Punkster: jag vill verkligen poängtera att jag har den största respekt för det arbete både förskole och skolpersonal gör, detta inkluderar självklart även fritidspedagogerna. Ni tar hand om det allra dyraste vi föräldrar har, ofta med alltför knappa resurser. Min man är själv lärare, behörig och legitimerad, och har sett det mesta både i kommunala och privata skolor.
Men precis som Bonanza skriver, så motsvarar ju faktiskt verkligheten ibland, rätt ofta t.o.m, inte vad som står i skollagen. Många kommuner verkar ha glömt vad deras uppdrag med skolan är.
Vad jag kunnat förstå så har min dotters FK tre "arbetspass" i veckan + gymnastik en gång i veckan.
Arbetspassen består i att barnen får jobba i en bok som heter Pixel FK, enligt min mening är detta den enklaste tänkbara "pysselbok" som min dotter kallar det för. Övningarna går ut på att kunna räkna till 10, känna igen och kunna skriva dessa siffror, gruppera, känna igen olika former.. that's it. De har en liknande bok för att lära känna igen alfabetets bokstäver, också den på den mest grundläggande nivån. Läraren läser högt för barnen 10 minuter varje dag under fruktstunden.
Resten av tiden (utom raster) står upptagen som "Väljastund/Eget arbete" på schemat, vilket i praktiken innebär fri lek. Pysslar gör de en gång i veckan. Min dotter väljer ibland att själv läsa en bok på "Välja stunden", men hon har bara fått besöka skolbiblioteket en gång för att välja bok. Hon säger själv att hon läst de böcker som finns i klassrummet och som intresserat henne.
Jag menar inte att fri lek är av ondo, den kan vara mycket utvecklande, inte heller är det tal om att drilla barnen som någon skriver.
Men det kan knappast vara en bra början på skollivet att redan i FK uppleva sån tristess.
Känns mycket tråkigt att varje morgon se dottern släpa stegen efter sig på väg till skolan, på frågor om vad de gjort i skolan under dagen blir svaret, ingenting eller lekt på rasten. Vad gäller Pixelboken och bokstavsboken tycker hon bara att de är tråkiga "jag kan redan allt det där" . Hon har alltid varit både nyfiken och haft lätt för att lära, och behövt mycket stimulans även socialt. Glad, positiv, lugn och reflekterande. Nu utstrålar hon trötthet inför och efter skoldagen.
Och nej, problemet är inte socialt, hon har kompisar hon gillar i skolan och ibland träffar på fritiden.
Vill gärna läsa mer om era erfarenheter av förskoleklassen.
Ångrar nu verkligen att vi inte lät dottern börja direkt i 1 åk i höstas, vilket vi då hade i tankarna.