Sommar08 skrev 2012-03-13 07:39:26 följande:
Nej. Här med att ha sina syskon är en trygghet :) dom har hela livet på sig att hitta egna kompisar när Dom kommer till skolan så blir det mer naturligt . Och som mandel blomman sa om Det inte finns ett problem som Gör att man måste tänka till att tex en hemmas för en annan alltid översätter . Mm Men gör det som känns bäst för er. Lycka till
jag känner också att det ligger lite i tiden att man trycker på att " de ska bli sin egen individ", att det är hur ska jag säga...bra att vara egen, självständig och att man glömmer bort den enorma trygghet det medför att ha ett syskon och i synnerhet en tvilling med sig.
När mina enlingar gick på dagis valde vi syskondagis även till dem, storasyster var 4 år och lillebror 1½ år, att göra det annorlunda med tvillingarna skulle kännas helt fel.
Jag är också övertygad att de kan "frigöra" sig så småning om från varandra, men tvillingar _har_ speciella band som i många fall gynnar dem i livet.
Ex så har studier visat att tvillingar har mindre frekvens av psykisk ohälsa, man spånar i att det kan bero på just denna enorma trygghet tvillingar får genom varandra som stärker dem även om de växer upp under dåliga förhållanden.
Nu menar jag inte ( bäst att skriva

) att tvillingar som delas på dagis blir psykiskt sjuka! Jag tror absolut det blir bra ändå om man känner att de blir för tighta men har svårt att förstå att man redan vid 2 års åldern kan se det som ett problem.