• skogsvitter

Hur får jag dottern blöjfri på dagen?

2,5 år, nej det är verkligen inte för tidigt! Våra har varit blöjfria och torra vid 1½ år, äldsta lite tidigare än så till och med. Som flera redan poängterat, du måste ju våga satsa och lita på att hon kan och är redo. Någon mobbing för att man är utan blöja kan jag då aldrig tänka mig, det kommer i byxorna ibland för alla barn, det är inget konstigt men det betyder inte att de behöver ha blöja på sig tills de är 8-9 år gamla!

• skogsvitter

Du kanske inte kan kräva det hela tiden, blöja kan ju vara bra i början när de är ute tex, sådant får ju de själva ta ställning till. De har ju haft andra barn som tränats så de vet ju vad det är frågan om, men du kan självklart säga att du vill det. Du måste ju naturligtvis ha en dialog med förskolan men som jag förstod var det ju de som föreslog potträningen till att börja med? Varför skulle de då sätta sig på tvären om du ber dem att låta henne vara utan blöja? Kan verkligen inte se varför du inte skulle våga lämna henne utan blöja, och då förklara det att "nu har vi börjat lite här och tänkte se hur det går, så vill att hon är utan även här". Det är ju inte svårare än att bara göra det.

Svar på tråden Hur får jag dottern blöjfri på dagen?