Flingor (Cornflakes, Frosties, Special K, Kalaspuffar, Havrefras) - när tycker du att man kan ge sitt barn flingor?
Min kompis ger sin 10-månaders bebis frukostflingor. Ok eller inte?
Min kompis ger sin 10-månaders bebis frukostflingor. Ok eller inte?
Jag ger det aldrig. Massa socker och skit, som inte hör hemma i ett frukostmål. Skulle jag ge nåt i den stilen skulle det vara egengjord müsli. Jag är ingen sockerfanatiker, utan kan gärna ge socker då och då, men inte till frukost.
Varför?
Några att pilla med som är i lagom storlek och inte fastnar i halsen skulle jag kunna ge, men inte ett helt mål. Bättre med gröt då...
Men min son fick havrefras som godis från att han var 1½ tills han var knappt 3 och fattade att syrran fick ngt annat på lördagarna.
Vår son får lite vanliga cornflakes i yoghurten ibland, tillsammans med frön/müsli.
Alla andra sorters flingor (puffar och sånt supersött) får han som "godis" om han vill ha det, men det blir sällan.
Våra har ätit havreringar från frebaco från det att de kunnat tugga det (läter man dem ligga ett tag i fil så mjuknar de så då kan de äta ganska tidigt).
Söta flingor som typ kalaspuffar tycker jag aldrig är ok som frukost varje dag. Däremot är jag inte rabiat, när mormor och morfar vaktat barnen hade det kommit hem ett paket "start" och det fick barnen äta upp men när det är slut så är det slut och fylls inte på utan då är vi tillbaka på havreringarna.
Det beror väl på vad det är för flingor? Eddie har ätit Weetabix ganska länge, och äter nu ofta o/lättsockrade flingor. Köper fler-/fullkornsversioner. Han får då i sig en bra fukost och står sig till mellis/lunch. Helt ok tycker jag.
Ingen större skillnad på flingor och gröt fast frosties eller kalaspuffar skulle jag inte ge alls. Frosties innehåller t ex 25 gram socker/ 100 gram och Havrefras 11 gram socker /100 gram. Frosties har 2,5 gram fibrer/100 gram och Havrefras 14 gram fibrer/100 gram. En viss skillnad alltså...
Min son äter havrefras till frukost varje dag. Gröt och välling vägrar han nämligen att äta. Han är 2 år.
Kan tänka mig att min dotter kommer få det när vi bor på hotell, vi har aldrig sånt hemma så i vanliga fall blir ju svaret aldrig.
Beror ju naturligtvis helt på vad det är för märke, du kan omöjligt klumpa ihop alla dessa i en och samma kategori. Vissa är rena sockerbomber och extremt onyttiga, vissa är tvärtom en väldigt bra kolhydratskälla som kan jämföras med tex gröt eller smörgås. Jag röstade 8 månader. Eftersom vi vuxna äter flingor så har vi alltid det hemma och barnen har båda fått det tex i yoghurten, även så tidigt. Kalaspuffar, frosties och annat slisk skulle jag aldrig ge till mina barn, inte som 1-åringar och inte som 7-åringar heller.
Nu äter vi inte sånt hemma hos hos, eftersom vi föredrar gröt eller fil/yoghurt+müsli. Men vanliga Corn Flakes eller Havrefras är väl helt okej att ge måttligt av i den åldern om man vill. Däremot är ju Frosties och Kalspuffar bara skit och inget man vill ge barn i någon ålder öht.