• Alexi

Hur mycket får era barn sova på dagen när de är sjuka?

Ni med barn som inte längre sover på dagen när de är friska, får de sova så mycket de vill på dagen? Och i så fall, somnar de ändå på kvällen?

Vår treåring har aldrig haft särskilt stort sömnbehov och vi tog bort dagsömnen vid 2,5 år och då blev läggningarna på kvällen jättebra. Sen dess har vi dock tex alltid fått planera bilåkning sent på dagen noga osv, hon somnar lätt i bilen och då blir läggningen lätt väldigt långdragen. Normalt sett somnar hon på 5-10 min när vi släckt lampan och läst och pratat färdigt men sover hon på dagen blir det lätt en halvtimma innan hon somnar.

Idag hade hon feber, ganska hög antagligen för hon var påtagligt påverkad. Hon somnade i min famn mitt på dagen och sov till hon vaknade själv, 45 min senare. Sen somnade hon i soffan vid 16.30 och väcktes av maken vid 17 då det kändes väl sent att sova. Sen fick hon alvedon vid 18 och blev betydligt piggare.

Hon ville lägga sig vid 20 när vi brukar lägga henne men sen har jag suttit där i mörkret med henne i en timma, hon låg stilla och försökte somna men kunde inte. Antagligen för att hon sov där vid 17-tiden. Jättejobbigt för oss båda!

Hur gör ni sådana här dagar?

• Svar på tråden Hur mycket får era barn sova på dagen när de är sjuka?
  • tackförfisken

Så mycket och så länge dom vill.Blir det problem med nattsömnen ( inte ofta här ) så får det bli det. Är man sjuk så är man....
    Sover väldigt gärna själv om jag är sjuk så...

• Whitetrash86

jag låter min dotter sova så mycket hon vill och behöver. Sen om hennes vanliga sovtider rubbas bryr jag mig inte om...

• Natulcien

Sonen har bara haft feber en gång, och då var han bara 9 månader. Men redan då var det så att han max fick sova 1 timme på dagtid för att kunna somna i rimlig tid på kvällen.
    Men när han hade feber fick han sova när han ville. Han sov 4-5 timmar den dagen. Och natten blev ganska orolig och knasig. Men sömn hjälper ju till i tillfrisknandet, och det är ju det viktigaste! Att en natt eller två blir sömnlösa får man ta, tänker jag.

• canmamma

Barnen får sova så mycket de behöver och vill när det är sjuka. Det innebär ibland att nätterna och kvällarna blir lite stökigare om de har kryat på sig, men det känns inte rätt att hålla en sjukling vaken. Jag brukar planera in febernedsättande så att de är piggare under dagen och även kanske försöka engagera barnet i lugna lekar för att hålla det vaket, men vila är ju bra för tillfrisknandet. Hoppas att din dotter kryar på sig snart!

• myway

Precis så mycket som dom behöver. Jag anpassar mig efter dom. För mig är det inte jätte nog exakt när dom somnar på kvällen. Bättre att dom blir friska då.. Just nu är både min 4åring och 9åring vakna som exempel..

jag säger bara vad jag tycker
  • Paincake

Det beror på hur sjuk sonen är. Lite feber och förkylning, då får han sova lite längre än vanligt (max två timmar) på dagen och gå och lägga sig lite tidigare på kvällen.
    Vi magsjuka, hög feber eller om han är mycket påverkad, då får han sova när han vill.

Han fyller två år idag, förresten  

• Eva 081

Han får sova stå mycket som han vill. Är man sjuk behövs sömnen för att kroppen ska få vila och möjlighet att återhämta sig. Tänk vad hemskt att inte få sova själv när man har så där riktigt hög feber

• Alexi

Jag vill bara vara tydlig med att självklart är vila viktigt för tillfrisknandet. Men då är det ju en avvägning mellan dagsömn och nattsömn också. Jag är uppvuxen med att ibland ta en alvedon innan kvällen vid feber för att nattsömnen ska bli bättre. '

Problemet här är ju att hon vill gå och lägga sig sin vanliga tid och man kan ju inte tvinga henne att vara uppe. Men sen måste jag sitta där i mörkret med henne tills hon somnar... Vilket inte är något som helst problem i vanliga fall men när det tar en timme är det rätt jobbigt.

• PetraD

Är de sjuka får de sova precis så mycket som de behöver, bra med sömn om de är sjuka ju

• myway
    Alexi skrev 2012-03-12 21:42:29 följande:
    Jag vill bara vara tydlig med att självklart är vila viktigt för tillfrisknandet. Men då är det ju en avvägning mellan dagsömn och nattsömn också. Jag är uppvuxen med att ibland ta en alvedon innan kvällen vid feber för att nattsömnen ska bli bättre. '

Problemet här är ju att hon vill gå och lägga sig sin vanliga tid och man kan ju inte tvinga henne att vara uppe. Men sen måste jag sitta där i mörkret med henne tills hon somnar... Vilket inte är något som helst problem i vanliga fall men när det tar en timme är det rätt jobbigt.
    Men ditt barn är sjuk, vad gör det om du får sitta där en timme? Det är ju inte så att det är varje dag.. Låt henne ligga i soffan hos er då, eller på en madrass där ni/du är.
    jag säger bara vad jag tycker
  • mandelblomma

då får de sova hur och när de vill...sömnen är oftast den bästa medicinen .

• eliten

Självklart så mycket de behöver, plågar inte ett sjukt barn med att hållas vaken. Sedan kanske man får vara vaken på natten för att barnet inte kan sova men det är ju bara att anpassa sej..

• Gotlänning

Individuellt men vid sjukdom skall dem sova så mycket dem vill/behöver, ta det lugnt med Alvedonen bara då febern faktiskt fyller en funktion och inte bara är där för skojs skull.

If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
  • Anna1972

Barn som är sjuk måste få sova hur mkt och länge dom vill.Mina barn får iaf göra det :) Även vi vuxna brukar bli medtagna vid sjukdom så varför skulle inte barnen bli det...

• Gotlänning
    Anna1972 skrev 2012-03-13 06:16:27 följande:
    Barn som är sjuk måste få sova hur mkt och länge dom vill.Mina barn får iaf göra det :) Även vi vuxna brukar bli medtagna vid sjukdom så varför skulle inte barnen bli det...

Enda skillnaden med ungarnas feber är att dem fattar inte varför man helt plötsligt blir trött.

Dem känner inte gränserna utan kör på tills toppen slår in sen när den släpper så är dem igång igen och så håller galningarna på som vi en gång gjorde... grabben är givetvis inte en sån, fullt ös sen ZzZzZzZz och sen på det igen men börjar lugna sig nu med åldern.
    If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
  • jojjo78

Mina får sova hur mycket dom vill. Jag har lärt mig att man blir fort friskare om man får sova mycket!!!

• wildaandersson

Mina barn får sova så mycket dem vill när dem är sjuka såklart. De flesta vuxna sover ju en del dagtid när dem är sjuka varför skulle inte barn få det. Och att få sitta med sitt barn en timme (ändå ganska tidigt på kvällen) är ju ingenting. Mysig stund med sitt barn....Det blir vad man gör det till.

Vår annorlunda vardag med xtra speciellt barn
  • Mrs Firren

Även vi låter den sjuka treåringen sova när det behövs. I förrgår sov han en timme på förmiddagen, igår tre timmar på eftermiddagen. Inga problem med kvällsläggningen trots det. Vi tror att sömn är viktigt för att bli frisk. Skulle kvällsläggningen bli lidande - so be it, bara han blir frisk.

• Alexi

Tack för era svar! Självklart är det ok om läggningen tar lite tid någon gång men mysstund att sitta och stirra i ett mörkt rum vill jag inte påstå att det är. Och neka ett barn att gå och lägga sig känns ju väldigt konstigt så att skjuta fram läggningen är ju inte så enkelt.
    Natten blev kort för henne då hon vaknade kl 06 idag och somnade närmare 21.30. Så det är ju det där att om sömn är viktigt så är väl nattsömnen viktigast, det är ju den som är lång och sammanhängande.

Svar på tråden Hur mycket får era barn sova på dagen när de är sjuka?