• Senna

Ensam hemma och 8 år

I vilken ålder har ni kunnat lämna era barn ensamma hemma och hur länge?

Själv har jag en son på snart 8 och han är mindre och mindre intresserad av fritids, vill hellre hem efter skolan. Det mesta han har varit ensam är 3 timmar i sträck. Undrar om man belastar honom med för mycket ansvar? Svårt det där, särskilt när de själva vill.....

• Svar på tråden Ensam hemma och 8 år
  • elsewhere

Min mamma gjorde bedömningen hos oss, och lämnade mig hemma när jag var väldigt liten för att jag hatade dagis mest av allt. Bara det fanns mackor, telefonnumret till mamma och pappa på jobbet och en LP-spelare så klarade jag mig jättefint. Brukade leka tills hon kom hem från jobbet vid lunch (och jag tyckte alltid att det var skönt att vara hemma ensam).

Hur känner din son? Tycker han det känns okej att vara ensam i några timmar? Om han inte haft något emot att vara hemma de där tre timmarna så tycker jag att han kan avgöra. 

• en glad

Om 8-åringen vill själv, ni bor tryggt och han kan nå er på telefon så skulle jag inte tveka. Låt honom försöka!

• Vinterankan

Är ju upp till barnet. Jag tyckte det var läskigt att vara själv i vårt knakande hus när jag var 8 och var hos min bästa kompis vars mamma var hemma efter skolan. Men jag skulle inte tveka att lämna min dotter ensam när hon är i den åldern om hon skulle vilja det.

• Senna
    elsewhere skrev 2012-03-14 00:24:45 följande:
    Min mamma gjorde bedömningen hos oss, och lämnade mig hemma när jag var väldigt liten för att jag hatade dagis mest av allt. Bara det fanns mackor, telefonnumret till mamma och pappa på jobbet och en LP-spelare så klarade jag mig jättefint. Brukade leka tills hon kom hem från jobbet vid lunch (och jag tyckte alltid att det var skönt att vara hemma ensam).

Hur känner din son? Tycker han det känns okej att vara ensam i några timmar? Om han inte haft något emot att vara hemma de där tre timmarna så tycker jag att han kan avgöra. 
    Nej, han har inget emot att vara själv. Känns tryggt att han säger ifrån de gånger som han inte vill. Då får han vara kvar på fritids. Vi bor tryggt och han har tillgång till telefon. Jag var mest nyfiken hur ni gjorde. 

Själv var jag ensam hemma från 6 års åldern (fick ha hemnyckel) men det är för att mina föräldrar inte hade några större valmöjligheter....därför jag blev som jag blev hahhahaha. Nä, men jag gillade aldrig det riktigt, jag vande mig till slut men det var inte lätt.
  • elsewhere

Ja samma här, haha. Jag hatade dagis så mycket att jag bara grät och grät hela dagarna tills jag fick åka hem, så jag fick helt enkelt vara hemma istället. Mamma var tvungen att jobba halvtid (hade ju hus och fyra barn!) och pappa hade långa dagar. Men det gick ju jättebra att vara ensam! Alla gånger jag gjorde något dumt så var syrran med, haha!

• millie2

jag tycker att man är tok för liten att vara hemma själv längre stunder i den åldern! Det är ju inte bara det att om dom hittar på något dumt det kan ju börja brinna, inbrottstjuv ! Man ska ju inte tänka så mycket på allt negativt men det kan ju hända, tycker inte att det går att jämföra med när vi va små för tiderna förändras.

• Vinterankan

Tror inte det är fler bränder eller inbrottstjuvar mitt på dagen nu än vad det var när vi var små... Skulle en 11-åring klara av att slåss med en tjuv bättre än en 8-åring?

• millie2
    Vinterankan skrev 2012-03-14 18:16:36 följande:
    Tror inte det är fler bränder eller inbrottstjuvar mitt på dagen nu än vad det var när vi var små... Skulle en 11-åring klara av att slåss med en tjuv bättre än en 8-åring?
    Just dom exp är ju det samma i dag som för men det finns ju andra grejer som är värre nu än innan!
  • Analoga

Jag tycker då att en 8-åring är alldeles för liten för att vara ensam så långa stunder! Skulle nog välja att ha honom på fritids minst ett par år till.

• Tigerlilja

Vår 6 åring (fyllar sju i maj) har varit ensam hemma några gånger när sambon hämtar mig på jobbet ibland. Det tar max 30 min fram och tillbaks.
    Är det sent så sover han (vi har sagt om han vaknar så kan han bara slå på en film tills vi kommer hem) och är det på eftermiddagen sitter han oftast och leker med gubbar, spelar tvspel/DS eller nåt annat kul.
    Nog kan han gå i skåpen och ta en kaka men annars sköter han sig mycket bra själv kortare stunder.

• elsewhere

Jag tycker att man helt klart får göra den bedömningen utifrån barnet självt. Är barnet osäkert, hittar på hyss, behöver hjälp eller bara veta att man är hemma, ja då kanske han inte ska vara hemma själv. Sen finns det ju barn, (som mig, haha!) som leker tyst och snällt så att mamma tillochmed var tvungen att gå upp med några timmars mellanrum för att se att jag ens var hemma. Pysslade på rummet, tog en macka, tittade på TV.

Vet inte vad skillnaden skulle vara idag, hemmet är ju detsamma, och pedofilerna krälar ju för det mesta inte runt hörnet på husen. Ta med elsladden till datorn hemifrån om det nu skulle vara oro för dumheter på nätet. 

• 3 barns mamma84

Dottern är 6½år blir 7 år i Juni.
    Hon är hemma kl 15.00-15.30 beror på hur snabbt hon cyklar.
    När jag hämtar Lillebror från dagiset ca 10 dit o tillbaks så e hon hemma.
    Om jag skulle gå till grannen (hon vet var hon bor) så antingen kommer hon eller så ringer hon min mobil.
    Och hon har varit hemma många ggr o det vill hon också.
    Hon låser dörren o öppnar inte till någon om jag inte säger till innan.     

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Nihilisten

Jag tycker inte att man är för liten när man är 8 år, fast det beror ju självklart på barnet. När jag var barn så gick jag aldrig på fritids, utan jag fick en hemnyckel som 7 åring och tog mig hem själv och var hemma i ca 3-4 timmar innan mina föräldrar kom hem. Det hela gick jättebra och min nu 7 åriga dotter tar bussen hem från skolan själv (vi bor på landet) och är hemma ungefär lika länge som jag brukade vara. Det har hon valt själv och hon vet att hon kan ringa oss eller gå över till grannen om det är något. 

Det är bara med hjärtat man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen.
Svar på tråden Ensam hemma och 8 år