• Havsjungfrun

Doppresent till kille?

Vi ska snart döpa vår son och nu börjr de inbjudna fråga vad vi önskar oss till honom. Vi tycker att det är jättesvårt! Vill att det ska vara något som han kan ha som minne i framtiden. Vi gillar inte alla dessa ramar och grejer i tenn. Det enda vi kommt på är dopsked (jag har använt min väldigt mycket, även i vuxen ålder), fin kniv (har vi givit min sambos systersöner med namn och datum ingraverade) och ljusstakar. Någon som har några bra tips???

• Svar på tråden Doppresent till kille?
  • elvatolv

Födelsedagståg (ett tåg med ljus i och en siffra som motsvarar det år barnet fyller, finns upp till 10, så barnet kan ha det i 10 år)

Sagoböcker

Sångböcker

Bil som de kan sitta på vid 1-årsålder

Sparbössa

Barnstol/barnpall

• Havsjungfrun

*Puffar* OBS! Vill att det ska vara något som han kan ha som minne i framtiden.

• HelenN

Har själv ställt liknande fråga precis då vi oxå döper vår kille snart! Det enda jag kommit på själv är en Id bricka. Där kan man ju byta ut kedjan efterhand som han växer och på så vis alltid ha den!

Hjälper till att puffa!

• Dixie

Min son fick i doppresent bla en graverad fickplunta, aktier, en broderad tavla med hans födelsedatum + vikt och längd, fotoalbum, silverask att stoppa första tanden han tappar i, speldosa.

• tildan

Barnens först bibel tycker jag är en fin doppresent. Ina fick den av sin morbror och det har vi sen härmat och gett till andra barn som döpts. (trodde barnet fick en sån av kyrkan men det fick de tydligen inte...)

• Erika

Vår son fick bl a

Aktier
    Fickplunta
    Servettring med ingraverat namn
    Sago Cd.skivor med sagor för honom när han blir 7-8 år
    Bostadssparande
    Ljustakar
    En barometer

opch sen en massa barngrejer typ servis, sagoböcker, speldosa m.m

• Doriath

jag slår ett slag för böcker. Det finns så många jättefina sagoböcker att spara på och njuta av.
    Elsa Beskow tycker jag är fantastisk

Fickplunta? Vilken mysko grej att få till sitt spädbarn. Eller är det till föräldrarna för att de ska klara jobbiga nätter?

• Dixie

men mycket av sakerna barnen får är ju tänkt som minnessaker, att man ska spara dem, därav en fickplunta! en servettring eller ljusstakar är ju tex inte heller något ett srädbarn har nytta av!

• Erika

Haha, ja man kan ju undra över fickplunta men efter som TS fågade efter saker som inte bara var under barnåren så är det en kul idé tycker jag själv.

Fickpluntan får vår son efter det att han är myndig....kanske senare beror på mogenhet. Men vi tyckte det var en kul doppresent.

• lakristrollet

En sak som jag tycker är rolig för både tjejer och killar tycker jag är små trätåg som man kan sätta ljus i. I dessa ingår siffror som man kan använda när de fyller år. När vår dotter döptes i helgen, så fick hon ett trätåg med djur som gick och höll varandra i svansen. Jag har sett liknande med bilar och tåg också. Jättekul att använda på barnens födelsedagskalas under hela uppväxten.

Svar på tråden Doppresent till kille?