• Themis

Skolan som välkomnar med tvång?

Okej, nu måste jag höra om någon annan har det så här, detta tyckte jag var lite störande:

Sedan terminens början har vi fått veta att skolan ska ha öppet hus 9.30-12, det är nu lördag 24 mars.

Idag fick jag detta i mailen:

ÖPPET HUS! 24 mars, kl 9.30-12

På Öppet hus är alla välkomna! Elever och personal kommer att visa upp X- skolan och vad vi hittar på här. På programmet finns undervisning , uppträde, fika etc.

Dagen är obligatorisk, precis som en vanlig skoldag. Den 22 maj kommer eleverna att kompenseras för att ha deltagit på Öppet hus. Har eleven förhinder att närvara ska blanketten ?Ansökan om ledighet för elev? lämnas till klassföreståndare.

Varmt välkomna!

--

1. Om de nu ska införa skolplikt på en lördag så kunde de väl ha meddelat det vid terminens början?

2. Ingen har sagt något om innehållet i detta, jag tog för givet att det som förr i världen var en möjlighet att gå dit och tala med lärarna, inte någon sorts fest. Tråkigt om man hade planerat annat redan och därmed missat något som kanske skulle vara kul för ens barn att vara med om. Nu går han i ettan och så små är inte engagerade i uppträdande etc, så vi kan inte vänta oss att få höra om detta på annat sätt.

3. Jag känner mig inte "välkommen" när jag är tvingad att vara någonstans vid vite av att behöva greja med blanketter, känns bara irriterande med den formuleringen.

4. Varför kunde man inte göra detta på skoltid om de ändå ska vara komplediga sedan?

Så:

Är jag en gnällkärring eller är det någon annan som tycker att informationen kunde varit bättre här? Och tycker ni det är okej att införa obligatoriska lördagstimmar?

Full frontal nerdity.
  • Svar på tråden Skolan som välkomnar med tvång?
  • Duckan

Spontant känns det fel att kalla det öppet hus om det är obligatoriskt.

• Duckan

Och nej, jag skulle inte uppskatta den sortens verksamhet på en lördag. Söndag mer okej, men inte tvinga mig till sånt en lördag. Helger är heliga för mig.

• Themis
    Duckan skrev 2012-03-13 16:44:50 följande:
    Och nej, jag skulle inte uppskatta den sortens verksamhet på en lördag. Söndag mer okej, men inte tvinga mig till sånt en lördag. Helger är heliga för mig.
    Ja, jag tycker nog det också. Och om de sen VET detta från terminens början, varför inte spela ut korten på en gång?

Nu tio dagar innan är det ju ganska lätt hänt att man har någon födelsedag eller annat inbokat, vi har saker båda helgerna runtom t ex.

Och som du sa, Öppet hus är verkligen inget som jag känner är obligatoriskt, snarare borde man väl kalla det "Obligatorisk informationsdag" eller nåt ditåt.
    Full frontal nerdity.
  • Duckan

Lägg det på en eftermiddag/kväll på en vardag istället tycker jag.

• lykantrophona

Det här fanns redan när jag gick i grundskolan. Visst ska man informera i tid, men barnen får ju ledigt istället på en annan dag. Jag ser inte riktigt problemet, de har ju bara flyttat en skoldag, och på alla skoldagar så ska man vara där.

• Themis
    lykantrophona skrev 2012-03-13 16:53:06 följande:
    Det här fanns redan när jag gick i grundskolan. Visst ska man informera i tid, men barnen får ju ledigt istället på en annan dag. Jag ser inte riktigt problemet, de har ju bara flyttat en skoldag, och på alla skoldagar så ska man vara där.
    Jag har aldrig hört talas om detta, faktiskt, det var inte så när jag gick i skolan.

Men om nu "alla" vet detta, varför kalla det för öppet hus och varför inte skriva ut direkt vid terminsstart att då SKA ni vara där?
    Full frontal nerdity.
  • mirre67

Vad är egentligen problemet?? Eleverna får ju ledigt en annan dag istället så det är ju inget att bråka om. Att de lägger det på en lördag är ju självklart för att så många som möjligt ska kunna komma utan att behöva ta ledigt från sina jobb. EN enda lördag ska man väl ändå kunna ställa upp i tre timmar?? Om de hade lagt en sån här dag på en vanlig vardag så hade det väl blivit en massa gnäll över att alla föräldrar som ville inte kunde vara med eftersom de var tvugna att jobba.

• Duckan

Barnen får en ledig dag ja, men jag då? Jag är inte intresserad av att vara tvingad till lördagsaktiviteter pga skolan.

• sextiotalist
    lykantrophona skrev 2012-03-13 16:53:06 följande:
    Det är inte bara att flytta en skoldag, man anpassar sitt liv efter att man är ledig på helgerna, det kan vara aktiviteter som barnen har, tom ett läger som man har betalt för. Det kan var fester och annat som man planerat in. Någon släkting som fyller jämt, så har man dyr tågbiljett bokad. Det kan tom vara så att den som arbetar oregelbundet är ledig då och man planerat något trevligt för hela familjen (inkluderat då syskon)

Sådant planerar man inte må-fre, men en helg, men däremot helger. 
  • sextiotalist
    Themis skrev 2012-03-13 16:54:38 följande:
    Jag har aldrig hört talas om detta, faktiskt, det var inte så när jag gick i skolan.

Men om nu "alla" vet detta, varför kalla det för öppet hus och varför inte skriva ut direkt vid terminsstart att då SKA ni vara där?

Har inte heller mött det, eventuella extraaktiviteter lades på kvällstid och var frivilliga.
Svar på tråden Skolan som välkomnar med tvång?