• Anonym (Hjälp!?)

36 år - håller jag på att hamna i klimakteriet?!

Jag längtar efter att å ett barn, jag har sällskap men inte så pass seriöst ännu att jag vill försöka få barn med honom. Jag är 36 år och vet att jag inte har så mycket tid på mig. Men vill inte stressa fram något.

Jag har märkt under ett års tid at min menscykel har börjat bli kortare. Förr var den regelbunden 28 - 30 dagar. Nu kan den vara 25 - 27 dagar. Ibland känner jag inte heller av lika tydligt att jag har ägglossning som innan. I lördags så började brösten ömma på dag 21 i menscykeln!! Rynkar på näsan Idag på dag 24 börjar jag känna mensvärk....Min partner förstår inte att jag blir ledsen på grund av detta men jag är jätteledsen! Det känns som att min kropp håller på att "lägga av" och att jag kanske inte kan få barn längre.

Har någon annan fått kortare menscykel? Hur länge hade ni det innan mensen slutade helt? Jag har förstått att ägglossningen slutar innan mensen slutar och min gynekolog sa at det är vanligt att menscykeln blir kortare när man närmar sig 40. Jag känner mig bara gammal, oproduktiv och värdelös....som att mitt liv snart är slut.      

Inte kan jag väl ha hamnat i klimakteriet redan? Min mamma hamnade i det vid ca 50 års ålder.   

• Svar på tråden 36 år - håller jag på att hamna i klimakteriet?!
  • saga114

Du bör nog gå till din gynläkare och kolla detta. jag fick veta för fyra veckor sedan att jag är på väg in i klimakteriet och jag är 36 år.
    Har du inte tidigare några egna barn så finns det hjälp att få där du inte behöver betala.
    Men ta inte ut något på förhand... gå och kolla dig först.

Lycka till    

• Anonym (Hjälp!?)

Jag har just varit till min gynekolog och hon sa bara att det är vanligt att menscykeln blir kortare när man närmare sig 40 iget mer. Hon konstaterade att jag har ägglossning.

Hur kollar man upp att man håller på att gå i klimakteriet? Hur märkte du det?  

• Tina lind

Usch vad jobbigt! :( Min mamma är 46 och hennes menscykel började strula för ett år sedan, började bli kortare och ibland längre (från att ha varit som en klocka). Då fick hon som svar av gynekolog att det är ett tecken på att hon börjar komma in i klimakteriet, kortare eller längre menscykel (om man haft en regelbunden dvs) var ett av de första tecken fick hon veta då. Gjorde de någon mer koll? Känns ju viktigt att veta om man håller på att komma in i klimakteriet eller ej så man har chans att få hjälp! (en släkting kom in i klimakteriet när hon var 32, det uppdagades när hon sökte hjälp pga problem med att bli gravid, hoppas det inte är så för din del!)

• ldis

Men visst kan man väl kontrollera äggdepåerna nu? Jag vill minnas att jag har en bekant som gjorde det för att se hur "lång tid hon hade på sig".

• Bling1975

För mig började det redan vid 35. Be att få ta TSH och AMH prover. Om din gyn inte är bra på fertilitet så sök dig till någon som pysslar med det.

Stitch längtar efter Lilo
  • Anonym (Hjälp!?)

Usch...blir ju lite rädd att det ska vara så nu för mig. Kan man göra något för att förhindra det?

• sextiotalist
    Anonym (Hjälp!?) skrev 2012-03-14 15:34:04 följande:
    Jag har just varit till min gynekolog och hon sa bara att det är vanligt att menscykeln blir kortare när man närmare sig 40 iget mer. Hon konstaterade att jag har ägglossning. Hur kollar man upp att man håller på att gå i klimakteriet? Hur märkte du det?  

Det senare kan mycket väl stämma, jag fick kortare cyklar vid 40, har först nu (ungefär 10 år senare) börja komma in i klimateriet. För drygt ett år sedan hade jag fortfarande ägglossning och en mens som var som en klocka. Då hade jag helt enligt läkarboken 28 dagars, innan dess (för 10 år sedan) hade 35-dagars
  • saga114

jag fick ta en massa blodprov...... och konstaterades då att äggstockarna var på väg att "luckras" upp

Det är också bra om du kollar ditt tsh... ett förlågt eller för högt värde kan medför att det är svårt att få barn 

• Bling1975
    Bling1975 skrev 2012-03-14 15:45:43 följande:
    För mig började det redan vid 35. Be att få ta TSH och AMH prover. Om din gyn inte är bra på fertilitet så sök dig till någon som pysslar med det.
    Skrev fel, menade FSH och AMH.
    Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden 36 år - håller jag på att hamna i klimakteriet?!