Hur mycket får era barn sova på dagen när de är sjuka?
Ni med barn som inte längre sover på dagen när de är friska, får de sova så mycket de vill på dagen? Och i så fall, somnar de ändå på kvällen?
Vår treåring har aldrig haft särskilt stort sömnbehov och vi tog bort dagsömnen vid 2,5 år och då blev läggningarna på kvällen jättebra. Sen dess har vi dock tex alltid fått planera bilåkning sent på dagen noga osv, hon somnar lätt i bilen och då blir läggningen lätt väldigt långdragen. Normalt sett somnar hon på 5-10 min när vi släckt lampan och läst och pratat färdigt men sover hon på dagen blir det lätt en halvtimma innan hon somnar.
Idag hade hon feber, ganska hög antagligen för hon var påtagligt påverkad. Hon somnade i min famn mitt på dagen och sov till hon vaknade själv, 45 min senare. Sen somnade hon i soffan vid 16.30 och väcktes av maken vid 17 då det kändes väl sent att sova. Sen fick hon alvedon vid 18 och blev betydligt piggare.
Hon ville lägga sig vid 20 när vi brukar lägga henne men sen har jag suttit där i mörkret med henne i en timma, hon låg stilla och försökte somna men kunde inte. Antagligen för att hon sov där vid 17-tiden. Jättejobbigt för oss båda!
Hur gör ni sådana här dagar?