Vilket pedagogiskt innehåll i era barn förskoleklass??
Vår dotters förskoleklass börjar dagen med samling kl 9, då kan det handla om att barnen visar någon sak, varje vecka har ett barn en bok med sig för att berätta, man pratar om väder, datum och vad som händer i klassen osv.
Därefter är det rast.
Dagarna är sedan indelade i fm och em, varje fm och em har någon form av pedagogiskt innehåll och resten av tiden fri lek/rast. Det betyder att det finns 10 "arbetspass" i veckan:
"bokstäver och läsning med ettans fröken"
"matte-bok" (den heter Flex)
"jag-bok" (vem är jag?)
gymnastik med jympalärare (2 ggr/v)
musik med musiklärare (1 gång/v)
utflykt (en gång/vecka till skogen, därutöver ofta någon aktivitet som skridskor, teater osv men inte varje vecka)
Tema (just nu bondgård)
Sen väver man ju ihop det hela så att en utflykt kan innehålla "lära sig matte"-moment osv
Jag tycker det är lagom innehåll för hennes och hennes kompisars nivå. Det mesta handlar om socialt samspel, lek och fantast.
Har man ett barn som känner sig understimulerad tror jag men gör barnet en stor tjänst om man uppmuntrar det att finna stimulans själv istället för att vänta sig att bli utmanad hela tiden. Att ta egna initiativ till lärande helt enkelt. Den svenska skolan drillar eleverna ganska mycket mindre än många andra länder, jag kan själv jämföra med den engelska och amerikanska skolan.