• smurfan73

Någon kunnig på strumpstickning??

Jag vill så himla gärna lära mig sticka sockar. Så sagt o gjort, jag köpte strumpstickor och kollade böcker och nätet och fick till hur man ska lägga upp. Tänkte att jag skulle provsticka lite, så jag började nebart med vanliga räta maskor. Tänte se hur det blev och har ännu inget sock.mönster och behöver öva mig lite.

Men, döm av min förvåning då det efter nån centimeter visade sig att det ser ut som slätstickning???? HUR kommer detta sig Förvånad Fattar ingenting? Behöver man alltså inte sticka räta/aviga på strumpstickor??

Vore tacksam för svar :)    

• Svar på tråden Någon kunnig på strumpstickning??
  • Elaifiknow

Nej, eftersom du hela tiden har arbetet som om det vore rätt (alltså stickorna i förhållande till garnet). Du kan ju sticka aviga och räta, men då blir det ju inte slätstickning.  

• Fia 28

Vet inte om jag riktigt förstår hur du menar. Stickar man endast rätstickning så blir det ju just det, endast rätstickning? Man stickar ju runt runt och inte fram och tillbaka.

Alltså, de flesta strumpor brukar ha två räta, två aviga etc till skaftet. Först när man kommer till hälen och foten övergår man till endast räta maskor.

• smurfan73

Aha, tack snälla för svar. NU fattar jag, det är för att man stickar RUNT..... Då blir det så. Där kom den aha-upplevelsen. :)  Tack snälla för svar. Ja, drops brukar jag gå in på, de har otroligt fina saker. Nu ska jag bara leta upp ett mönster till ett par fina, enkla sockor. Då var det problemet löst, det är ju underbart när man kan fråga så här. Dessutom är jag ganska nybörjare, och ingen i min släkt stickar speciellt mycket. Toppen!

Tack igen :)  

• Ingrid1989

hej!
    Vet inte ifall tråden är aktuell än. Lärde mig sticka sockor och vantar i höstas och har hållit på nonstop sedan dess.
    har allt i färskt minne + en massa bra anteckningar så hör gärna av dig ifall du behöver enkla nybörjar tips=)

Gjorde nyss min första babysocka, fytusan så pilligt.. (gjorde den på att annat mönster än de större så de ska passa smååå klumpiga fötter bättre)

Svar på tråden Någon kunnig på strumpstickning??