Matteratsi skrev 2012-03-19 21:37:17 följande:
Men hallå! Vad är det som hindrar alla nollor här från att se bortom sig själva? TS frågar om surrogatmödraskap skall vara tillåtet, inte om någon kan tänka sig att vara det.
Den grundläggande frågan är: Vad skall man få göra med sin kropp och det kroppen kan producera? Tag ställning till följande:
1. Ska det vara tillåtet att hyra ut, dvs ta emot pengar, sin livmoder för en graviditet?
2. Ska det vara tillåtet att sälja ägg för pengar?
3. Ska det vara tillåtet att hyra, dvs betala pengar, en livmoder för en graviditet?
4. Ska det vara tillåtet att köpa ägg?
5. Idag är det tillåtet att sälja sperma för pengar (man får 300-500 kr). Ska det fortsatta vara så (betänk vad du svarat på fråga 1 och 2)?
6. Riksdagen planerar att öka möjligheterna att köpa sperma genom att singelkvinnor ska få insemineras. De får då betala c 3000 kr för en behandling, vilket inkluderar sperman och en plastspruta. Ska det fortsatt vara tillåtet (betänk vad du svarat på fråga 3 och 4)?
7. Idag är förbjudet att köpa sex. Ska det fortsatt vara så (betänk vad du svarat på fråga 3, 4 och 6)?
8. Idag är det tillåtet att hyra ut sin kropp för sexuella syften (sälja sexuella tjänster). Ska det fortsatta vara så (betänk vad du svarat på fråga 1, 2 och 5)
Bra sammanfattning. Själv tror jag det är ofrånkomligt att det blir en del exploatering så fort man får en hyfsad ekonomisk ersättning för alltifrpn punkt 1 till 8. (Tänkte själv att timpenningen för sperma var ganska hygglig.) Därför ska nog staten akta sig jäkligt noga vad man väljer att stå bakom och inte, om man vill att samhället ska vara hyfsat konsekvent (och det vill iaf jag). Jag är tveksam till IVF för andra än heterosexuella par och tror inte på att hyra livmoder heller.