckte hon att det gick lika bra att ära kex utan att dricka... Nu vet hon mycket väl vart kakpaketet är! :)

Svar på tråden Barn med hög feber,hur gör ni på natten?