• JennyPenny

Säga till andras barn? Har jag begått något oförlåtligt?

Jag har en dotter som är väldigt blyg och försynt. Hon har svårt att säga ifrån till kompisar som inte är snälla och isället blir hon ledsen och ännu mer tillbakadragen.

Sedan en tid har hon en ny kompis som hon leker och har ganska kul med. Men ofta sker allt på kompisens villkor. Om inte min dotter vill leka samma lekar eller om hon också vill vara med och bestämma så "hotar" kompisen med att hon inte vill vara kompis med min dotter längre.
    Detta förekommer mitt framför näsan på både mig och kompisens föräldrar, men de säger aldrig ifrån. Själv har jag försökt att inte lägga mig i utan hoppats på att de ska prata med sitt barn om hur man beter sig mot en kompis. Det sker dock aldrig och för varje gång barnen leker så har jag och min dotter mått allt sämre eftersom hon alltid blir överkörd utan att någon vuxen tar hennes parti.

Så tillslut orkade jag inte höra tråkningarna längre utan sa ifrån, eftersom barnets egna föräldrar inte gjorde det. Jag skällde inte men jag sa i saklig ton "det är inte skysst att säga så till en kompis".

Då tog det hus i helvete. Föräldrarna anklagar mig för att ha skällt på deras barn. Det har blivit så infekterat att vi inte längre kan prata med varandra. Vi är av så olika åsikter att det inte går att resonera. Jag anser att det är vilktigt att vuxna visar att det inte är ok att bete sig hur som helst mot varandra, medan de anser att barnen ska klara av sina konflikter själva och att en vuxen aldrig får säga till ett annat barn än sitt eget.

Så säg mig, vad tycker ni? Har jag gjort något förskräckligt? Hur skulle jag ha gjort eller vad kunde jag ha gjort annorlunda?

Att bara låta det passera gång efter gång är ju som att ge ett tyst medgivande till att det är ok att behandla mitt barn så.

Tacksam för era tankar kring detta. 

• Svar på tråden Säga till andras barn? Har jag begått något oförlåtligt?
  • LillaJag06

Jag tycker inte att du har gjort något fel.

Du skällde ju inte på barnet, men du visade/förklarade att man inte säger så till sin kompis

• Litet My

Håller med ovanstående, här pratar vi massor med 6 åruingen om hur man är en bra kompis, och glömmer han det får gärna någon annan påminna.

• Boost

Jag tycker att du gjort helt rätt! I och med att du faktiskt har inväntat flera gånger att hennes föräldrar ska säga nåt.Naturligtvis är det först och främst hennes föräldrar som ska reagera och säga åt henne, men nu när de inte har gjort det så är ju du tvungen att kliva in och göra något åt saken. Dessutom förklarade du ju för henne på ett snällt sätt och inte skällt ut henne.   

• ZuMa

Du gjorde helt rätt. Tyvärr så finns det en del föräldrar som inte tål att någon annan säger till deras barn. Men jag tycker att barn måste lära sig att inte få bete sig hursomhelst utan att någon reagerar. Och om barnet ifråga inte har föräldrar som kan säga till sitt barn, så får väl någon annan göra det. Du gjorde rätt!!

• rutig

Säger vi åt andra vuxna i vår omgivning?

Vi måste bli modigare att säga ifrån i många fler lägen, och särskilt för alla kan inte säga ifrån själva!!
    Sen är det klart man ska anpassa kritiken efter vem som ska kritiseras, och kanske bäst att ta det i samarbete med föräldrarna för att slippa hamna i såna här onödiga konflikter?

Kan det vara så att föräldrarna är arga för att du inte kom till dem?
    Eller är det normalt i deras familj att man hotar varandra?
    Eller känner de sig dumma att de inte fattat själva?

Lycka till!

• Hannah76

Ser inte att du har gjort något fel. Själv skulle jag inte reagera över om någon sa åt mitt barn - dock skulle jag bli galen om någon skällde/skrek på mitt barn.. =)

Pratar du med ditt eget barn också om detta? Hur hon själv kan hantera situationen? För du kan ju inte alltid vara med?

• JennyPenny

Tack. Det känns skönt att höra att jag ni är fler som tycker att jag inte har begått något helt oacceptabelt. I efterhand kan jag ju inse att jag borde ha tagit upp det med föräldrarna i enrum och sagt att deras barns beteende gör min dotter ledsen. Men man tänker inte alltid rationellt och särskilt inte när det gäller ens barn.

Tror aldrig jag kommer att bli förlåten - de har sagt upp bekantskapen med oss efter det här. Lika bra kan jag känna eftersom den kompisrelationen inte var nyttig för min dotter, men för min dotters skull är jag ledsen eftersom hon förlorat en kompis som hon trots allt haft mycket roligt med också.  

• Najje79

Såklart gjorde du rätt. Du måste ju även visa din egen dotter att hon inte blir okej behandlad och att man får säga ifrån. Kan inte dina vänner ta det så kanske det inte är någon bra idé att ni umgås med barnen.
    Vad säger de till sitt försvar? Tycker de verkligen att deras dotter beter sig okej??

Svar på tråden Säga till andras barn? Har jag begått något oförlåtligt?