Little Ms Chatterbox skrev 2012-09-13 10:08:29 följande:
Känn efter varför det är viktigt att han slutar med tumsugandet.
Är det för att ni inte vill att han ska bli retad, är det för tändernas skull? Hur mycket autism har han? Kommer han alltid vara helt udda (i brist på bättre ord) eller med anpassning kommer han klara sig som vilken vanlig människa som helst i samhället? Vad kommer det verkligen betyda för honom och er föräldrar om att han suger på tummen hela livet?
Som jag ser det, jag har ingen rätt till att komma med någon åsikt egentligen men... Någon som är unik, speciell, behöver inte följa sociala regler samhället har satt upp för att passa in, de har ingen längtan eller behov av det heller. Varför ska man då sträva efter det? Om man ser lite krasst på det så är det ju ett stort energi och resursbortfall att lägga en massa tid och ork på just det här problemet om det inte är viktigt.
(Tänker korgmetoden, Explosiva Barn av Ross W Greene)
Tumsugande kan bara vara en dålig ovana, tummen bara råkar slinka in för att man inte har något annat för sig just då. Med tanke på hur extra svårt det är att bryta en ovana för någon med autism så blir det ett större projekt som kräver mer planering att arbeta bort än om barnet inte hade haft autism.
Men det kan också vara något som för honom är en ventil, ett sätt att hantera stress, en slags hyperaktivtet, något som hänger ihop med autismen, en del gillar att snurra på saker, er son gillar att suga på tummen.
Då kan man ju angripa det på ett annat håll, jag har inte jobbat med det men läst om det. Hur man ersätter en vana med någon annan som är bättre, mer acceptabel. Det här heter något, eller tillhör någon viss träningsmetod. Men jag vet som sagt inte mer än vad jag här skrivit här om det.
Jag tror att jag hade valt någon av följande metoder om jag hade stått inför samma problematik.
Tänk på att det inte är någon beprövad eller som någon expert lärt ut, utan bara tankar från mig. En specialpedagog med mycket kunnande inom Autism kanske skulle säga att det är helt fel. Men här kommer det:
* Börja att göra ett schema över när han FÅR suga på tummen. Läggdags, en stund efter skolan, innan maten eller vad som är lämpligt i ert fall.
Gör klart över hur länge stunden som man får suga ska gälla, använd timstock om ni har det. Schema och kontrakt med regler.
Gör många tillfällen och sen allt efter som, under en lång tid så minskar ni tillfällena och tiden.
Eller
* Kan man tänka sig att använda sig av själva tumsugandet som en belöning. När han har gjort rätt, tex skoluppgift, hållit data tiderna eller gått upp på morgonen utan problem så får han suga på tummen i X minuter som belöning. Samma här, schema, regler och ett kontrakt.
Sen, ok, det är inte bra för tänderna, de kan hamna snett och skapa onödig smärta och andra problem som kan vara svårare att ta hand om i just det runt autism.
Då kan man få hjälp från tandläkaren. (jag hade en kompis som sög på tummen, hennes, något bryska pappa sa till tandläkaren att göra en tandställning med "gäddatänner i" han var en äkta dalslänsk bonde

, det gjorde ont i gommen på henne när hon sög men det sket hon i, man vänjer sig sa hon

Tror hon var 12-13 år vid den tiden och jag är inte säker på att hon slutade helt med tumsugandet, tror jag "kom på" henne flera gånger när vi var vuxna så er son är inte den ende

)
Ser nu när jag har skrivit en massa att tråden är gammal så det här kanske är helt inaktuellt men någon annan kanske har nytta av det.
Ha en bra dag!
Superstort tack! Massor av bra tankar här, och ja som förälder till barn med AS så lär man sig att man måste tänka praktiskt och att man bara ska jobba med de problem som verkligen är viktiga och betyder något.
Han ligger väldigt nära normalgränsen vilket både är bra och dåligt. Bra eftersom det finns områden han inte har tydliga svårigheter med och dåligt för att de krav som ställs på honom kan vara som för vanliga barn och därmed orimliga.
Vi har kommit en bit på väg och tror att tummen bara används under på kvällen i sängen och på natten.