• Äldre 12 Mar 21:43
    6219 visningar
    42 svar
    42
    6219

    olika avdelningar på dagis?

    Mina killar har full koll på varandra,
    hela tiden.

    Idag när jag hämtade på dagis (jo jag vet förskolan)
    så kom det fram två fröknar och frågade lite
    försiktigt om vi skulle kunna separera killarna och
    de börjar gå på varsin avdelning.
    De tyckte att det kunde vara bra för att de ska bli in egen,
    bilda egna vän relationer med andra osv.
    Jag tyckte det lät jättebra!
    Det rör sig om ca 2-3 timmar om dagen de är ifrån varandra..
    de kommer fortfarande lämnas på samma avd, hämtas på samma avd,
    ha utelek ihop och sova ihop, då avdelningarna sammarbetar!

    Hur har ni gjort?


    (: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • Svar på tråden olika avdelningar på dagis?
  • Philip­pa
    Äldre 12 Mar 21:46
    #1

    Jag hade särat på dom.... utan att tveka.

  • Äldre 12 Mar 21:55
    #2

    Jag jobbar på förskola men har inga egna tvillingar. Jag ser bara fördelar med att sära på dem av nämnda anledningar.

  • mandel­blomma
    Äldre 12 Mar 22:03
    #3

    nej skulle faktiskt aldrig sära på dem! Om det nu inte är ett problem att de skulle vara för tighta och helt beroende av varandra.
    Enligt någon tvillingartikel/forskare eller vad det var så bekräftade han i alla fall att man inte ska sära på så små tvillingar utan se styrkan de har av varandra i stället.
    Att sära på små tvillingar är lite som att separera små bebisar från mamman....
    Men visst om det vore ett problem jo då övervägde jag såklart det.
    men min spontana tanke är nej helst inte.

    Mina killar är 3½ och går på samma dagis, men de är där indelade i varsin liten grupp när de har mindre grupper.
    De sitter vid olika matbord och jag upplever i dagsläget inte att de skulle gynnas på något sätt av att delas.

  • Äldre 13 Mar 07:39
    #4

    Nej. Här med att ha sina syskon är en trygghet :) dom har hela livet på sig att hitta egna kompisar när Dom kommer till skolan så blir det mer naturligt . Och som mandel blomman sa om Det inte finns ett problem som Gör att man måste tänka till att tex en hemmas för en annan alltid översätter . Mm Men gör det som känns bäst för er. Lycka till

  • mandel­blomma
    Äldre 13 Mar 08:03
    #5
    Sommar08 skrev 2012-03-13 07:39:26 följande:
    Nej. Här med att ha sina syskon är en trygghet :) dom har hela livet på sig att hitta egna kompisar när Dom kommer till skolan så blir det mer naturligt . Och som mandel blomman sa om Det inte finns ett problem som Gör att man måste tänka till att tex en hemmas för en annan alltid översätter . Mm Men gör det som känns bäst för er. Lycka till
    jag känner också att det ligger lite i tiden att man trycker på att " de ska bli sin egen individ", att det är hur ska jag säga...bra att vara egen, självständig och att man glömmer bort den enorma trygghet det medför att ha ett syskon och i synnerhet en tvilling med sig.
    När mina enlingar gick på dagis valde vi syskondagis även till dem, storasyster var 4 år och lillebror 1½ år, att göra det annorlunda med tvillingarna skulle kännas helt fel.
    Jag är också övertygad att de kan "frigöra" sig så småning om från varandra, men tvillingar _har_ speciella band som i många fall gynnar dem i livet.
    Ex så har studier visat att tvillingar har mindre frekvens av psykisk ohälsa, man spånar i att det kan bero på just denna enorma trygghet tvillingar får genom varandra som stärker dem även om de växer upp under dåliga förhållanden.
    Nu menar jag inte ( bäst att skriva Flört ) att tvillingar som delas på dagis blir psykiskt sjuka! Jag tror absolut det blir bra ändå om man känner att de blir för tighta men har svårt att förstå att man redan vid 2 års åldern kan se det som ett problem.
  • Äldre 13 Mar 10:05
    #6

    Det jag ser på förskolor jag arbetat på med tvillingar är att det är ganska vanligt att den ena "passar" upp den andra, detta gäller även syskon. De söker inte andra vänner för de har varandra. Ofta tycker jag att utvecklingen går mer framåt när man särat på dem. Det gäller så klart inte alla men de flesta jag möt

  • Äldre 14 Mar 08:49
    #7

    våra kilalr är visserligen bara 14 månader, men inte en chans att jag skulle sära på dem för de stormtrivs när de är där tillsammans, men blir lite osäkra om bara ena är där.
    det går visserligen bra om de är själva med, men inte samma sak.
    De har varit tillsammans från att de blev till i magen och jag vill hålla det så. Min styvfar är tvilling och förlorade sin tvilling exakt ett år innan mina killar föddes. Att se honom så nerslagen av att förlora sin tvilling gjorde ont. han har förlorat andra syskon, men att slitas ifrån sin tvilling var det värsta som någonsin hänt honom. Jag tycker det är bra att de har varandra för de har trygghet i varandra, men sen har vi inga problem med dem så heller.

    vill ha dem i samma fram tills de blir så stora att de själva säger att de inte längre vill. får se hur det blir när de skall börja skola, men vill nog ha dem i samma klass också.
    Förstår att många vill sära på dem för att de ska bli egna individer och inte bli tvillingarna, men jag tror också att det då behövs av omgivningen att förstå att även fast de råkar vara tvillingar så är det två olika individer med starka band till varandra.
    Jag blir irriterad när familjen frågar "hur är det med tvillingarna". istället för att fråga specifika namn eller bara säga barnen. på det dagis de går på är de väldigt duktiga på att säga att nu kommer M & M och inte tvillingarna osv.

  • mandel­blomma
    Äldre 14 Mar 14:42
    #8
    Dohgon skrev 2012-03-14 08:49:55 följande:
    våra kilalr är visserligen bara 14 månader, men inte en chans att jag skulle sära på dem för de stormtrivs när de är där tillsammans, men blir lite osäkra om bara ena är där.
    det går visserligen bra om de är själva med, men inte samma sak.
    De har varit tillsammans från att de blev till i magen och jag vill hålla det så. Min styvfar är tvilling och förlorade sin tvilling exakt ett år innan mina killar föddes. Att se honom så nerslagen av att förlora sin tvilling gjorde ont. han har förlorat andra syskon, men att slitas ifrån sin tvilling var det värsta som någonsin hänt honom. Jag tycker det är bra att de har varandra för de har trygghet i varandra, men sen har vi inga problem med dem så heller.

    vill ha dem i samma fram tills de blir så stora att de själva säger att de inte längre vill. får se hur det blir när de skall börja skola, men vill nog ha dem i samma klass också.
    Förstår att många vill sära på dem för att de ska bli egna individer och inte bli tvillingarna, men jag tror också att det då behövs av omgivningen att förstå att även fast de råkar vara tvillingar så är det två olika individer med starka band till varandra.
    Jag blir irriterad när familjen frågar "hur är det med tvillingarna". istället för att fråga specifika namn eller bara säga barnen. på det dagis de går på är de väldigt duktiga på att säga att nu kommer M & M och inte tvillingarna osv.
    Jag tror kanske att det kräver lite mer av personalen och det är nog helt enkelt enklare att dela på dem!
    Jag känner som du där att tvillingar ÄR ju syskon med speciella oftast närmare band, varför inte se det som något positivt som är en styrka för dem i stället för att utgå från att det är något negativt och svårt att bli en egen individ?
    Klart de blir en egen individ, men den individen _har_ en mycket nära relation i sin tvilling!
  • Äldre 14 Mar 16:25
    #9

    Ja tycker att det är helt ok om dagis delar dom små i olika aktivitets grupper under dagen men absolut inte alltid !!

  • Äldre 14 Mar 17:45
    #10

    jag tycker detta känns bra!
    Det rör sig om 2-3 timmar per dag resterande tid är avdelningarna tillsammans :)
    Tror till viss del att det underlättar för personalen att ha dem isär och givetvis har de säkert
    tagit med det i sina diskussioner om hur de vill ha det kontra vad som är bra för killarna.

    Nu kommer dagarna se ut ungefär såhär:
    ca tider..
    07 kommer till dagis
    08 delar de upp sig i olika hus
    0930-10 utelek! då leker de tillsammans!!
    11:30 går in och äter lunch på resp. avd.
    12 samlas igen och sover middag ihop!
    sen spenderas eftermiddag och mellis tillsammans
    15 åker vi hem :)

    jag hade inte velat ha dem separerade hela dagen, detta känns super!


    (: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
Svar på tråden olika avdelningar på dagis?