Hej TS
Förstår precis hur du känner, är själv mammaledig som slutar i maj och måste hitta jobb. Är ssk men pga att jag är ensamstående på heltid kan jag bara jobba dagtid, och det är fel tid i mitt yrke känns det som. Jag ansöker om alla slags jobb, men det är inte så lätt. Så jag förstår din oro inför framtiden.
Morsan har lite samma problem som du. Hon är ekonom men pga språket så jobbar hon som timvikarier inom hemtjänsten. Eftersom alla inom omsorg behöver ha utbildning, så pluggar hon nu med sina 55 år till undersköterska och blir klar i Maj. Regeln var att om man fått ihop ett visst antal timmar under 2 år så garanteras en tillsvidareanställning och morsan är såååååå nära.
Men nu så plötsligt ändrades regeln, att man ska ha ännu mer timmar, som man dessutom har gjort åt en som har anställning (alltså extratimmarna räknas inte längre) och det inom 5 år. Morsan vet aldrig om hon har jobb imorgon och var sååå nära en anställning. Nu kastas allt hopp omkull igen.
Så morsan bestämde sig för att leta annat jobb, MEN om hon nekar ett jobb inom kommunen pga för långt jobbväg, fel tider (hon är oxå ensamstående) mm, så nollställs timmarna hon sammlade. Om hon tar ett sommarvikariat inom landstinget, är risken stor att hon inte får komma tillbaka.
Jag tycker så synd om henne och jag tycker att systemet dem har här är helt sjukt. Det finns studier att mer och mer folk blir sjuka pga denna påfrestningen, att vara utsatt för en sån osökerhet och ångest inför framtiden, leder till större kostnader för landet pga alla sjukskrivningar. det måste ändras.