omföderskor: har era förlossningar börjat på liknande sätt?
Berätta?
Berätta?
Ja har dem nog. Börja med värkar på bägge barnen och dem fick sticka hål på hinnan inne på förlossningen.
Enda skillnaden va att första barnet tog 12 Tim från det att vi åkte in och barn 2 tog 6 Tim.
Nej, inte det minsta lika.
Första började med vattenavgång, fick sättas igång till slut eftersom värkarbetet inte startade nog snabbt efter det, hon föddes 17 h efter igångsättningen (3½ dygn efter vattenavgång).
Andra började med att slemproppen gick, någon dag senare fick jag värkar och sen gick det rätt snabbt, det tog runt 4-5 timmar från det jag började fatta att det var riktiga värkar tills hon var ute.
Tredje började med vattenavgång (misstänker jag, dock inte bekräftat), sen sega dagar med värkar nu och då och till slut blev det akutsnitt eftersom de upptäckte att bebisen låg fel (ansiktsbjudning).
Nr 1 och 3 har börjat med vattenavgång utan värkar. (ettan läkte först lite lite och sen gick vattnet ordentligt några timmar senare ff utan värkar)
Nr 2 började med enbart värkar och vattnet gick vid 10 cm.
Nr 4 började med litet vattenläckage, sen knepiga svårtolkade värkar och vattnet gick vid 10 cm.
Nr. 1: Vattenavgång
Nr. 2: Värkar, vattnet gock först när hinnorna togs och jag var helt öppen.
Ska bli spännande att se hur det startar denna gång.
Exakt lika. Vattenavgång v 37+1, båda födda 37+3 (spontana värkar 48h efter vattenavgång med 1an, igångsatt med värkstim. 48h efter vattenavgång med 2an). Inga som helst känningar innan vattenavgången någon av gångerna.
Det har varit ganska lika, måste jag säga. Jag blev igångsatt i v 36+1 med första barnet, eftersom jag hade haft vattenavgång nästan fyra veckor tidigare. Jag skulle ha blivit igångsatt i v 35+3 med andra barnet p g a minskad aktivitet i magen ... men det blev ett kejsarsnitt i stället, eftersom det inte gick att vända bebisen rätt.
ja rätt lika, fick småsmå värkar i ca ett dygn med båda två. Båda hade väldigt sega hinnor som inte ville gå sönder, och på första tog de hål (fast det hade nog gått själv), men på andra fick den gå sönder själv. Krystvärkarna startade så fort vattnet gått med båda, sedan tog den 14min med första, under 1min men andra =)
Inte alls. Men båda gick väldigt snabbt. <och båda gick över tiden, 4 resp. 6 dagar.
Första började med att slemproppen gick och några timmar senare fick jag värkar som väldigt fort blev väldigt intensiva. Vattnet gick, som en explosion inne på förlossningen och direkt efter fick jag krystvärkar. 6 timmar efter första värken så var hon ute.
Andra började med att vattnet gick, inga värkar. 3 timmar senare kom värkarna. 4 timmar efter första värken så var hon ute.
Åh denna ggn vill jag att vattnet går först. Hade varit kul att uppleva hemma haha
nej den första började smygande med värkar
den andra började med vattenavgång o sen kom värkarna smygande