• Tvåbarnsmamma1012

Pop

Hej!

Jag har en fundering angående ytterkläder!

Berätta gärna för mig hur ni klär era barn vad gäller pop kläder.

Sommar:

vår:
    höst:
    vinter:

När använder man skalkläder osv. Är helt vilse vad gäller detta

Har en skaloverall som är tunnt fodrad från ellos behöver man en sådan om man har pop skal jacka och byxa.

Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Pop
  • Tvåbarnsmamma1012

som tex nu hur kläder ni era barn. ha ni fortfarande vinter overallen eller har ni fodrad skaloverall

• Tvåbarnsmamma1012

ingen som har nå bra förslag som är vana polarn och pyret användare

• la dolce vita

Skalkläderna är vind- och vattentäta och kan användas i stort sett året runt, om man på vintern har fleece eller ullunderställ under. Annars använder vi skaljacka- samt byxa på vår, sommar och höst. Fungerar hur bra som helst. På vintern har vi kört med fodrad skaloverall, alltså en overall som också är vind- och vattentät men med ett uttagbart fleecefoder. När det var som kallast hade vi byggt på med lager på lager undertill.

Vi bor i Skåne, och nu använder vi skaljacka och skalbyxa, har en windstopper fleece under skaljackan än så länge. Har tagit bort fodret på skaloverallen, tycker den fungerar utmärkt vid lek i tex sandlåda då det inte finns glipor som sanden kan komma in i . Jag har två barn, de är 5,5 samt 17 månader och de har i stort sett likadan uppsättning kläder.

• Tvåbarnsmamma1012
    la dolce vita skrev 2012-03-14 18:37:16 följande:
    Skalkläderna är vind- och vattentäta och kan användas i stort sett året runt, om man på vintern har fleece eller ullunderställ under. Annars använder vi skaljacka- samt byxa på vår, sommar och höst. Fungerar hur bra som helst. På vintern har vi kört med fodrad skaloverall, alltså en overall som också är vind- och vattentät men med ett uttagbart fleecefoder. När det var som kallast hade vi byggt på med lager på lager undertill.

Vi bor i Skåne, och nu använder vi skaljacka och skalbyxa, har en windstopper fleece under skaljackan än så länge. Har tagit bort fodret på skaloverallen, tycker den fungerar utmärkt vid lek i tex sandlåda då det inte finns glipor som sanden kan komma in i . Jag har två barn, de är 5,5 samt 17 månader och de har i stort sett likadan uppsättning kläder.
    vi bor i örnsköldsvik och än så länge är det snö men slask. vad använder du för kläder när det är slask väder. har noll koll på hur jag ska klä min dotter. så jobbigt för jag känner mig så himla dum. men har du skaloverallen på henne på sommaren eller. hur är det med dagis. fungerar skal kläderna lika bra som galon kläder eller måste man komplettera med galon set. är så pass dyra kläder så vill veta att det räcker med deras kläder.
  • la dolce vita

Vi använder skalkläderna vid snöslask, och galon behövs inte. Det är bara att tvätta av skalkläderna, så är de i stort sett som nya.

Vi använder inte overallen på sommaren, det blir alldeles för varmt. Då har vi istället skaljacka eller windstopper om det behövs.

• Tvåbarnsmamma1012
    la dolce vita skrev 2012-03-16 09:59:13 följande:
    Vi använder skalkläderna vid snöslask, och galon behövs inte. Det är bara att tvätta av skalkläderna, så är de i stort sett som nya.

Vi använder inte overallen på sommaren, det blir alldeles för varmt. Då har vi istället skaljacka eller windstopper om det behövs.
    tänkte mest om det är lite halv grått och disigt, elelr att det har regnat. användet du då skalkläderna på somamren...
  • TvåTrollungar

Vi bor i Skellefteå och använder skalkläder vår, sommar och höst. På vintern har vi vinteroverall! Skalisarna används i stället för galon i regn men passar lika bra en solig vårdag då det blåser lite, så regnar det på sommaren används skalisar

• Indianica

Du kan läsa på deras hemsida www.polarnopyret.se hur man "ska" använda deras kläder.

Jag använder mest skaljackan som regnjacka (jodå, det går!) för jag tycker det är lite hårda i materialet så mina barn har softshelljackorna på vår och höst och så har de en windfleece bara som sommarjacka t ex på kyligare sommarkvällar. Wildfleecen kan man (Om man vill) också fästa i skaljackan, så den blir varmare t ex på hösten, om man vill ha skaljackan då.

Skalbyxorna är typ som galonbyxor fast i tyg och de använder vi på höst och vår som lekbyxor utomhus, alltså när det är plusgrader och för varmt med fodrade täckbyxor. Skaloverall har jag aldrig testat, föredrar tvådelat.

• Indianica
    Tvåbarnsmamma1012 skrev 2012-03-26 07:58:57 följande:
    tänkte mest om det är lite halv grått och disigt, elelr att det har regnat. användet du då skalkläderna på somamren...
    Det har hänt att vi använt dem på försommren, men på sommaren har de nog inte använt så där jättemycket hos oss, då vill barnen helst ha så lite kläder som möjligt. Jag brukar själv sällan ha skaljacka på sommaren, jag föredrar en tunnare kofta eller fleece.
  • Sarah84

Vi använder nästan uteslutande Pops ytterkläder till barnen.

Nu har vi bara skalkläder, inget under mer än vanliga kläder. Mina barn är väldigt varma av sig. Annars har de en fleecè under. Samma gäller på hösten. Sommaren har de knappt ytterkläder alls, mer än ws (windfleecè) 

Vintern används vinteroverall, med fleece under om det är jättekallt, annars klarar sig våra barn i endast overall.

Galon används i princip aldrig   

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • MIC

Vi använder alltid polarns skalbkläder och nuförtiden det är mellan 5-10 grader har vi skalbyxor, skiljaktig med windstopperfleece under. Viss tycker att det är klumpigt men det fungerar bra för oss. Lite varmare då har jag en tunnare fleece under. Runt tio grader då har jag oftast windstoppefleecen och skalbyxor, vid regn eller ruggigt väder skaljacka och skalbyxor. Världens bästa plagg! Vi har aldrig galon...

Isak - min solstråle - 080701
  • Margaux

Idag var det kallt hos oss, ca 1 grad och stark vind. Då hade min 2 åring tunn ull underst, en ullfrottéoverall från Pop och skal byxor/jacka. Mössa, vantarna tog han av sig.

• Konvaljen

Idag har vi det kring noll grader och mina barn är klädda såhär:

4-åringen: skalbyxor, vindfleece, skaljacka, vattentäta skalvantar. Under byxorna och utanpå strumpbyxorna har hon vanliga mysbyxor.
    Sonen på 20 månader är klädd likadant men har tunna fingervantar av den enkla anledningen att han blir tokig av att ha tumvantar.

Skalkläder är så himla bra och funkar jämt. Vi har dock galonisar också, mina barn gillar geggamoja och det är faktiskt enklare att spola av galonbyxor med vattenslangen...:)

Svar på tråden Pop