• Lyckomamman

Vilket pedagogiskt innehåll i era barn förskoleklass??

Hej, behöver input från från er föräldrar med barn i förskoleklass

Dottern började i förskoleklass i höstas. Vi har tydligt märkt att hon är understimulerad och vantrivs. Tycker det är tråkigt.

Vid besök i skolan verkar det som att barnen lämnas själva i stor utsträckning, de har välja stund/eget arbete större delen av dagen. Tycks som om det betyder att de leker, springer runt i korridorerna, bygger lego eller ritar för det mesta, ibland pysselstund.

vi trodde verkligen att förskoleklass innebar ett större pedagogiskt innehåll, dvs där man under strukturerade former introducerade barnen till att börja läsa/skriva/räkna mm mm.

Hur fungerar det i era barns skolor, är förskoleklassen ett "lekis"?

Som det är nu gick hon från en förskola (dagis) med underbar, engagerad personal som mycket medvetet jobbade med att barnen skulle utvecklas och lära sig. 

• Svar på tråden Vilket pedagogiskt innehåll i era barn förskoleklass??
  • Lyckomamman

Ursäkta en del av texten föll bort.

...gick hon till en skola som jag liknar vid frita hela dagen.

Vad göra?     

• Sisisisi

I sonens f-klass är det ordentligt strukturerat och utvecklande. Läraren ser alla barn, de ligger på olika nivå men alla barn får stimulerande uppgifter Det finns en tanke med allt, fri lek är bara på rasterna.

• MD77

Förskoleklass SKA innehålla pedagogisk verksamhet, allt annat är fel, Det har till och med kommit en ny läroplan (inte så mycket nytt sen förra dock). Jag tycker att du ska, om du har möjlighet, besöka förskoleklassen en dag och se hur verksamheten ser ut. Är du missnöjd så tycker jag absolut att du ska ta upp det med personalen och om de inte lyssnar så prata med rektorn på skolan. Både du och framför allt din dotter ska vara nöjda och känna er trygga.

• Lyckomamman

Jag ska faktiskt vara med imorgon redan hela dagen.

Jag var med tidigt i höstas en dag och tyckte redan då att det mest liknande frita med lek, spring och prat. Vi hade ett introduktionssamtal med läraren en dryg månad inpå terminen då vi frågade om innehållet på schemat, hur mycket "undervisning" barnen skulle ha osv. Då sade läraren att första trimestern skulle ägnas åt det sociala samspelet, barnen skulle vänja sig vid att ha ett schema, äta i matsalen med de stora barnen, ta ansvar för sina egna saker, hur man bör uppträda med kompisar, på rasterna osv. Sedan skulle läraren introducera mera av inlärningsuppgifter.Vi har dock inte sett något av detta.

Till saken hör att dottern kunnat läsa sen hon fyllde 5, har nu fyllt 7 då hon är född tidigt på året, hon har alltid varit tidig med det verbala och motoriken. Hon kan följa logiska resonemang, gillar strategispel och vill helst att det ska hända något nytt och "spännande med jämna mellanrum.  Hon såg fram emot skolstarten och pratade om den redan innan sista terminen på dagis var slut. Hon finner sig i att gå till skolan nu men vi har märkt att allt intresse och all glädje är borta. På fritiden rider och simmar hon, veckans höjdpunkter. Att färglägga färdiga bilder tråkar bara ut henne.     

Ändå var vi runt på tre olika skolor i kommunen och valde den skola som vi trodde bäst motsvarade våra förväntningar.

Nu undrar vi hur det ska bli de kommande tre åren för dottern i denna skola, klarar de av att möta elever på deras egna nivå???

Måste vi flytta eller börja skjutsa henne 4 mil bort?            

• buggi

Vår dotters förskoleklass börjar dagen med samling kl 9, då kan det handla om att barnen visar någon sak, varje vecka har ett barn en bok med sig för att berätta, man pratar om väder, datum och vad som händer i klassen osv.
    Därefter är det rast.

Dagarna är sedan indelade i fm och em, varje fm och em har någon form av pedagogiskt innehåll och resten av tiden fri lek/rast. Det betyder att det finns 10 "arbetspass" i veckan:

"bokstäver och läsning med ettans fröken"
    "matte-bok" (den heter Flex)
    "jag-bok" (vem är jag?)
    gymnastik med jympalärare (2 ggr/v)
    musik med musiklärare (1 gång/v)
    utflykt (en gång/vecka till skogen, därutöver ofta någon aktivitet som skridskor, teater osv men inte varje vecka)
    Tema (just nu bondgård)
     Sen väver man ju ihop det hela så att en utflykt kan innehålla "lära sig matte"-moment osv

Jag tycker det är lagom innehåll för hennes och hennes kompisars nivå. Det mesta handlar om socialt samspel, lek och fantast.

Har man ett barn som känner sig understimulerad tror jag men gör barnet en stor tjänst om man uppmuntrar det att finna stimulans själv istället för att vänta sig att bli utmanad hela tiden. Att ta egna initiativ till lärande helt enkelt. Den svenska skolan drillar eleverna ganska mycket mindre än många andra länder, jag kan själv jämföra med den engelska och amerikanska skolan.

• Punkster
    Lyckomamman skrev 2012-03-14 12:21:36 följande:
    Ursäkta en del av texten föll bort.

...gick hon till en skola som jag liknar vid frita hela dagen.

Vad göra?     
    Ursäkta att jag går lite off topic, men du tycker alltså att fritids (eller "frita") enbart innebär ostrukturerad och oplanerad verksamhet där barnen bara springer runt och gör vad dom vill?

Där nervärderades jag som fritidspedagog från någon med lärarexamen till någon sorts lekfröken... Obestämd 
  • Bonanza
    Punkster skrev 2012-03-14 18:25:18 följande:
    Ursäkta att jag går lite off topic, men du tycker alltså att fritids (eller "frita") enbart innebär ostrukturerad och oplanerad verksamhet där barnen bara springer runt och gör vad dom vill?

Där nervärderades jag som fritidspedagog från någon med lärarexamen till någon sorts lekfröken... Obestämd 
    Det ÄR ju så det ser ut på många ställen. Så är det på vår sons fritids i alla fall. 

• Punkster
    Bonanza skrev 2012-03-14 18:28:08 följande:
    Det ÄR ju så det ser ut på många ställen. Så är det på vår sons fritids i alla fall. 

Alla föräldrar med barn på fritids borde läsa igenom de här två utmärkta skrifterna. De beskriver bland annat hur fritids (enligt lag) SKA VARA. Är det annorlunda så bör man som förälder reagera på det, precis som man reagerar på brister inom skolan i övrigt. Tyvärr tror jag att många föräldrar lättare accepterar brister inom fritidsverksamheten än inom skolverksamheten, vilket jag tycker är väldigt synd. Om fler föräldrar reagerade på den bristfälliga kvaliteten på fritids som förekommer på vissa skolor så tror jag att det skulle satsas mer pengar och resurser på att göra verksamheten bättre.

www.skolinspektionen.se/Documents/Kvalitetsgranskning/fritids/rapport-kvalitet-fritidshem.pdf

www.skolverket.se/2.3894/publicerat/2.5006%3A%2F%2Fwww4.skolverket.se%3A8080%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2623.pdf%3Fk%3D2623

Hur som helst, sorry för att jag gick lite OT... 
  • Feline

Dotterns skola började som din i höstas med mycket social och praktisk inriktning. Nu vartefter har de introducerat mer och mer skolliknande former utan att för den skull pusha på för mycket. Meningen är ju inte att de skall lära sig på samma sätt som i 'riktiga' skolan (menar från första klass) men de måste ju fortsätta uppmuntra alla barn att vilja lära sig, oavsett vilken nivå barnen är på.

Till exempel: Barnen är på väldigt olika nivå vad gäller läs-, skriv- och räknekunskaper men jag tycker de har löst det på ett utmärkt sätt. De som inte kan läsa än pratar mycket om ljud. De som läser och skriver bäst har fått gå till biblioteket och låna en faktabok - efter att de läst boken fick de skriva en recension och berätta för resten av klassen. Jag är så imponerad!

Hur de än har tänkt sig att det skall fungera på din dotters skola tycker jag du måste kräva av dem att de uppmuntrar henne. Hon är alldeles för liten för att klara det själv. Någonstans har det ju gått fel om en sjuåring tappar entusiasmen och det tror jag de själva förstår. Kanske du bara behöver påpeka det för dem. Gör det vänligt men tydligt - hellre övertydligt än motsatsen ;)

Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • Lyckomamman

Punkster: jag vill verkligen poängtera att jag har den största respekt för det arbete både förskole och skolpersonal gör, detta inkluderar självklart även fritidspedagogerna. Ni tar hand om det allra dyraste vi föräldrar har, ofta med alltför knappa resurser. Min man är själv lärare, behörig och legitimerad, och har sett det mesta både i kommunala och privata skolor.

Men precis som Bonanza skriver, så motsvarar ju faktiskt verkligheten ibland, rätt ofta t.o.m, inte vad som står i skollagen. Många kommuner verkar ha glömt vad deras uppdrag med skolan är.

Vad jag kunnat förstå så har min dotters FK tre "arbetspass" i veckan + gymnastik en gång i veckan.

Arbetspassen består i att barnen får jobba i en bok som heter Pixel FK, enligt min mening är detta den enklaste tänkbara "pysselbok" som min dotter kallar det för. Övningarna går ut på att kunna räkna till 10, känna igen och kunna skriva dessa siffror, gruppera, känna igen olika former.. that's it. De har en liknande bok för att lära känna igen alfabetets bokstäver, också den på den mest grundläggande nivån. Läraren läser högt för barnen 10 minuter varje dag under fruktstunden.

Resten av tiden (utom raster) står upptagen som "Väljastund/Eget arbete"  på schemat, vilket i praktiken innebär fri lek. Pysslar gör de en gång i veckan. Min dotter väljer ibland att själv läsa en bok på "Välja stunden", men hon har bara fått besöka skolbiblioteket en gång för att välja bok. Hon säger själv att hon läst de böcker som finns i klassrummet och som intresserat henne. 

Jag menar inte att fri lek är av ondo, den kan vara mycket utvecklande, inte heller är det tal om att drilla barnen som någon skriver.
     Men det kan knappast vara en bra början på skollivet att redan i FK uppleva sån tristess. 

Känns mycket tråkigt att varje morgon se dottern släpa stegen efter sig på väg till skolan, på frågor om vad de gjort i skolan under dagen blir svaret, ingenting eller lekt på rasten. Vad gäller Pixelboken och bokstavsboken tycker hon bara att de är tråkiga "jag kan redan allt det där" . Hon har alltid varit både nyfiken och haft lätt för att lära, och behövt mycket stimulans även socialt. Glad, positiv, lugn och reflekterande. Nu utstrålar hon trötthet inför och efter skoldagen.

Och nej, problemet är inte socialt, hon har kompisar hon gillar i skolan och ibland träffar på fritiden.

Vill gärna läsa mer om era erfarenheter av förskoleklassen.

Ångrar nu verkligen att vi inte lät dottern börja direkt i 1 åk i höstas, vilket vi då hade i tankarna.   

Svar på tråden Vilket pedagogiskt innehåll i era barn förskoleklass??